KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/június
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Csapdakorszakok Történelmi filmek, átmeneti idők – 1. rész
• Morsányi Bernadett: Szenvedély a celluloidon Beszélgetés Magyar Dezsővel – 1. rész
• Babiczky László: Kisképernyős történelem A magyar televíziózás kezdetei – 2. rész
• Dunavölgyi Péter: Kisképernyős történelem A magyar televíziózás kezdetei – 2. rész
IDEGENEK A VADNYUGATON
• Benke Attila: Pisztolyhősök alkonya Az elégikus western
• Füzes Dániel: Vértestvérek Nyugat- és kelet-német indiánwesternek
• Martin Ferenc: Nibelungok a vadnyugaton Fritz Lang westernfilmjei
A KÉP MESTEREI
• Varró Attila: A kalligráfus kézjegye Kazuo Miyagawa
DRAKULA 120
• Varga Zoltán: Volt egyszer egy vámpírgróf… Drakula 120
HOLLYWOOD ARCAI
• Orosdy Dániel: Valami más Jonathan Demme
• Pernecker Dávid: Felemelő kudarcok Mike Birbiglia
FILMEMLÉKEZET
• Balázs Attila: Tollszedők Volt egyszer egy remekmű
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Hozamkorlát Titanic
• Baski Sándor: Számi vér
• Buglya Zsófia: Mi marad a filmből? Graz
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: A cápa, amelyik fölfalja a világot Dave Eggers: A Kör
• Sepsi László: Az utópia öröme James Ponsoldt: A Kör
KRITIKA
• Vincze Teréz: Hátborzongató bútorkatalógus Julieta
• Varró Attila: Kígyó a kertben Alien: Covenant
• Szalay Dorottya: Félelemmel vegyes Lichter Péter: Fagyott május
• Kránicz Bence: Mentek, maradnak Havanna, csak oda
MOZI
• Baski Sándor: Egy német sors
• Gelencsér Gábor: Emlékképek
• Varró Attila: Magas ősz férfi társat keres
• Roboz Gábor: Vad észak – Mese az ezer tó országából
• Vajda Judit: Porto 35mm
• Barkóczi Janka: 6,9 a Richter-skálán
• Jankovics Márton: A kertész titka
• Kovács Kata: Hogyan legyél latin szerető
• Alföldi Nóra: Határidős esküvő
• Soós Tamás Dénes: Utóhatás
• Huber Zoltán: A galaxis őrzői vol. 2.
• Kránicz Bence: Arthur király: kard legendája
DVD
• Soós Tamás Dénes: Ouija: A gonosz eredete
• Varga Zoltán: Csillagember
• Kránicz Bence: A csodanő
• Sepsi László: A Sötét Igazság Ligája

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kőkezű

Kovács Patrik

Hands of Stone – panamai–amerikai, 2016. Rendezte: Jonathan Jakubowicz. Szereplők: Edgar Ramírez, Ana de Armas, Robert DeNiro. Forgalmazó: ADS Service. 107 perc.

 

Hálátlan műfaj a sportdráma műfaja; éves rendszerességgel bukkannak fel újabb és újabb bokszfilmek, amelyek nem képesek, avagy a rendezői szándék deficites mivoltából adódóan nem is óhajtják meghaladni a zsáner közhelytárát. Életrajzi darabok esetében még tovább szűkül a dramaturgiai játéktér, hiszen a biográfiai tényeket legalább részben tiszteletben kell tartania a forgatókönyvírónak, ha meg akarnak felelni az évtizedes nézői elvárásoknak.

A Kőkezű a nagy panamai bunyós, Roberto Durán karrierjének gyöngyvászonra adaptált emlékműve. Eseményekben bővelkedő, diadalmas pályafutás az övé: 1972 és 2000 között négy különböző súlycsoportban szerzett világbajnoki övet, a szakértők minden idők legjobb könnyűsúlyú ringharcosának tartják, hazájában nemzeti hősként tekintenek rá, amerikai reputációját pedig jól példázza, hogy Miles Davis dalt komponált a tiszteletére – tekintélyt parancsoló teljesítmény ez egy írástudatlan panamai utcagyerektől, aki első címmeccséig még egy tisztességes vacsorát sem engedhetett meg magának.

A venezuelai Jonathan Jakubowicz ízig-vérig latin-amerikai történetet forgatott le, latin-amerikai látásmóddal, s miután szerzői filmről beszélünk (a forgatókönyv és a rendezés egyaránt az ő kezében volt), a hollywoodi finanszírozás mellett is gyakorolhatta a kreatív kontrollt. Ennek eredményeképpen a forgatás Panamában zajlott, a párbeszédek java spanyol nyelvű, a történelmi hűség igényét a markáns politikai felhangok mellett a dél-amerikai származású színészek hosszú sora is demonstrálja. A főszerepre érthetetlenül ritkán szerződtetett, ám mellékszereplőként mindig emlékezetes Edgar Ramírez (Carlos) izzó tekintetű, fizikailag is alaposan felkészített karaktere hitelesen mutatja meg mindazon ellentmondásokat, amelyek meghatározták a híres bokszoló személyiségét: feldolgozhatatlan frusztrációk és csillapíthatatlan ambíció, egy született gentleman nagyvonalúsága és a kültelki suttyókölyök vad impulzivitása alkot robbanásveszélyes lélektani elegyet. Ramírez karizmája uralja a mozit, komolyabb játékteret csak a lehetetlenül bájos és szuperszexi Ana de Armas (Blade Runner 2049), illetve a veterán Rubén Blades (A jogász) kap mellette. Az amerikai színészek szekundánsok csupán, Robert DeNiro az idős mesteredző szerepében hozza a színészlegendától várható szintet, ám vele szemben Usher Raymond oly ragyogóan, oly életteli módon formálja meg Durán szorítóbeli nemezisét, Sugar Ray Leonardot, hogy csupán miatta is megérné rászánni 110 percet Jakubowicz első amerikai rendezésére. Amely mind szándékában, mind kivitelezésében több mint tisztességes munka, magabiztos alkotói teljesítmény; képes kinőni a műfaji keretek közül, és erényeinek köszönhetően kiemelkedik a didaktikus bokszfilmek hosszú folyamából.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13625