KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/február
A SCI-FI HATÁRAI
• Schubert Gusztáv: Robo Sapiens Mesterséges Intelligencia – fények és árnyak
• Sepsi László: Szerelem világvége idején Sci-fi, románc, melodráma
• Benke Attila: Tudósítások az új rossz jövőről Filmanatómia: A sci-fi
• Baski Sándor: Szilaj gyönyörök Westworld
• Beregi Tamás: Gigabyte-ok diszkrét bája Videójátékok filmvásznon
JIM JARMUSCH
• Jankovics Márton: Titkos vérvonal Jim Jarmusch és a műfaji film
• Varró Attila: Talált versek Paterson
LATIN-AMERIKAI PORTRÉK
• Lichter Péter: Lebegés a fény hátán Emmanuel Lubezki
• Árva Márton: Emberek, akik ott voltak Új raj: Pablo Larraín
• Soós Tamás Dénes: Jackie
ÚJ RAJ
• Gelencsér Gábor: Oh, kárhozat! Kirill Szerebrennyikov
FILMMÚZEUM
• Harmat György: Bergman színre lép A nulladik opus
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Hitelesség terén nem lehet belekötni” Beszélgetés Rózsa Jánossal
• Tóth Klára: Egy színésznő regénye Törőcsik Mari – Bérczes László beszélgetőkönyve
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Sorsformáló rendezők Amszterdam
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A ló túlsó oldala BoJack Horseman
• Roboz Gábor: Rejtélyek újabb szigete The Kettering Incident
KÖNYV
• Kelecsényi László: Életünk legszebb évei Zalán Vince: Film van, babám!
• Nagy V. Gergő: A menekülő test Lichter Péter: A láthatatlan birodalom
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Éjjel élnek Dennis Lehane: Az éjszaka törvénye
• Varró Attila: A sztárok bűnei Ben Affleck: Az éjszaka törvénye
KRITIKA
• Barkóczi Janka: Jó itt Az állampolgár
• Benke Attila: Idegen a Vadkeleten Kojot
• Forgács Nóra Kinga: A száműzött művészet Stefan Zweig: Búcsú Európától
• Teszár Dávid: Szekuláris megváltás Ártatlanok
FILM + ZENE
• Huber Zoltán: Kibeszélni a kibeszélhetetlent Andrew Dominik – Nick Cave: One More Time with Feeling
MOZI
• Kovács Gellért: Az alapító
• Kolozsi László: Aranjuezi szép napok
• Kovács Kata: Madeleine
• Tüske Zsuzsanna: Váratlan szépség
• Barkóczi Janka: Loving
• Huber Zoltán: A számolás joga
• Alföldi Nóra: Jézus, mobil, fejvadászok
• Vajda Judit: Másodállás
• Baski Sándor: Üdvözöljük Norvégiában!
• Kránicz Bence: A Nagy Fal
• Sándor Anna: Énekelj!
• Sepsi László: Széttörve
• Benke Attila: Vakfolt
• Varró Attila: Pattaya
DVD
• Soós Tamás Dénes: A látogatás
• Benke Attila: David Lean-klasszikusok
• Soós Tamás Dénes: Morgan
• Pápai Zsolt: A stanfordi börtönkísérlet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Ír csoda

Tax free

R. Hahn Veronika

Mióta adómentes, a filmcsinálás ír nemzeti sport.

 

Az elmúlt év kiemelkedően sikeres, sőt minden precedenst nélkülözően eredményes volt az ír filmgyártás szempontjából. Rekord mennyiségű, kilenc film bemutatójára került sor, amelyek az Ír Filmhivatal támogatásával jöttek létre. Közéjük tartoztak olyan, legalábbis az írek között ismerősen csengő filmcímek, mint a Brendan és Trudy, a Disco-disznók és az Adam története. Kitűnő nézettségi mutatókat könyveltek el az ír tévécsatornák és a videó/DVD piac eredményei is jelezték, hogy a hazai közönség keblére ölelte az új ír filmgyártás színe-javát. A Vinny Murphy rendezte Gázpedál volt az első ír film, amelyet ír forgalmazó adott ki DVD-n. A kilenc film együttesen több mint 2,2 millió fontnyi forgalmat eredményezett a mozipénztáraknál.

