KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Beszélgetés Gothár Péterrel

Neonfény és Mambo-magnó

Kozák Márton

 

A közelmúltban fejezte be Gothár Péter Megáll az idő című filmjét. A történet 1956 novemberében kezdődik. Az apa nyugatra megy, az anya itt marad a két fiúval. 1963. A fiúk már gimnazisták. Tánciskola és Elvis Presley. Új tantervek a régi iskolában. A tájékozódás nehézségei. Rekvizitumok: neonfény és Mambo-magnó, szimpla kávé és becsempészett Coca-Cola, egy csomag Terv, iskolai ünnepség és ifjúsági probléma. Szerelmek és barátságok. Kamaszkor. 1967 december 31. A fiúk felnőnek, a kapcsolatok átrendeződnek.

– Új filmünk műfaja szerint zenés történelmi film, mely 1963-ban, egy budapesti gimnáziumban játszódik.

1963-ban véletlenül te is budapesti gimnazista voltál... Zenés önéletrajzi film?

Olyan történelmi film, melynek középpontjában az én nemzedékem áll. Ebben a munkában két legfontosabb társam Bereményi Géza, akivel közösen írtuk a forgatókönyvet, és Koltai Lajos operatőr. Koltait még gimnazista koromból ismerem. Amikor lehetőségem nyílt arra, hogy játékfilmet rendezzek, fel sem merült, hogy mással dolgozzam. Valószínűleg nem is rendeztem volna filmet, ha nem találkozom vele.

Sajátos hangulata van a képeknek...

– Ebben a filmben a legfontosabb az állandó játék az idővel, Koltai számomra az egyetlen ember, akinél a film elsősorban anyag, nemcsak kép.

A hatvanas évek elején Sánta Ferencnél (Húsz óra) a „neonfényes Budapest” csillogást, nagyvilágot jelentett. A „neonfényes” világítás nálatok másról szól.

– Emlékszünk a színes neonokra... A hatvanas években, amikor a húzottneon elterjedt a városban, minden presszófeliratot ezzel fejeltek meg. Az Ajándék ez a naphoz hasonlóan most is bizonyos helyeken ezzel világítottunk, ami sajátos alaptónust ad a jeleneteknek. Könnyű vagy látszólag könnyű volt megtalálnunk a közös képi világot. Ennek a kapcsolatnak számomra az a lényege, hogy ki tudunk egymásból préselni olyasmit, amit eddig nem csináltunk. A forgatókönyv egy adott pillanatban elveszti a jelentőségét, a film önálló életet él.

Ebben az országban és ebben a szakmában, ahol keveset beszélnek egymással az emberek és olyan kevéssé őszinték, rendkívül nagy dolog a kapcsolat, a barát, aki inspirálni tud.

A forgatókönyvet Bereményi Gézával írtad.

– Nagyon sokat tanultam tőle. Régi barátság ez, amely meghatározza egész tevékenységemet, együttgondolkodásról van szó. Én filmeket akartam csinálni, neki éppen kedve volt beszélgetni.

Hogyan született ez a forgatókönyv?

– Előzményei már voltak, különböző tévéfilmek, amelyeket együtt írtunk. Másrészt rengeteg átfedés van a gyermekkorunkban. Másokkal is így lehet. Ha elkezdünk beszélgetni, kiderül, hogy neked is megvan az életedben az a bizonyos nő, vagy az a házmester, vagy nagyapád, aki olyan „furcsán” borotválkozott, és létezett az a rokon, aki mindig a legrosszabbkor csengetett... Már csak bővíteni kell a sort, és időben elhelyezni a figurákat. Persze nem egyszerűen, de azért létrejött egy terv, hogy miről fogunk beszélni, mi érdekel bennünket, korosztályunkat, s ezen belül természetesen kettőnket. Bereményi mindig tudta, hogy miről kell írnia, s hajtja magát, hogy az általa legfontosabbnak vélt dolgokról beszéljen. A legfontosabb pedig az, ami velünk történt.

Azt tudtuk, hogy a történelemből akarunk filmet csinálni. Nem tablókat, hanem metszeteket. Úgy akarunk beszélni ezekről az évekről, ahogyan átéltük. Az apró emberi kapcsolatok jellemformáló erejéről, az adott történelmi, társadalmi helyzetben. Ebből a bonyolult szövevényből a filmben szándékunk szerint a „hogyan” a lényeg és nem a „miért”. Életemben először van hosszútávú tervem, illetve tervünk: film az ötvenes, hatvanas és hetvenes évekről. A hatvanas évekkel kezdtük.

Miért?

