KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/november
MAKK KÁROLY
• Szekfü András: „Nem éreztem cinizmust” Beszélgetés Makk Károllyal (1971)
A JÖVŐ ÁRNYÉKÁBAN
• Parragh Ádám: Diszkrét zendülés Az elnyomás allegóriái
• Géczi Zoltán: Rekonstruált csoda Szárnyas fejvadász 2049
• Zalán Márk: Gyógyító határátlépések Denis Villeneuve
A KÉP MESTEREI
• Benke Attila: Egy rousseau-i fényíró Néstor Almendros
HANEKE
• Szabó Ádám: Kamera által láthatatlanul Haneke és a thriller
• Baski Sándor: A burzsoázia fantomja Happy end
JEANNE MOREAU
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tükröm Jeanne Moreau (1928-2017)
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A titkoktól szabadulni kell” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kolozsi László: Budapest Confidental Beszélgetés Gárdos Évával
• Bilsiczky Balázs: Amíg világ a világ Beszélgetés Buvári Tamással
MAKK KÁROLY
• Gelencsér Gábor: Keretjáték Makk modernizmusa
KÖNYV
• Varga Zoltán: Hegeltől a texasi láncfűrészesig Király Jenő: A mai film szimbolikája
PANORÁMA
• Lénárt András: Autonóm kamerával Hispániában A mai katalán film
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: A megoldás: empátia CineFest – Miskolc
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Fagypont alatt Jo Nesbø: Hóember
• Sepsi László: Hidegítés Hóember
KRITIKA
• Jankovics Márton: A történelem fekete doboza Aurora Borealis – Északi fény
• Bilsiczky Balázs: Az újrakezdés lehetőségei Szeretföld
• Nevelős Zoltán: A pokol kapuja Megtorlás
• Ádám Péter: A zseni árnyékában Rodin
MOZI
• Baski Sándor: Rögtönzött szerelem
• Huber Zoltán: Suburbicon
• Benke Attila: HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják
• Kovács Kata: Salamon király kalandjai
• Roboz Gábor: Hét nővér
• Barkóczi Janka: Vakrandim az élettel
• Kránicz Bence: Egyenesen át
• Rusznyák Csaba: Boldog halálnapot!
• Fekete Tamás: Dzsungel
• Andorka György: Űrvihar
• Vajda Judit: Madame
• Varró Attila: 120 dobbanás percenként
DVD
• Gelencsér Gábor: Valahol Európában
• Pápai Zsolt: Öt könnyű darab
• Kránicz Bence: Batman és Harley Quinn
• Kovács Patrik: Tagadás
• Pápai Zsolt: Közöttünk az űr
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A modell

Varró Attila

The Model – dán-svéd, 2016. Rendezte és írta: Mads Matthiesen. Kép: Petrus Sjövik. Szereplők: Maria Palmer (Emma), Ed Skrein (Shane), Charlotte Tomaszewska (Zofia), Yvonnick Muller (André). Gyártó: Zentropa / Film Vast. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 105 perc.

 

Kábé példátlan, hogy egy héten belül két azonos nemzetiségű és tematikájú film kerüljön bemutatásra a honi artmozi-hálózatban, ám számos hasonlósága ellenére a szintén „vidéki kislány mélyrepülése a kíméletlen divat-metropoliszban” alapsztorijú Neon démon flitteres szerzői ámokfutásával, Mads Matthiesen életszagúbb Modell-je sokkal jobban megragadható a dán rendező előző (egyben első) filmje, a nálunk is bemutatott Teddy mackó segítségével. Noha a Thaiföldön szerelmet kereső kivénhedt testépítő csendes epizódokból felhúzott anya-fiú drámája után a tizenéves Emma fájdalmas szárnypróbálgatásai a párizsi divatfotó-világban hagyományos szerelmi téboly-thrillerben mondják fel a szokásos tanmesét, a Rút kiskacsából Fekete hattyúvá alakuló hősnő hajszálra ugyanazt a kegyetlen ellentmondást képviseli (az életét külső megjelenésére építő testkép-mutató szüntelen szorongása és önbizalomhiánya) és pontosan ugyanazzal a konfliktussal kénytelen megbirkózni (kóros kötődés a belső biztonság illúzióját kínáló élettárshoz).

Matthiesen szemében láthatóan nincs sötétebb ellenfél a bámész nézői tekinteteknél, szegeződjenek a hősnőre kamera-objektíven vagy fürdőszobai kulcslyukon keresztül – a hamis tükrüknek való megfelelési kényszer alakít hétköznapi emberekből csupaizom vagy csontsovány testű színtiszta fikciót, készteti őket csalásra és hazugságra, de legfőképpen érzelmi függőségre a fikciót tápláló házizsarnoktól. Már ezért is furcsa, hogy második filmjére maga a szerző is átállt a sötét oldalra: míg túlsúlyos, kissé esetlen Teddy mackója szűkszavúságával és tétlenségével is hiteles, pontos, sőt empatikus portrét kínált, a nyüzsgő divatvilágban fordulatról fordulatra ráncigált Modell nem több csupa ín és ideg, csont és bőr klisékollekciónál – kamerás teremtője kezében eltűnt minden fogható róla, maradt a puszta freak-show.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12815