Az ír filmgyártás nem tartana ott, ahová eljutott, az Ír Filmhivatal szerteágazó tevékenysége nélkül. A grémium kölcsönöket és tőkebefektetéseket nyújt független ír filmgyártóknak, de más szervezetekkel közösen kiveszi részét az ír filmek marketingjének javításából, az értékesítésből és forgalmazásból, továbbá elősegíti a szakképzést és a fejlesztést is. A Tanács jelenleg viszonylag szerény, 5,3 millió fontos költségvetéssel rendelkezik, és ebből átlagosan nyolc-tíz játékfilm finanszírozásához járul hozzá. Miután a testület elkötelezett az ír munkaerő alkalmazása és ír szolgáltatások igénybevétele iránt, ezek alapfeltételeknek számítanak a pályázatok elbírálásánál. A Filmtanács tagjainak felelőssége óriási. Miután a legtöbb nagyravágyó filmes elsőként hozzájuk fordul forrásokért, fel kell ismerniük, van-e fantázia a projektben, érdemes-e áldozni a szűkös büdzséből.

Akármilyen varázslatos természeti adottságokkal rendelkezik az ír sziget déli része, kellemesek az emberek és a munkakörülmények, az ír filmgyártás felvirágzása elválaszthatatlan a „kelta tigris” által nyújtott adókedvezményektől. Ezek nélkül aligha fordultak volna meg világhírű filmesek Írországban, és nem készültek volna itt olyan kasszasikerek, mint A rettenthetetlen, a Ryan közlegény megmentése, a Michael Collins. Nem szabad elfelejteni persze, hogy számos ír születésű tehetség, köztük Neil Jordan, a Síró játék és A kapcsolat vége világhírű rendezője, vagy a többek között a legutóbbi Bond-filmekből ismert Pierce Brosnan és Gabriel Byrne (Közönséges bűnözők, A vasálarcos) öregbíti az ország jó hírét Hollywoodban.

Mind a vállalatok, mind az egyéni vállalkozók számára megéri befektetni az ír filmgyártásba. Az 1997-es keltezésű Adókonszolidációs Törvény 481-es paragrafusába foglalt adóösztönzéseknek kulcsfontosságú a jelentőségük az írországi filmgyártás növekedése szempontjából, amennyiben költségkímélő lehetőségeket nyújtanak a filmkészítők és vonzó nyereséget a befektetők számára. A 481-es paragrafus részletei azonban meglehetősen bonyolultak, így a filmproducerek jobban járnak, ha igénybe veszik a kifejezetten erre szakosodott számos könyvviteli és jogi cég szolgáltatásait. Az ír filmgyártó vállalatokban részvényeket vásárló ír befektetők invesztíciójuk 80 százalékát leírhatják adózási célokra. Egyéni vállalkozók 31 000, vállalatok 10 millió eurót fektethetnek be évente a filmgyártás területén. Ami a vállalatokat illeti, egy produkcióba nem fektethető be több mint 3,8 millió euró, illetve az ennél magasabb összeget csak maximum ötmillió eurós költségvetésű filmbe invesztálhatják. Az ilyen módon előteremthető összegek a projekt méretétől függően változnak, például az ötmillió eurós költségvetésű filmek költségének maximum 66 százaléka, illetve a több mint 6,3 millió költségvetésű filmek 55 százaléka lehet céges befektetés. Ír filmgyártó vállalat csak abban az esetben vehet igénybe befektetői forrásokat, ha megszerezte a Kulturális Minisztérium igazolását arról, hogy a film a nemzetgazdaság és az ír filmipar érdekeit szolgálja. Ez azt jelenti, hogy írországi szállodákat, közlekedési vállalatokat és vendéglátóipari egységeket vesz igénybe, illetve ír producereket, rendezőket, forgatókönyvírókat, színészeket és statisztákat foglalkoztat, ír stúdiókat, berendezéseket, poszt-produkciós cégeket alkalmaz.

Külföldi befektetők számára vonzó ösztönzés, hogy az ipari termelés után fizetendő adó – beleértve a filmgyártás területén a kereskedelmi költségek levonása után megmaradt nyereséget – csak 10 százalék. Még előnyösebb perspektíva az egyének számára kialakított adómentességi szisztéma. Az Írországban letelepedő írók, forgatókönyvírók, képzőművészek és zeneszerzők a könyvek, forgatókönyvek, színművek és zenei alkotások publikációjából, nyomtatásából és értékesítéséből származó jövedelmek után adómentességet élveznek, amennyiben új és kreatív, kulturális és művészeti értékkel rendelkező művekről van szó.

Az adókedvezmények kiegészítéseként az Ír Filmhivatal és az Anglo-Irish Bank nemrégiben 6,35 millió euró értékű Vállalatfejlesztési Kezdeményezést hirdetett meg az ír filmgyártás számára, amely további lehetőséget kínál az ír filmproducerek számára nemzetközi versenyképességük növeléséhez, új vállalkozások finanszírozásához.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/10 49. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2717