KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/október
FÁBRI 100
• Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus Fábri Zoltán (1917–1994)
• Barabás Klára: Fábri Zoltán és a cenzúra A történelem körhintáján – Fábri 100
PARANOIA THRILLER
• Benke Attila: Belső ellenségek Kortárs amerikai politikai thrillerek
• Sepsi László: B-gyilkos Amerikai bérgyilkos
• Fekete Martin: Összeesküvések Z-től I-ig Francia paranoiathrillerek
• Barkóczi Janka: Lázas város A kairói eset
• Teszár Dávid: Fehér gallér, zöldhasú Koreai politikai thrillerek
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Megfontolt felforgató Ruben Östlund
A KÉP MESTEREI
• Vincze Teréz: A fenséges realizmus mestere Lee Ping-bin
PIER PAOLO PASOLINI
• Harmat György: A talált tárgy felmutatása Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 3. rész
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Életem filmjei Beszélgetés András Ferenccel – 2. rész
• Cserháti Zoltán: „Megfogott a kuflik humora” Beszélgetés Jurik Kristóffal és Molnár Ágnessel
• Varga Zoltán: A király meséi Újváry László (1945–2017)
• Mészáros Márton: Humorra hangolva Beszélgetés Vékes Csabával
• Vajda Judit: Színház az egész alvilág Hetedik alabárdos
FESZTIVÁL
• Várkonyi Benedek: A fény művészete Szolnoki Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál
• Buglya Zsófia: Krízis és terápia Szemrevaló/Sehenswert
KÖNYV
• Sághy Miklós: Át a labirintuson Gelencsér Gábor Magyar film 1.0
• Murai András: Forradalmi kötet ‘56, te suhanc
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Elvarázsolt kastélyok Stephen King: Az
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Búcsúfilmezés Logan Lucky – A tuti balhé
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Megmutatni Azt Az
KRITIKA
• Varró Attila: Anyasági vizsgálat anyám!
• Baski Sándor: Ozon-réteg Dupla szerető
MOZI
• Huber Zoltán: Borg/McEnroe
• Kránicz Bence: Wind River – Gyilkos nyomon
• Kovács Gellért: Viktória királynő és Abdul
• Varró Attila: Tulipánláz
• Kovács Kata: Az igazi törődés
• Alföldi Nóra: Újra otthon
• Benke Attila: Négyen a bank ellen
• Barkóczi Janka: Isten hozott Németországban!
• Lovas Anna: Sokkal több, mint testőr
• Sepsi László: Nyílt tengeren: Cápák között
• Fekete Tamás: Renegátok
DVD
• Gelencsér Gábor: A kőszívű ember fiai
• Kránicz Bence: Egyes nők
• Kovács Patrik: Égigérő fű
• Szántai János: Lángoló agy
• Pápai Zsolt: A tehetség
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Sci-fi fesztivál, Trieszt

Kinoszauruszok és vad macskák

Matos Lajos

Jerney Judit

 

Kezdetben voltak a dinoszauruszok. Vitorlázó repüléssel indult halászni a fákról fejjel lefelé csüngő sárkánygyík, a Pterodactylus, a Brontosaurus excelsus pedig a sekély vízben áztatta fáradt tagjait. Aztán egy szép (?) napon valami történt. A felsőkréta korban ezek az óriási őshüllők hirtelen eltűntek a Föld felszínéről. Pusztulásuk oka ma is rejtély. Agyuk nagysága már túlságosan kicsi volt a hatalmas testhez képest? Megváltozott a hőmérséklet, vagy átmenetileg úgy alakult a mágneses tér, hogy a kozmikus sugárzás halálra bombázta a hüllőóriásokat? Talán nem érdektelen ennek ürügyén elmondani, hogy néhány évtizede egy kiváló magyar ideggyógyász állatkísérletek és klinikai megfigyelések alapján arra a következtetésre jutott, hogy a magasabb rendű élőlények megfelelő szaporodásához, a szexuális vágyhoz az élet feszültségeiből eredő szorongás feltétlenül szükséges: hermetikusan zárt, tökéletesen biztonságos körülmények között a fajfenntartás megszűnik. A dinoszauruszok eltűnése az élet színpadáról ezen – sok más érdekes eszmefuttatásra is alkalmas – elmélet szerint úgy magyarázható, hogy már olyan óriásiak és meg-támadhatatlanok voltak, hogy senkitől – ember akkor még nem volt – és semmitől nem kellett szoronganiok, így aztán csöndben, békésen kipusztultak.

A film már történetének kezdetén fölfedezte az óriáshüllők komor szépségét; a szorongás hiányában kimúló őslényeket a mozinézők szorongás iránti vágya 65 millió év után ismét életre keltette.

A mozivászon dinoszauruszai – nevezzük őket egyszerűen kinoszaurusznak – bizonyos Willis H. O’Brien-nek köszönhetik létüket. Ez a műkedvelő szobrász néhány sikeres rövidfilm után készítette Conan Doyle egyik regényének filmváltozatában a trükkfelvételeket: 49 dinoszaurusz-modell mozgatásával jelenítette meg az isten háta mögötti őserdő fennsíkján csörtető kinoszauruszokat. Ez 1925-ben történt. A moziszörnyek azóta számtalan kaland- és rémfilmben riogatták a szereplőket, meg a nagyérdemű közönséget, mind színesebb és szélesebb vásznú változatban, sztereohangon bömbölve.

