KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/október
FÁBRI 100
• Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus Fábri Zoltán (1917–1994)
• Barabás Klára: Fábri Zoltán és a cenzúra A történelem körhintáján – Fábri 100
PARANOIA THRILLER
• Benke Attila: Belső ellenségek Kortárs amerikai politikai thrillerek
• Sepsi László: B-gyilkos Amerikai bérgyilkos
• Fekete Martin: Összeesküvések Z-től I-ig Francia paranoiathrillerek
• Barkóczi Janka: Lázas város A kairói eset
• Teszár Dávid: Fehér gallér, zöldhasú Koreai politikai thrillerek
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Megfontolt felforgató Ruben Östlund
A KÉP MESTEREI
• Vincze Teréz: A fenséges realizmus mestere Lee Ping-bin
PIER PAOLO PASOLINI
• Harmat György: A talált tárgy felmutatása Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 3. rész
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Életem filmjei Beszélgetés András Ferenccel – 2. rész
• Cserháti Zoltán: „Megfogott a kuflik humora” Beszélgetés Jurik Kristóffal és Molnár Ágnessel
• Varga Zoltán: A király meséi Újváry László (1945–2017)
• Mészáros Márton: Humorra hangolva Beszélgetés Vékes Csabával
• Vajda Judit: Színház az egész alvilág Hetedik alabárdos
FESZTIVÁL
• Várkonyi Benedek: A fény művészete Szolnoki Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál
• Buglya Zsófia: Krízis és terápia Szemrevaló/Sehenswert
KÖNYV
• Sághy Miklós: Át a labirintuson Gelencsér Gábor Magyar film 1.0
• Murai András: Forradalmi kötet ‘56, te suhanc
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Elvarázsolt kastélyok Stephen King: Az
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Búcsúfilmezés Logan Lucky – A tuti balhé
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Megmutatni Azt Az
KRITIKA
• Varró Attila: Anyasági vizsgálat anyám!
• Baski Sándor: Ozon-réteg Dupla szerető
MOZI
• Huber Zoltán: Borg/McEnroe
• Kránicz Bence: Wind River – Gyilkos nyomon
• Kovács Gellért: Viktória királynő és Abdul
• Varró Attila: Tulipánláz
• Kovács Kata: Az igazi törődés
• Alföldi Nóra: Újra otthon
• Benke Attila: Négyen a bank ellen
• Barkóczi Janka: Isten hozott Németországban!
• Lovas Anna: Sokkal több, mint testőr
• Sepsi László: Nyílt tengeren: Cápák között
• Fekete Tamás: Renegátok
DVD
• Gelencsér Gábor: A kőszívű ember fiai
• Kránicz Bence: Egyes nők
• Kovács Patrik: Égigérő fű
• Szántai János: Lángoló agy
• Pápai Zsolt: A tehetség
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozgókép – iskolakeretben

Hartai László

A törökbálinti Kísérleti Iskolában beindított mozgókép-kurzus munkaterv-vázlata.

 

Előzmények:

 

1987-től az iskolában, az akkori 6. osztály tanulóival kísérleti video-programot kezdtünk, melyek eseményeit részletesen dokumentáltuk. Ezt a hároméves időszakot „ráhangoló” szakasznak fogjuk fel, amennyiben bizonyos gyakorlati ismeretek megszerzése mellett a gyerekek rövid videó-etűdök készítésével próbálhatták az audovizuális kommunikáció útján kifejezni magukat. Az iskola oktatási koncepciójával összhangban arra törekedtünk, hogy a videó ne kiválasztott, különleges adottságú tanulók játékszere legyen, hanem a kísérleti időszak után szervesen épülhessen a jövőbeli alapfokú képzésbe. Ebből következik, hogy a program célja nem művészpalánták nevelése, hanem tág látókörű, audovizuális kommunikációra (tehát nemcsak passzív befogadásra, de kreatív közlés is) képes fiatal emberek képzése.

