KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/december
DETEKTÍVMOZI
• Varró Attila: Bezárt szoba Kortárs krimik
• Schreiber András: Tykwer, Alexanderplatz Babylon Berlin
• Kránicz Bence: Kopott kalap, gyűrött ballon Budapest Noir
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás: „Ne legyen rabja saját legendájának” Beszélgetés Antal Nimróddal
• Varga Zoltán: A hét törpe rémálma Nepp József (1934–2017)
• Szekfü András: „Nem éreztem cinizmust” Beszélgetés Makk Károllyal (1971) – 2. rész
• Cserháti Zoltán: Trükkökről és függőségekről Beszélgetés Odegnál Róberttel
• Varga Zoltán: Száll az ének képről képre Animációs Arany-adaptációk
• Barkóczi Janka: A zuglói Hollywood Filmgyári centenárium
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: A széntől az olajig Sven Nykvist (1922–2006)
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Beszédes dallamok, üvöltő csendek Pernecker Dávid
TÁVOL-KELETI ANIMÁCIÓ
• Lovas Anna: Távoli hangok Új raj: Makoto Shinkai
• Varró Attila: Világok határán Koreai animáció
• Sepsi László: Fogd a pénzt Jian Liu: Have a Nice Day
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Foxtrott a halállal Velence
• Huber Zoltán: Büszke befogadók Toronto
KÍSÉRLETI MOZI
• Máté Bori: Az ősélmény horrorja Stan Brakhage kísérleti dokumentumfilmjei
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Rémálomban élni Twin Peaks - 3. évad
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Horrorba fulladva Yrsa Sigurðardóttir: Emlékszem rád
• Benke Attila: A krimi megkísértése Óskar Thór Axelsson: Emlékszem rád
KRITIKA
• Kolozsi László: Hétköznapi férfiak hétköznapjai Férfikor
MOZI
• Baski Sándor: Django
• Árva Márton: Jesus
• Vajda Judit: A nőkért
• Kovács Gellért: Anyám mozija
• Alföldi Nóra: Rossz anyák karácsonya
• Kovács Kata: Eszeveszett esküvő
• Kovács Marcell: Fűrész: Újra játékban
• Roboz Gábor: A széf
• Varró Attila: Óriáskerék
• Kránicz Bence: Thor: Ragnarök
• Benke Attila: Volt egyszer egy Németország
• Barkóczi Janka: Volt egyszer egy Szíria
DVD
• Gelencsér Gábor: Robert Bresson filmjei
• Varga Zoltán: A mentőcsapat
• Pápai Zsolt: Az utolsó szolgálat
• Kovács Patrik: Ébredések
• Kránicz Bence: Az Igazság Ligája: Az új küldetés
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Drót

Amerikai kinopravda

Pápai Zsolt

A Wire másként van bedrótozva, mint a szokásos zsaru-sorozatok. Több benne a realizmus, mint a hősiesség.

 

A tévé és a mozi bő félévszázada kezdődött vetélkedésének története az elmúlt években több kisebb fordulatot vett az Egyesült Államokban, a köldöknézésbe és a speciáleffektek hajszolásába merülő Hollywooddal szemben egyes tévétársaságok krajcáros, ámde nagy művészi hozamú ötletek sorát vetették be. Az olyan régi vágású sorozatok mellett, mint a Helyszínelők és mutánstársai, illetve az olyan újszerűbbnek tetsző, de lényegében csupán a klasszikus sémákat újrafazonírozó darabokkal szemben, mint a 24, feltűnt néhány rendhagyó kivitelű széria, a Deadwood, a Shield és a Drót. A tömegek szórakoztatását amerikai terepen szokatlannak tekinthető eszközökkel megcélzó utóbbi sorozat különösen jól jelzi, hogy milyen jelentékeny mértékű a teremtő energiák felhabzása napjaink tévéiparában. A Drót alkotói mintha a 19. századi európai romantikus realista írók Amerikába vetett szegény rokonai lennének, művük széles szociológiai térképet rajzoló izgalmas bűnfilmfolyam, amely kivált realizmusával és sztoriépítési megoldásaival lepi meg a nézőt. Az egyszeri és a sokat tapasztalt nézőt egyaránt.