A XVII. Nemzetközi Sci-fi Filmfesztiválon, a trieszti éjszakában is fölhangzott ordításuk, mikor a Dinoszauruszok bolygólya című amerikai filmet vetítették. A film hősei olyan égitesten szenvednek (űr)hajó-törést, ahol efféle őslények uralkodnak. A kritikán aluli színvonalú szöveg és színészi játék, s az igen nehézkes trükkmunka miatt a film kinoszauruszaival együtt már néhány óra alatt méltán feledésbe merült. A hátborzongató elnevezésű kanadai produkció (rendező: Denis Heroux) alaposan megfelelt címének. A keretjáték főszereplője, a láthatóan szorongó író (Peter Gushing remek alakítása) rendőrségi hírek, újságcikkek tanulmányozása után ráébred, hogy az emberiség különös összeesküvés áldozata: valamennyien a macskák rabszolgái vagyunk, a cicák titokzatos társadalma arra kényszerít bennünket, hogy etessük, dédelgessük őket, s ha valaki hatalmuknak megpróbálna ellenszegülni, habozás nélkül elpusztítják. Nem tudom, hogy az orvosi laboratóriumokban kísérleti állatként tartott macskáknak erről mi a véleményük, de a film három epizódjában a cicák ördögi befolyása tényleg érvényesült: bosszút álltak meggyilkolt gazdájukért, démoni erővel ruházták fel azt, akit szerettek, s végül a titkukat leleplezni próbáló írót is elintézték, az áruló kézirat a tűzbe került – a manapság használatos filmanyag azonban éghetetlen, így aztán a történet vetítését (sajnos) még a macska-maffia sem tudta megakadályozni.

Az előbbiek torzító tükrében úgy tűnhet, hogy sci-fi fesztivál csak jól-rosszul megcsinált horrorfilmek seregszemléje. Szerencsére a valóság ennél sokkalta jobb.

A trieszti rendezőség okos hagyománya, hogy bemutatnak egy csokorra valót a fantázia határterületeit ostromló tudomány legújabb eredményeit ismertető filmekből is. Idén, a „holdséta” tizedik évfordulóján vetítették az Apolló űrrepülésekről, illetve az Apolló–Szojuz programból készített filmeket; majd az Amerikai Űrhajózási Hivatalnak a következő évtizedekre vonatkozó terveit is láthatta a közönség. Napenergiát arató űrhajók. Földön-kívüli települések, űrsikló – ez volt talán a fesztivál legfantasztikusabb mozija.

A zsűri egyik különdíját is egy remekbesikerült tudományos film nyerte: A tíz hatványai. Először egy- majd tízméteres oldalhosszúságú négyzetben láttuk ugyanazt a jelenetet – fiatal pár piknikezett a pázsiton –, majd a kamera tovább indult fölfelé, minden tíz másodpercben tízszeresére növelve a távolságot. Hamar térkép lett a táj, és 1024 méterre szállva már nyoma sincs a Földnek, hiszen ez száz fényévet jelent. Aztán visszazuhantunk és továbbmentünk az ellenkező irányba: a fiatal férfi kezének sejtjei, majd azok atomjai tűntek fel, átjutottunk az elektronfelhőn, egészen az atommagig. Érdekes és okos lecke volt ez, a mindenséghez mérve magunkat; – bár az ötlet nem új: tíz éve éppen Triesztben díjazták a Kozmikus zoom című rövidfilmet, mely hasonló utat járt be a nézővel, csak nem ilyen tudományos pontossággal.

A fesztivál nagydíját a Pirx berepülőpilóta című lengyel film kapta, a forgatókönyvet Stanislaw Lem A tárgyalás című magyarul is megjelent novellájából írták. Pirx parancsnok a Szaturnuszhoz repül űrhajójával. Az elvégzendő feladat nem túlságosan izgalmas, de az utazás mégis különleges, mert a legénységnek egy, vagy több tagja nem ember, hanem robot. A nagy elektronikus cégek már olyan robotokat készítenek, hogy azokat egyáltalán nem lehet megkülönböztetni az embertől. Csak egy különbség van: sokkal tökételesebbek, mint az emberek. Pirx-nek az űrutazás végén majd véleményt kell adnia a legénység tagjairól, anélkül, hogy tudná: emberről, vagy gépről ír minősítést. A cégek érdeke az, hogy bebizonyítsák: a gépek használhatóbbak, mint mi, ezért úgy programozzák a robotot, hogy az a Szaturnuszhoz érve olyan veszélyhelyzetet idézzen elő, hogy a parancsnok bármilyen utasítása az űrhajón tartózkodó emberek pusztulásával járjon, a gép azonban a legnagyobb gyorsulást és lassulást is túlélve diadalmasan visszavezesse a Földre az űrhajót. A program ördögien tökéletes, a robot is tökéletes – ugyanúgy eszik, iszik, árulkodik, mint a többiek – csak éppen azzal nem számol, hogy az ember tökéletlen és gyenge. Pirx a kritikus pillanatban – Okos emberre jellemző módon – tétovázik a választható lehetőségek között, nem ad parancsot, mire a robotpilóta a beléje programozott, helyes megoldással megmenti az űrhajót, a gépember azonban megsemmisül.