 

 

Célok:

 

A fentiekben írt szemlélettel olyan szakmai- gyakorlati- és elméleti felkészültség megszerzésére biztosítani lehetőséget a hallgatóknak – az oktatási időszak végére, – amelyet a mozgókép-szakma képesítésként elfogad bizonyos munkakörök ellátására, s amellyel jó eséllyel pályázhat a növendék a szakirányú felsőfokú intézmények bármelyikébe.

 

 

Feltételek:

 

A mozgókép-kurzusnak 13 résztvevője van. A csoport tagjai részben új hallgatók, ezért a munkát egy hónapon át, heti két órában alapozással kezdjük, hogy a régiek és az újak közös „hullámhosszra” kerülhessenek. Novembertől havi három, egymást követő napot biztosít az iskola a programban résztvevő csoport számára.

 

 

Tematika:

 

A mozgókép-kurzus alapja, hogy a tanulók a négy év során a filmtörténet számos alkotásával megismerkedhessenek. Ezért évenként 20–20 filmet dolgozunk fel a hallgatókkal. A filmcsoportok mindegyike 8 magyar és 12 külföldi filmet tartalmaz, s mindegyike átíveli a filmtörténetet. Folyamatosan jelen van a némafilm, a neorealizmus, az új hullám(ok), a filmavantgarde, a mai film, s más bontásban a western, a dokumentum, a vígjáték, de új hollywoodi vagy a lélektani krimi és a filmdráma is. A filmeket vetítőben nézzük meg, s videón elemezzük. Ez a filmtár képezi azt a bázist, melyhez állandóan fordulnak a mozgókép szerkezeti, formanyelvi és kompozíciós kérdéseinek tárgyalásánál, s mely ugyanakkor folyamatos élményforrás a tanulók számára. (A történetszerkesztés, a montázs, a látvány, a színészi játék, a filmhang-zene a főbb témák, melyek a négy során év állandó részét képezik a kurzusnak).

a.) Az első év végén a csoport tagjai kiválasztanak egy-egy alkotót, akinek az életművét a következő év során a lehetőségek szerint megismerik, a vele foglalkozó irodalmat áttekintik. A harmadik év végén a kurzus résztvevői négy napon szimpoziont tartanak, ahol a választott alkotók műveinek bizonyos aspektusairól előadást tartanak, s meghívott vendégek részvételével vitát vezetnek az adott témákban.

b.) A csoport tagjai gyakorlatban is megismerkednek a tömegkommunikáció technikáival, a kép és a szó viszonyának kérdéseivel, a kérdezés művészetével. A program keretében találkozunk a tévé és a kábeltévé világával, a hallgatók személyes kapcsolatba kerülnek a képernyőről ismert személyiségekkel. A négy év során számos riportanyagot készítenek kötött és választott témákban és alanyokkal.

c.) A hallgatók résztvevői az ún. „kritikai kurzusnak”, tanulják és gyakorolják a szakszerű bírálat fortélyait. Második évtől kezdve mozgókép-kiadványt szerkesztenek.

d.) A csoport tagjai minden évben videótechnikával vizsgamunkát készítenek dokumentum, adaptáció, majd pedig fikciós módszerrel. Ezek tervezése, kivitelezése konzultációs segítséggel, mindig a január–június időszakban történik.

Az idei évben megtekintésre kerülő filmek listája: Valahol Európában, Hannibál tanár úr, Apa, Csend és kiáltás, Sodrásban, Gyerekbetegségek, Vasárnapi szülők, Könnyű testi sértés, Hét mesterlövész, Hét szamuráj, Berlin, egy nagyváros szimfóniája, Ember a felvevőgéppel, Aranyláz, Aranypolgár, Országúton, Biciklitolvajok, Tájkép csata után, Fekete Péter, Négyszáz csapás, M, avagy egy város keresi a gyilkost, Cleo 5–7-ig, Florida, a paradicsom, Párbaj.

 

Budapest, 1990. október

Hartai László

a Mozgókép–iskolakeretben című

kísérleti program vezetője

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/01 14. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4017