 

 

A baltimore-i iskola

 

A 2002-ben indult, jelenleg a 3. évadot taposó (évadonként 12–13 ötvenöt perces részből álló) sorozat azon ritka mozgóképek közé tartozik, melyek szinte kizárólag kedvező kritikákat kaptak, a legfinnyásabb ítészek is meleg szavakkal emlékeztek meg róla. A nagyotmondásban élenjáró kritikusok az amerikai televíziózás történetének egyik legjelentősebb eseményeként értékelték, de a mértéktartóbbak is „okosnak”, „intelligensnek”, „a legapróbb részletekig menően pontosnak” és „hitelesnek” nevezték. Ezek a jelzők egy sorozat esetében korántsem szokványosak, mégis helyénvalóak, hiszen a Drót egyik fő jellegzetessége és vonzereje, hogy szakít az amerikai filmipar – nemcsak a tévé-, hanem a moziipar – számos szabványmegoldásával. Ezért is szomorú, hogy nálunk nem került képernyőre, csupán az első két évad jelent meg – eddig – DVD-n.

A széria atyja, David Simon újságíróként oknyomozó riportokkal kezdte pályáját, és 13 éven át rótta az Államok egyik legnehezebben élhető iparvárosának, Baltimore-nak gyakran véráztatta utcáit; ez az időszak egy életre elég művészi munícióval látta el, élményeiből a kilencvenes évek elején előbb könyvet (Egy év a gyilkos utcákon), majd ennek felhasználásával tévésorozatot írt (a Homicide-ot Gyilkos utcák címmel adta nálunk a néhai TV3). Ezután még mindig maradt némi sokkélmény Simon memóriájában ahhoz, hogy újabb könyvet írjon, és ebből – 2000-ben – összeüsse A sarok című, drogtémában utazó minisorozatát, majd összebútorozott a veterán baltimore-i nyomozóval, Ed Burnsszel, és megírták a Drót első évadjának epizódjait.

Már ezen is látszott, hogy Simon fő célja az amerikai társadalom széles keresztmetszetét nyújtani, és a tablót a következő évadokban tovább színezte. Az 1. évad epizódjainak középpontjában egy nyugat-baltimore-i drogmaffia elleni hajtóvadászat megszervezése és levezénylése áll, a jórészt a baltimore-i kikötőben játszódó 2. évad az amerikai munkásosztályról és a szakszervezeti mozgalomról nyújt lesújtó képet egy többrétegű bűnügy örvén, a 3. évad a politikai játszmák világába vezet, míg a közelmúltban leforgatott, de még nem bemutatott 4. – a hírek szerint – az amerikai oktatási rendszer problémáit veszi nagyító alá.

David Simon és társai balzaci méretekben és tudós alapossággal fogtak az amerikai társadalom freskójának megalkotásához. A Drót több ponton – de nem mindenben – támadja és tagadja meg a kortárs amerikai fősodort, kivált realizmusával és dramaturgiájával. Nem a habkönnyű sorozatok közé tartozik, témája és szerkezete miatt sem. Nehéz menet közben bekapcsolódni a sztoriba, és ha egyszer valaki elejtette, már nehezen veszi fel a fonalat, ezért a nyolcvanas évek óta folyamatosan infantilizálódó multiplex-generáció tagjai számára komoly kihívást jelent az események követése. A széria tucatnyi mellékszálat összehurkoló históriájának szétszálazásához nagy figyelem kell, de nem azért, mert a szerzők túlbonyolították a mesét. Az egyes évadok voltaképp végtelenül hosszú játékfilmek, amelyek szüzséje csak éppen annyira tekervényes és kusza, amennyire szövevényes és átláthatatlan az a világ, amelyet bemutatnak. A Drót dramaturgiájának komplikáltsága tehát a vállalkozás realizmusigényének magas fokából fakad.

Simon számára már kezdetektől a realista ábrázolásmód volt a vezérelv, azonban tisztában volt vele, hogy semmire sem megy ezzel, ha körítésképpen nem teszi izgalmassá a cselekményt. Dokumentarista és fikciós megoldások egybeforrasztására tett kísérletet, és azzal igyekezett megnyerni a legszélesebb közönséget, hogy a bűnfilmek több elemét furmányosan beépítette a sztoriba. Nem száraz szociológiai tanulmányt készített tehát, hanem – csakúgy, mint másfél évszázaddal korábban az európai realisták romantikából is táplálkozó úttörői, Balzac, Manzoni és Stendhal – figyelt arra, hogy a sorozat csűrcsavaros, izgalmas és kalandgazdag legyen.