Marek Piestrak filmje néhol kissé lassú, de igen látványos, jól fényképezett, igazi sci-fi mozi; remélhetőleg rövidesen a magyar közönség is láthatja.

A legjobban rendezett játékfilm az NSZK-ban dolgozó Rainer Erler Plutonium című tv-filmje volt. Arról szól. hogy egy dél-amerikai államban, ahol szörnyű nyomor van, és amelyet gátlástalan katonai junta vezet, egy atomerőműből – német szakemberek építették és kezelik – a gerillák elrabolnak egy főmérnököt. Egy amerikai tv-riporternő megpróbál közvetíteni a kormány és a gerillák között, és végül sikerül a túszt politikai foglyok szabadon bocsátása ellenében megmenteni. Idáig igazán mindennapos történet, nemde? Néhány hónap múlva az atomerőműből – állítólag – eltűnik öt atombomba készítéséhez elégséges tömegű plutonium, mégpedig, onnan, ahol a nemrég elrabolt főmérnök dolgozik. A riporternő visszatér a helyszínre, de az erőműben cáfolják a hírt – a biztonsági intézkedések lehetetlenné teszik, hogy ilyesmi előforduljon. Aztán kiderül, hogy a főmérnök valóban kicsempészte a plutoniumot: az őt elrabló gerilláknak, akik meggyőzték ügyük igazáról. Csakhogy a „gerillák” titkosrendőrök és a kormány számára lopatták el a hasadóanyagot, hogy fasiszta államuk, „atomhatalommá” válva nagyobb nemzetközi tekintélyt szerezzen. Mikor a riporternő megkísérli, hogy ezt a manipulációt leleplezze, egy elrobogó autóból lelövik – állítólag valami terroristák, bár a kocsiról kiderítik, hogy a titkosrendőrség tulajdona... A tévéműsornak vége. Félő azonban, hogy a történet folytatódik. A tudományos fikcióból – sci-fi – így lesz mind gyakrabban társadalmi fikció – soc-fi.

A rövidfilmek Triesztben mindig igen jók. Az idei fesztiválon két magyar film szerepelt az erős mezőnyben, Reisenbüchler Sándor: Pánik és Bányai István Hamm című munkája. A Pánik nagy sikert aratott és az összetéveszthetetlenül egyéni stílus és látásmód alapján úgy érzem, jobban megérdemelte volna a legjobb rövidfilmnek járó díjat, mint az olasz Guido Manuli S. O. S. című filmje, mélyben voltak ugyan kitűnő ötletek is, de ezek csak egy-egy pillanatra villantak fel.

A fesztivál legnagyobb sikere a különdíjjal jutalmazott szovjet rövidfilm, Taraszov Kapcsolat című remeke volt. A gyönyörű színekben pompázó réten fiatal festő sétál, majd észreveszi a kis tavat és lábát a vízbe lógatva, lehunyt szemmel végigdől a parton, miközben egy közismert világslágert dúdol. Az égből közben űrhajó ereszkedik alá és valami alaktalan, zöldes-piros színben játszó idegen lény gördül ki belőle. Odagurul a fiúhoz és óvatosan megbirizgálja a talpát. Az csiklandósan fölnevet, de amikor megpillantja az ismeretlen szörnyet, rémülten fölrohan a közeli dombra. A lény elővigyázatosan próbál kapcsolatot teremteni a festő otthagyott csizmájával: először megérinti, aztán fölveszi az alakját és óriás csizmaként igyekszik új ismerőséhez hasonulni, végül fölhúzza a lábbelit és a fiatalember után ered. Az félelmében kalapját, pipáját és festékes dobozát is eldobálja – a látogató ezeket is gondosan tanulmányozza és magához (magára, magába?) veszi. Festő barátunk, aki arcát a kezébe temetve hasal a földön, föleszmél arra, hogy az ormótlan tömeg ott tornyosul fölötte, tetején a kalap, valahol lejjebb a pipa, alul pedig csizmát visel és szörnyű hamisan, bizonytalanul dúdolgatni próbálja a slágert. A fiú ezt már nem bírja elviselni, elzümmögi hát a dallamot. Ismételnek – az eredmény mind tűrhetőbb. Végül egymást átölelve fújják a nótát, vidáman lépegető alakjuk megsokszorozva tükröződik egy szöcske szemének mozaiklapjain.

Azóta, hogy láttuk Taraszov pompás filmjét, azonnal fölkapjuk a fejünket ha valaki igen hamisan dúdol a közelünkben. Az űrből beszivárgó vendégek már ilyen sokan köztünk vannak?

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1979/10 33-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8116