KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/november
MAKK KÁROLY
• Szekfü András: „Nem éreztem cinizmust” Beszélgetés Makk Károllyal (1971)
A JÖVŐ ÁRNYÉKÁBAN
• Parragh Ádám: Diszkrét zendülés Az elnyomás allegóriái
• Géczi Zoltán: Rekonstruált csoda Szárnyas fejvadász 2049
• Zalán Márk: Gyógyító határátlépések Denis Villeneuve
A KÉP MESTEREI
• Benke Attila: Egy rousseau-i fényíró Néstor Almendros
HANEKE
• Szabó Ádám: Kamera által láthatatlanul Haneke és a thriller
• Baski Sándor: A burzsoázia fantomja Happy end
JEANNE MOREAU
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tükröm Jeanne Moreau (1928-2017)
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A titkoktól szabadulni kell” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kolozsi László: Budapest Confidental Beszélgetés Gárdos Évával
• Bilsiczky Balázs: Amíg világ a világ Beszélgetés Buvári Tamással
MAKK KÁROLY
• Gelencsér Gábor: Keretjáték Makk modernizmusa
KÖNYV
• Varga Zoltán: Hegeltől a texasi láncfűrészesig Király Jenő: A mai film szimbolikája
PANORÁMA
• Lénárt András: Autonóm kamerával Hispániában A mai katalán film
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: A megoldás: empátia CineFest – Miskolc
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Fagypont alatt Jo Nesbø: Hóember
• Sepsi László: Hidegítés Hóember
KRITIKA
• Jankovics Márton: A történelem fekete doboza Aurora Borealis – Északi fény
• Bilsiczky Balázs: Az újrakezdés lehetőségei Szeretföld
• Nevelős Zoltán: A pokol kapuja Megtorlás
• Ádám Péter: A zseni árnyékában Rodin
MOZI
• Baski Sándor: Rögtönzött szerelem
• Huber Zoltán: Suburbicon
• Benke Attila: HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják
• Kovács Kata: Salamon király kalandjai
• Roboz Gábor: Hét nővér
• Barkóczi Janka: Vakrandim az élettel
• Kránicz Bence: Egyenesen át
• Rusznyák Csaba: Boldog halálnapot!
• Fekete Tamás: Dzsungel
• Andorka György: Űrvihar
• Vajda Judit: Madame
• Varró Attila: 120 dobbanás percenként
DVD
• Gelencsér Gábor: Valahol Európában
• Pápai Zsolt: Öt könnyű darab
• Kránicz Bence: Batman és Harley Quinn
• Kovács Patrik: Tagadás
• Pápai Zsolt: Közöttünk az űr
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gyilkosság online

Schreiber András

Untraceable - amerikai, 2008. Rendezte: Gregory Hoblit. Írta: Robert Fyvolent és Mark Brinker. Kép: Anastas N. Michos. Zene: Christopher Young. Szereplők: Diane Lane (Jennifer), Billy Burke (Eric), Colin Hanks (Griffin), Joseph Cross (Reilly), Mary Beth Hurt (Stella). Gyártó: Cohen / Pearl / Lakeshore. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 100 perc.

 

Mióta a filmgyártás rácsatlakozott a világhálóra, elárasztanak minket a változó színvonalú web-krimik. A kilencvenes évek derekán főként az okos és számító hacker került középpontba (kezdve A hálózat csapdájában című dolgozattal), majd a Y2K jó előre beharangozott, információs-világvégehangulatának elmúltával, a rohamléptű internet-penetrációval egyidőben az adatvadászok mellé felsorakoztak a médiumot őrült tervük szolgálatába állító gyilkos elmék: szervergazdag időnkben a snuff-video (azaz a valós halált megörökítő mozgókép) az interneten talált otthonra. A tisztes polgár pedig a napi sorozatokból (a CSI-tól a Gyilkos elmékig), vagy a Félelem.com-hoz hasonló opusokból okulhat: a törvény őrei kíméletlenül lecsapnak a torzult lelkű mániákusokra.

Gregory Hobblit (Legbelső félelem, Törés) jelen dolgozata is efféle nevelő szándékú, leginkább széria-dramaturgiára alapozó krimi, annyival megfejelve a szokvány-csavarokat, hogy míg a fent idézett darabok elkövetői rendre pénzért teszik közszemlére a borzalmakat, a Gyilkosság online szadistája ingyen mutatja meg, mire képes a hangyasav vagy a magas hőfokon perzselő lámpafény. A moszkvai és maláj szerverek útvesztőjében kikutathatatlan gyilkost (Untraceable – ahogy az eredeti cím is jelzi) nem is lehet egy egyszerű álkéjenc hitelkártyájának segítségével nyakon csípni, ahogy azt a film felvezetőjében az internetes bűnözésre specializálódott FBI-ügynöknő (Diane Lane) demonstrálja. Mi több, a szabadon hozzáférhető tartalom gigászi tömegeket vonz – a film utolsó harmadára spórolt snell nyomozati szakaszban végül sikerrel kézrekerített gyilkos kiiktatása után hősnőnk e tömegnek, sőt minden törvénytelen net-tevékenységet folytatónak üzen, amikor a halálos párbajt rögzítő webkamerába tartja FBI-igazolványát. Hacker és gyilkos így kerül egymás mellé az illegális letöltések sújtotta Hollywoodban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/06 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9393