– Ez az időszak áll hozzánk legközelebb, erről tudunk a legtöbbet. A 14–18 éves kor, a középiskolás évek. A gazdasági reform évtizede, annak vonzataival és előszelével, amit mi a legfogékonyabb korban éltünk át.

A változások a gimnáziumban is érezhetőek voltak. Új tantervet vezettek be, lányokat is felvettek fiúgimnáziumba. Az idősebb pedagógusok közé fiatalok kerültek. Az idősebbektől olyan szemléletet kaptunk, amivel nem kellett azonosulni, csak tudomásul venni, hogy: tiszteld a munkát, tiszteld az anyádat, a férfit, a nőt! Az ő szemléletük meghatározta egész életemet.

Az új fiatal tanárok tele voltak ambícióval, jóakarattal, de nem volt „belső mércéjük”. Nehéz volt tájékozódni abban a változó, tisztázatlan időszakban: mit szabad és mit nem, lehet-e hosszú a haj, hordhatunk-e farmernadrágot.

Miért választottatok a filmnek időkeretet?

– Abból indultunk ki: mi határozta meg helyzetünket 1963-ban. Az a gyerekkor, amelynek legviharosabb epizódja 1956 volt, amikor családok szakadtak szét, s az új élet kezdésének lehetősége minden családban téma volt. Ennek a döntésnek jellem-formáló erejéről most már beszélni kell és lehet is. 1968-cal majd egy másik film kezdődik.

A hangulatteremtés a film fő erőssége. A lakásbelsők ugyan nem ismerősek nekem a mi lakásunk nem ilyen volt –, és 63-ban általánosba jártam, mégis... a neonreklámok, a presszók, a zene, a régi magnók... ezekre emlékszem.

– Ez a módszerhez tartozik. A megközelítési mód olyan, hogy ismerős legyen. Ezért törekedtünk arra, hogy minden hitelesnek és hihetőnek látsszon, még akkor is, ha te azt a lakásbelsőt nem ismered. Végig aggodalmaskodtam, hiszen rengeteg objektív tényező akadályozott. Más lett a Körút. Bejártuk az egész várost, „azokat” a helyszíneket kerestük. Amit találtunk, azt a forgatás kezdetére átalakították. Még emlékszem, ahogyan álltam a faterom mellett a presszóban egy málnával, ő rumot ivott, azt lehetett kapni, s közben vörösre festett nőkkel beszélgetett. Most már a vörös festék sem olyan, a lányok sem úgy sminkelik magukat. Hiába tudtuk pontosan, hogyan húzták ki bagarollal vastagon a szemük alját, ma nem úgy áll rajtuk, amilyen a filmbéli Szukics Magda volt. Vagy a megsárgult nyloningek, bekunkorodott gallérral...

Mit jelentettek akkor ezek a tárgyak? Mit jelentett a táskarádió, a Mambo-magnó meg a többiek?

– Emlékszem 1964-re, a tokiói olimpiára. Egyik osztálytársunk behozott egy táskarádiót az iskolába, el is vették tőle. Aztán bejött az apja, a rádiót visszaadták, s a következő órán Solymosi, a történelemtanár bekapcsolta és kitette az asztalra. Körülültük és hallgattuk, hogy mit nyerünk az olimpián. Voltak olyan srácok, akik a városban minden házibulin ott voltak, mert vagy szalagot vagy magnót vihettek magukkal. Óriási dolog volt ez.

A húszas, harmincas évek nosztalgiája után a hatvanas évek is divatba jönnek?

– A Megáll az idő nem nosztalgiafilm. Csak annyiban, ahogyan visszavágyódunk a régi csókok, érintések világába, de ezzel mindenki így van, aki már egy kicsit öregszik. Alapvetően fontos a filmben a zene, a rockzene. Elvis Presley, ami ebben az időben, nem tudni, hogyan, beszivárgott az életünkbe. Úgy beszéltünk angolul slágerszöveggel, hogy nem is értettük, mit mondunk a nőknek. Mindenkinek a fejében ott szólt az a bizonyos rockzene, ami minden helyzet alaphangulatát meghatározta.

Ahogyan George Lucas American Graffitijében?

– Nem. És már megint a történelemnél vagyunk. Magyarországon egészen mást festett alá ez a zene, és másképpen is hallgattuk. Például ez az a bizonyos „hogyan”, amiről már beszéltünk.

Értették ezt szereplőitek, a mai gimnazisták?

– A film alapkérdéseit igen, az „apróságokat” kevésbé. Ma már mindenkinek van magnója...

Mi a lényege ennek a történelemszemléletnek?

– Az, hogy egyidősek vagyunk a rendszerrel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/11 25-27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7271