KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/október
FÁBRI 100
• Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus Fábri Zoltán (1917–1994)
• Barabás Klára: Fábri Zoltán és a cenzúra A történelem körhintáján – Fábri 100
PARANOIA THRILLER
• Benke Attila: Belső ellenségek Kortárs amerikai politikai thrillerek
• Sepsi László: B-gyilkos Amerikai bérgyilkos
• Fekete Martin: Összeesküvések Z-től I-ig Francia paranoiathrillerek
• Barkóczi Janka: Lázas város A kairói eset
• Teszár Dávid: Fehér gallér, zöldhasú Koreai politikai thrillerek
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Megfontolt felforgató Ruben Östlund
A KÉP MESTEREI
• Vincze Teréz: A fenséges realizmus mestere Lee Ping-bin
PIER PAOLO PASOLINI
• Harmat György: A talált tárgy felmutatása Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 3. rész
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Életem filmjei Beszélgetés András Ferenccel – 2. rész
• Cserháti Zoltán: „Megfogott a kuflik humora” Beszélgetés Jurik Kristóffal és Molnár Ágnessel
• Varga Zoltán: A király meséi Újváry László (1945–2017)
• Mészáros Márton: Humorra hangolva Beszélgetés Vékes Csabával
• Vajda Judit: Színház az egész alvilág Hetedik alabárdos
FESZTIVÁL
• Várkonyi Benedek: A fény művészete Szolnoki Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál
• Buglya Zsófia: Krízis és terápia Szemrevaló/Sehenswert
KÖNYV
• Sághy Miklós: Át a labirintuson Gelencsér Gábor Magyar film 1.0
• Murai András: Forradalmi kötet ‘56, te suhanc
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Elvarázsolt kastélyok Stephen King: Az
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Búcsúfilmezés Logan Lucky – A tuti balhé
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Megmutatni Azt Az
KRITIKA
• Varró Attila: Anyasági vizsgálat anyám!
• Baski Sándor: Ozon-réteg Dupla szerető
MOZI
• Huber Zoltán: Borg/McEnroe
• Kránicz Bence: Wind River – Gyilkos nyomon
• Kovács Gellért: Viktória királynő és Abdul
• Varró Attila: Tulipánláz
• Kovács Kata: Az igazi törődés
• Alföldi Nóra: Újra otthon
• Benke Attila: Négyen a bank ellen
• Barkóczi Janka: Isten hozott Németországban!
• Lovas Anna: Sokkal több, mint testőr
• Sepsi László: Nyílt tengeren: Cápák között
• Fekete Tamás: Renegátok
DVD
• Gelencsér Gábor: A kőszívű ember fiai
• Kránicz Bence: Egyes nők
• Kovács Patrik: Égigérő fű
• Szántai János: Lángoló agy
• Pápai Zsolt: A tehetség
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

A sziget foglyai – Lost 1-2. évad

Az emlékezés dramaturgiája

Szabó Tamás

Akciófilm, lélektani dráma, thriller, szociográfia és robinzonád. A Lost-sorozat a műfajok és szemléletmódok vegyítésére építő trend eminense.

 

Az igazán sikeres televíziós történetfolyamok mindegyike a műfaji klisék áthágásával, megújításával avagy keverésével érte el hatását. Az unalomig idézett Twin Peaks bűnügybe oltott társadalomkritika és abszurd, az X-akták nyomozás és science-fiction, míg a Vészhelyzet naturalizmus és akció vegyítésével alakította ki formáját. A Lost immár két éve, 49 részen át építgeti hasonló módszerrel a maga kiismerhetetlen szigetét és univerzumát – s bár a második évad USA-beli nézettségi adatai (hosszú kihagyások okán) nem hozták a várt számokat, úgy tűnik, hősei igen hosszú időre ott ragadtak az akciófilm–lélektani dráma–thriller rejtélyes háromszögében.

 

A műfajok áthágásának alapja, hogy egy-egy epizóddal mind szélesebb nézőréteget kell a fotelban marasztalni. A Született feleségek a vicces/ironikus vígjátékba illő nőábrázoláson túl a történetbe beleszőtte a nyomozás szálát, a Dr. House orvosi drámába oltott rejtélyfeltárás, s újabban csak a nagyon sikerorientált, célcsoportjukkal, azok elvárásaival tisztában lévő nyers történetek operálnak egyetlen motívummal: a Prison Break című Fox-siker főképp a címben beígért bonyodalmas szöktetéssel foglalkozik.

A Lost készítői láthatóan tudatában voltak e műfaji mixtechnika lényegének, más kérdés, meddig képesek egyensúlyozni a behatárolhatatlanság mezsgyéjén.

