KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/február
A SCI-FI HATÁRAI
• Schubert Gusztáv: Robo Sapiens Mesterséges Intelligencia – fények és árnyak
• Sepsi László: Szerelem világvége idején Sci-fi, románc, melodráma
• Benke Attila: Tudósítások az új rossz jövőről Filmanatómia: A sci-fi
• Baski Sándor: Szilaj gyönyörök Westworld
• Beregi Tamás: Gigabyte-ok diszkrét bája Videójátékok filmvásznon
JIM JARMUSCH
• Jankovics Márton: Titkos vérvonal Jim Jarmusch és a műfaji film
• Varró Attila: Talált versek Paterson
LATIN-AMERIKAI PORTRÉK
• Lichter Péter: Lebegés a fény hátán Emmanuel Lubezki
• Árva Márton: Emberek, akik ott voltak Új raj: Pablo Larraín
• Soós Tamás Dénes: Jackie
ÚJ RAJ
• Gelencsér Gábor: Oh, kárhozat! Kirill Szerebrennyikov
FILMMÚZEUM
• Harmat György: Bergman színre lép A nulladik opus
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Hitelesség terén nem lehet belekötni” Beszélgetés Rózsa Jánossal
• Tóth Klára: Egy színésznő regénye Törőcsik Mari – Bérczes László beszélgetőkönyve
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Sorsformáló rendezők Amszterdam
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A ló túlsó oldala BoJack Horseman
• Roboz Gábor: Rejtélyek újabb szigete The Kettering Incident
KÖNYV
• Kelecsényi László: Életünk legszebb évei Zalán Vince: Film van, babám!
• Nagy V. Gergő: A menekülő test Lichter Péter: A láthatatlan birodalom
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Éjjel élnek Dennis Lehane: Az éjszaka törvénye
• Varró Attila: A sztárok bűnei Ben Affleck: Az éjszaka törvénye
KRITIKA
• Barkóczi Janka: Jó itt Az állampolgár
• Benke Attila: Idegen a Vadkeleten Kojot
• Forgács Nóra Kinga: A száműzött művészet Stefan Zweig: Búcsú Európától
• Teszár Dávid: Szekuláris megváltás Ártatlanok
FILM + ZENE
• Huber Zoltán: Kibeszélni a kibeszélhetetlent Andrew Dominik – Nick Cave: One More Time with Feeling
MOZI
• Kovács Gellért: Az alapító
• Kolozsi László: Aranjuezi szép napok
• Kovács Kata: Madeleine
• Tüske Zsuzsanna: Váratlan szépség
• Barkóczi Janka: Loving
• Huber Zoltán: A számolás joga
• Alföldi Nóra: Jézus, mobil, fejvadászok
• Vajda Judit: Másodállás
• Baski Sándor: Üdvözöljük Norvégiában!
• Kránicz Bence: A Nagy Fal
• Sándor Anna: Énekelj!
• Sepsi László: Széttörve
• Benke Attila: Vakfolt
• Varró Attila: Pattaya
DVD
• Soós Tamás Dénes: A látogatás
• Benke Attila: David Lean-klasszikusok
• Soós Tamás Dénes: Morgan
• Pápai Zsolt: A stanfordi börtönkísérlet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Hair

Pápai Zsolt

Hair – amerikai, 1979. Rendezte: Miloš Forman. Szereplők: John Savage, Treat Williams, Beverly D’Angelo. Forgalmazó: Independent. 115 perc.

 

Kevés kort-tévesztettebb hollywoodi film ismeretes Miloš Forman Hairjénél. Amikor – 1979-ben – leforgatják, az ellenkulturális mozgalmak világmegváltó hevülete avétos emlék csupán, a vietnami kudarc őszinte feldolgozása pedig még alig kezdődött meg (sőt – mint a Csillagok háborúja jelzi –  éppenséggel az erőpolitika újralegitimálása dívik Hollywoodban), ráadásul a Hair akkor is megkésett mozi, ha Forman személye okán bizonyos kelet-európai események –  ’68 tavasza és ősze – parabolájának látjuk. Nem véletlenül bukik hatalmasat a bemutatásakor – hogy aztán tyúklépésben haladva szép lassan felfedezze magának kritikus és néző is. A redivivus nemcsak azért következik el, mert mai szemmel – illetve már a kilencvenes években is – a Hair sokkal aktuálisabb, mint az elkészülésekor volt (idősebb és ifjabb Bush a családi bizniszt támogató kalandorpolitikája sokat tett azért, hogy az üzenete – úgymond – felfrissüljön), hanem azért is, mert végre lett idő elmerengeni formai megvalósításának perfekcionizmusán. Lehet – sőt biztos –, hogy van Forman mesternek jobb filmje, de olyan nagyon kevés, amelyben a montázstechnika olajozottabb, a hangkulissza-építés kimunkáltabb, a kameravezetés innovatívabb, a nagyjelenek koreográfiája hatásosabb lenne. Didaktikussága megbocsátható, a soundtrack tételeinek legalább fele örök klasszikus, a központi figurát, Bergert adó Treat Williamsnél pedig kevés jobb, karizmatikusabb – egyúttal, sajnos, elfeledettebb – színész van a korban. Csak azokat a férfifrufrukat tudnánk feledni!

Extrák: Előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14200