 

 

A részlet a lényeg

 

A Drót az HBO-nál készült, melynek projektjei sok egyéb mellett abban különböznek más sorozatoktól, hogy az epizódok hosszabbak, a jelenetek nyersebbek. Az amerikai sorozatoknál az epizódok szabvány-játékideje egy óra, ami a reklámblokkok miatt úgy negyven–negyvenöt percre rövidül, az HBO-nál azonban nincsenek reklámok, így a nettó játékidő marad az egy óra közelében. Az HBO sorozatainak másik jellemzője, hogy a témaválasztásban, a nyelvhasználatban és az ábrázolás mikéntjét illetően a cenzurális–öncenzurális szabályozás lazább, így az alkotók szabadabban tudják bejátszani a pályát. Nagy a mozgásterük, emellett hosszabb távra tervezhetnek, hiszen az HBO másképp viszonyul a tévésorozatokhoz, mint riválisai: ha egy projektre igent mondtak, akkor garanciát nyújtanak a teljes évad epizódjainak leforgatásához, míg más társaságoknál gyakran megtörténik, hogy a nézettség csökkenése esetén kihúzzák a készítők lába alól a talajt.

Újabb pirospont az HBO-nak, hogy az újító szellemű alkotók előtt nem zárják be reflexből a kaput. A döntéshozók teljes mellszélességgel pártolják az ezredforduló dokumentarista irányultságú projektjeit, Larry David saját főszereplésével készült áldokumentumfilmje, a roppant mulatságos Félig üres című sitcom és a Drót ékesen bizonyítja ezt. Bár a kettő látszólag távol áll egymástól, valójában a Félig üres komiko-realizmusa és a Drót romantikus realizmusa ugyannak az éremnek a két oldala.

A Drót realizmusa a szerkezetből, a miliőrajzból, a hősábrázolásból, a nyelvhasználatból és a formanyelvi megoldásokból fakad. A sok nézőpontú elbeszélés elkalauzol a baltimore-i rendőrség világába, valamint a bírók és az ügyvédek közé, megismertet a drogbiznisz kis- és nagyhalaival, segítségével bekukucskálhatunk a bemutatott világ legapróbb zugaiba is, járjunk bár a bűnös baltimore-i utcákon, a bürokrácia útvesztőiben, a privát vagy a civil szféra kaotikus színterein. Simon az energiáinak a javát nem a bűntények és a nyomozás bemutatására, hanem a rendőrségi belharcok posványában megszülető kisszerű alkuk és a bűnözők közötti konfliktusok ecsetelésére fordítja, és külön érdekesség, hogy a hősábrázolás frontján látványosan szakít az amerikai filmben máig masszívan meglévő klisékkel, ezért a néző mindkét oldal képviselői között talál azonosulásra méltó és arra érdemtelen figurákat egyaránt.

Rendre ellenirányú érdekeltségekbe botló, az érdekek dzsungelében botorkáló hús-vér hősöket ismerünk meg; ezek menazsériájában több olyat találni, akinek megteremtéséhez létező személy szolgált modellül. Az első évad különösen gazdag ilyen alakokban, például a rendőrségi hajsza célszemélye, az Avon Barksdale nevű figura egyenesen a baltimore-i drogmaffia egykor robbanásveszélyes, mára azonban hatástalanított nagyvadjának, Melvin Williamsnek a celluloid-klónja (ez nem véletlen: Willliamset annak idején éppen a sorozat társírója, a már emlegetett Ed Burns tartóztatta le). A történet realizmusfokának növelése érdekében az alkotók attól sem riadtak vissza, hogy amatőr színészekkel zsúfolják tele a filmet: a toldalékfigurák között akad számos, aki saját magát játssza, feltűnik több valódi rendőr, sőt néhány tisztes életre tért egykori bűnöző is. Nekik, illetve a főszerepeket alakító profi, de Hollywood által még nem elhasznált színészeknek hála még impozánsabbá vált az amerikai társadalom filmben felépített piramisa.