Adva van egy katasztrófatörténet, így a tévétörténelem legdrágább pilotja a zuhanás utáni perceket meséli el, igen erős, nagy lendületű jelenetsorokkal, átlagos akciófilmeket megszégyenítő költségvetéssel. Az ismeretlen szigeten rekedtek robinzonádja azonban láthatólag a legkevésbé sem érdekes a továbbiakban – a második epizódtól immár nem a Tom Hanks által modernizált túléléstörténet újramondásáról, hanem a Sziget rejtélyeinek feltárásáról van szó. Mintha Defoe sztorija a lábnyommal kezdődne, s a kannibál bennszülöttek kiszámíthatatlan viselkedése lenne a csúcspontja. Az eredetileg realisztikus, A legyek urát is megidéző csoportleírás, szociografikus tanulmány után, mely során Jack (Matthew Fox) és a többi 47 túlélő kapcsolatai felvázolódnak, a Sziget és a csoport akciófilmeket idéző kölcsönhatása veszi át a főszerepet. Ez annál is inkább merész húzás, mert a sorozat mindjárt 14 személyessé duzzasztott főszereplőgárdával operál, tehát a köztük lévő kapcsolat- és viszonyrendszer kibontakoztatása épp elég munkát adna. A későbbiekben e bőkezűség lesz az egyik nagy probléma – egyes karakterek háttérbe szorulnak, kivonulnak, eltűnnek a fősodorból, érezhetően nem dramaturgiai ok, hanem időhiány miatt; másrészről a kialakult status quo masszívan beáll, s a társas viszonyok nem fejlődnek, nem változnak olyan intenzitással, ahogy azt egy összezárt kabinlázas közösségtől elvárnánk…

A rejtelmes szigeten tehát a fő tét immár e meghatározhatatlan tartomány törvényeinek a kitapasztalása lesz – ez pedig nem könnyű feladat, mivel minden egyes látszólagos megoldás újabb rejtélyt vet fel, minden megismert tény indukál egy ismeretlent, s az így folyamatosan sokasodó titkok olyan útvesztőbe vezetnek, mely gyakorta önmagába ér. Arról nem is beszélve, hogy a központi, sorsfordító figurák mindegyikének megvan a maga elképzelése a rejtély titkáról, a megoldás és az ahhoz vezető helyes út mibenlétéről (így például a 2. évad 18., Hurley őrületéről szóló epizódjában, mely szerint minden – a sziget, a többiek, a borzalmas események – csupán saját megbomlott elméjének képei). A titkoktól terhelt eseménysor fölcsigázza a nézői kíváncsiságot – és a folytatás utáni igényt. E hatás azonban önmagát gerjeszti, s visszaüt az alkotókra is: a történetbonyolítás olyan sokfelé ágazott immár el, s az egymásba kapcsolódó titkok és megfejtések úgy elszaporodtak, hogy a néző a kétségbeesett előre menekülés technikáját sejti a készítők viselkedése mögött – mivel még nincs vége az évadnak, s egyébként is, már szerepelt jegesmedve, ősállatszerű szörny, fekete füst, suttogó hang, földalatti bunkerrendszert fenntartó titkos szervezet – találjunk ki még vadabb és furcsább dolgot. A második évfolyam csökkenő nézettsége épp emiatt következett be: a fotelban ülők azért bizonyos, minimális magyarázatot elvárnának az események kapcsán (megható jele ennek a www.lost-theories.com oldal, hol a fanok által kreált megoldások olvashatók, osztályozhatók). Bár a Lost néha-néha elejt egy-egy, az erdőből kivezető tényt, ám ezt hamarosan megcáfolja, önmaga ellenébe fordítja. Félő, ha nem rajzolódik ki markánsan egy nagyon szilárd koncepció, melybe ez a rengeteg extremitás logikailag hiánytalanul beleillik, ha nincs egy mihamarabb felsejlő összkép, egy nagy produceri kirakós – a csalódott rajongók elfordulnak ettől a tökéletlen világtól.

A második évad történetvezetésében főképp érezhető ez a túlzsúfolt és mégis bizonytalan építkezés – a Dharma Company által üzemeltetett megfigyelőállomás/bunker kinyitása után annak berendezései, története, a cég utáni nyomozás és teóriagyártás uralja a mezőnyt. Mindehhez járul egy másik túlélőcsoport – és szereplőgárda – bevonása a storyline-ba, ahogy az úgynevezett „Mások”, a Szigeten tevékenykedő ellenséges közösség is mind erősebben beavatkozik – kémek útján – túlélőink mindennapjaiba. A készítők láthatólag semmit nem bíztak a véletlenre, a több szinten bonyolódó konfliktus- és rejtélyhálózat minden másodpercben elejt egy újabb nyomot, ami mögött egy nagy – sajnos alacsony színvonalú rokonsorozatokból jól ismert – összeesküvéselmélet sejlik fel.

A dramaturgia harmadik vonulata – a drámai sorsok, múlt és jelen bemutatása ugyanis érezhetően kevés az életben maradáshoz. Annál is inkább, mivel a tizenvalahányfős gárda közti viszonyrendszer immár teljességében előttünk áll, s az egyes szereplők múltját bemutató flashbackek is részletezték előző életük fordulópontjait, főszereplőinkre akár többször (Jackre például hat ízben) visszatérve. A Szent Lajos király hídját idéző narráció, mely során a múltban elkövetett események, cselekedetek és helyzetek logikusan, dermesztő determinitással vezetnek a jelenbe – csak bizonyos határok közt alkalmazható.

A visszautalós/-tekintős technika egyébként mind nagyobb népszerűségnek örvend a tengerentúlon: az ABC két új sorozata, a Traveler és a The Nine hasonló eljárással bonyolítja az események menetét. A Lost esetében a minden mindennel összefügg érzésen túl ezek a múltidéző szekvenciák adják a mű kötőszövetét: majd mindegyik rész középpontjában egy-egy személy élettörténete idéződik meg, abból is persze a titok, a drámai fordulópont, a különlegesség, a furcsaság, s leginkább: a mindenható véletlen, ami mégsem az, mert ahogy említettük, minden mindennel…

Ez a nagyon bensőséges és személyes ritmus eredményezi, hogy míg a reális időben a szigettel ismerkedünk, addig a múlt idő a karakterek személyiségét igyekszik kibontani, motivációik, jelenbeli cselekedeteik, viselkedésük, hóbortjaik, különcségük okát keresi. Feszültségkeltő párhuzam, hogy miként a Sziget története, hőseink múltja is titkokkal, önfeláldozással, árulásokkal és csalódásokkal terhelt – mintha a Nagy Rejtély mindent behálózó ereje válogatta volna ki a repülő utaslistáját – csak azokat véve fel, akik kellően különleges és titokzatos élettörténettel rendelkeznek.

Az egyre árnyaltabb szereplőfestésen túl a múlt minden egyes történése egyenesen és szervesen kapcsolódik a szigeten zajló folyamatokhoz. Vagyis a múlt határozza meg a jelent – minden színtiszta eleve elrendelés, kikerülhetetlen és elkerülhetetlen sorsfolyamat. Mindez csak erősíti az a sejtésünket, hogy a menekülés ugyanígy eleve kudarcra ítélt próbálkozás, legalábbis addig, míg valamiféle meghatározott pályát, revelációt, összefüggésrendszert fel nem derítenek, be nem futnak hőseink. Korai lenne persze kijelenteni, hogy az exodus a múlttal való szembenézés révén fog majd végbemenni – bár a 2006-os nyári évadzáró részben Locke (Terry O’Quinn) öngyilkos viselkedését csalódásokkal teli élete indukálja –, legfeljebb arról lehet szó, hogy a korábbi hibák, tévedések, gyengeségek felismerése elvezetheti őket a hatékonyabb együttműködéshez és önmaguk megismeréséhez.

A két, egymást kiegészítő cselekményszál, a szereplő előző élete s a epizódokban véghezvitt cselekedetei mellett gyakorta elsikkad a közösség, a túlélők csoportjának árnyalt ábrázolása. Sokszor egyes, háttérbe szorult figurák csak akkor válnak láthatóvá, ha speciális képességeik miatt (fegyverkezelés, kínzások ismerete, egy számsor citálása) szükség van rájuk.

A főbb karakterek, így Jack, a közösség orvos-vezetője, Kate, a körözött gyilkos, Sawyer, a rosszfiú vagy az áruló apja emlékével küzdő Locke persze továbbra is uralják a műsoridőt s a csoport kényszerű irányítását. A második évadnak mindemellett némi szappanízt kölcsönöz a Jack–Kate–Sawyer közt felsejlő szerelmi, féltékenységi háromszög, ám ezt képes érdekesen feloldani Hollywood ügyeletes kemény csajának, Michelle Rodrigueznek a megjelenése. A készítők láthatóan tanultak a hamar egydimenzióssá váló, maximum három-négy szereplős megasorozatok ellaposodásából (ki veszi még komolyan Murder ügynök jelvényét?) – a második évad folyamán a repülő másik feléből mind több új karaktert és ezáltal elmondható múltbeli történetet vontak be. Ezzel sikerült újabb feszültséget is generálniuk, hisz az érkezők beilleszkedése a közösség már kialakult viszonyrendszerébe nem mindig zökkenőmentes. Mr. Eko (Adewale Akinnuoye-Agbaje), az egykori afrikai drogbáró valami szelíd vallási fanatizmussal kezdi építeni a közösség templomát – ám hamarosan Locke elszánt ellenfelévé válik. Másokról kiderül, hogy az Azok kémje, sőt, a hosszú idő után visszatérő Michael is szörnyű változások elindítója lesz.

Már hallani kósza híreket a harmadik évad bővítésének terveiről, így lassan már kérdéses, vajon a szörnyű katasztrófát ki nem élte túl?

Internetes portálok önjelölt és valóságos szakértőinek, fanjainak – vagyis a kemény magnak – véleménye megoszlik a Lost folytathatóságát illetően. A hasonló sorozatok logikáján edződött nézőben mind nagyobb a szkepszis, hogy a bonyolult összefüggésrendszert és világot, amit a Lost jelent, le lehet-e majd zárni minden kétséget – és kritikát – kizáró precizitással. A jogos nézői igény, hogy valamikor majd mindenre magyarázatot kapjunk, persze az ilyen típusú történetmesélésénél önellentmondás és sorozat-gyilkosság. Ha a rejtély feloldódik, s végül az utolsó kirakós is helyére kerül – maradjon bármennyi nyitott kérdés –, a Sziget egy csapásra elvesztheti majd varázsát és titkait.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/08 33-34. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8693