A realista tónust erősítette a filmbeli világ bemutatásának módja. Az írók tollát és a rendezők kameráját az a felismerés vezette, hogy a realizmus a részletekben lakozik, ezért mindent megtettek annak érdekében, hogy tüzetesen feltérképezzék a történet miliőjét. Ennek a miliőnek a felvázolását segítette a sorozatok esetében kiugróan nagy számú (ráadásul kizárólag eredeti helyszíneken levezényelt) külső felvétel, a sztori megtervezéséhez felhasznált rendőrségi nyilvántartások és statisztikák, emellett az alkotók fontosnak tartották, hogy a központi szereplők számára részletes magánéleti hátteret rajzoljanak, és fokozott gondot fordítottak a figurák nyelvhasználatának megtervezésére, az élőbeszéd fordulatait megtartó (a megszólaló személy társadalmi helyzetét pontosan leképező, akár négybetűs szavakban sem szűkölködő) dialógusokra. A főcímben felrecsegő Tom Waits-dalok kivételével a kísérőzenét következetesen kerülő film formanyelve is az áldoku stíl erősítését szolgálta, elég csak arra utalni, hogy a dokumentarista ellesettség imitálására a sorozat nagylátószög-függő operatőrei gyakran – de nem tolakodóan artisztikus módon – alkalmazták a kézikamerát, és sűrűn éltek látszólag véletlenszerű svenkekkel. Helyenként karcos, helyenként steril, helyenként pedig már-már lírai képeket alkottak, utóbbiakban különösen a nagyrészt tengeri kikötőben játszódó második évad epizódjai bővelkednek.

 

 

Folytatásos filmregények

 

A kortárs amerikai sorozatok között a hagyományos felépítésű – egy epizódban egy sztorit terítő – szériák mellett újabban nem ritkák a nagyepikai formát imitáló, szakzsargonnal szólva „long storyline”-nal dolgozó művek (Deadwood; Shield), és a Drót is ezek közé tartozik. Az amerikai filmművészet egyik első és legnagyobb realistája, a kurtább – másfél-kétórás játékidejű – filmekkel szemben fenenagy bizalmatlansággal viseltető, és ezért Hollywoodból hamar eltanácsolt Erich von Stroheim a Holdig ugrott volna örömében, ha láthatta volna őket.

A Drót és többi epikus sorozat alkotói a filmművészet renegát úttörőinek egyik nagy álmát valósították meg. David Simon nézete szerint a másfél órás játékfilm-forma történelmi tévedés, és mindent megtett ennek helyrehozására – ám eközben a hollywoodi tanokat nem mindenben vetette el. A részletező ábrázolásmóddal automatikusan nyújtotta meg a filmidőt, és látszólag olyan szerkezetet alkotott, amelynek semmi köze az amerikai film hagyományaihoz, valójában azonban ezer szállal kapcsolódik hozzájuk. Az egyes évadok lényegében a hollywoodi játékfilmek dramaturgiáját követik, az úgynevezett háromfelvonásos klasszikus szerkezetet alkalmazzák, csak éppen gigantikus méretűvé növesztett változatban. Érdemes közelebbről megnézni a tizenhárom epizódból álló 1. évad szerkezetét: az első négy részt magába foglaló hosszú előkészítő szakasz után következik csak a tulajdonképpeni bonyodalom bemutatása, melynek megoldására (már ha lehet megoldásnak tekinteni az eseményeket legkevésbé megnyugtató módon lezáró végkifejletet) az utolsó három fejezetben kerül sor. Mértani struktúra rajzolódik ki, az expozíció-tárgyalás-befejezés szentháromsága itt is megvan, akár a hollywoodi filmekben.

David Simon személyében szerencsésen találkozott össze a fürkész tekintetű, de nem csupán szenzációra éhes zsurnaliszta, valamint a jó arány- és ritmusérzékű dramaturg. Végig mesterien egyensúlyozott az akciók és a leíróbb jellegű részek között, és teljesítményének értékét növeli, hogy mutatványát hosszan kitartva kellett végeznie. 700-750 percet (ennyi egy-egy évad összjátékideje) megingás nélkül végigkötéltáncolni nem csekély feladat, de bírta a gyűrődést, sőt alkalmasint még mókázni is volt kedve a magasban. Néhol kifejezetten ironikusan közelített sorozatának tárgyához, a Drót egyik további ismérve így az itt-ott előtörő morbid humor lett. David Simon humor és dráma, dokumentum és fikció robbanásbiztos elegyét alkotta meg. A Drót erősen publicisztikus, de nem bulvár jellegű; szórakoztató, de nem hígvelejű; mély, de nem lila. Addiktív anyag.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/08 31-32. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8692