KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Városvíziók

A gyűlölet

Zuhanás közben

Schubert Gusztáv

Mathieu Kassovitz a robbanásveszélyes francia külvárosokról, egy rosszul megépített társadalomról forgatott filmet, Cannes-ban a legjobb rendezés díját, majd Felix-díjat kapott.

Vigyázó szemünket már régesrég nem vetettük Párizsra. Minek? A nyolcvanas évek francia filmje, az unoka mozija unalmasabb volt, mint amilyenre a nagypapa valaha is vetemedett. Akadtak persze tisztes kismesterek, vagy épp levegő híján idejekorán kilobbant tehetségek (Carax, Beineix), de ugyan ki volt, mondjuk, az idő tájt a francia Jarmusch? Olyasvalaki, akinek nem jelképek erdején, filozófiai közhelyek díszletei közt vitt át az útja, hanem a város érdes részén, eleven emberek között. Miközben odakint zajlott az élet, az új raj még mindig a stúdiókban emelgette a Nagy Művészetet. Míg beleszakadt a semmibe.

Párizsban, majd negyven év múltán, újra filmforradalom van. A kamerák kint cirkálnak az utcán, a mozitermekbe levegő árad. Míg az elmúlt évtizedekben csak elvétve akadt rendező, aki „éjszaka, külsőben” forgatott – Jacques Bral filmjén kívül, Christian Bricoult észak-francia lidércnyomását (Paradiso), Serge Le Péron és Jean-Claude Brisseau lakótelepi kórrajzait (Laisse béton, 1983, Du bruit et du fureur, 1988) lehet ideszámlálni – az elmúlt két évben nyolc-tíz film forgott a lemállott külvárosokban. Nem a filmfőiskolán kiművelt intelligencia fedezte fel magának a banlieut, hanem a külvároslakó nyomult be a stúdiókba. Akár úgy, hogy – többnyire autodidaktaként – kitanulta a filmrendezést, mint Ahmed Bouchala (Krim), Karim Dridi (Bye-Bye), Malik Chibane (Hexagone, Panne des sens), akár úgy, mint Jean-François Richet és Patrick Dell’Isola, két csóró munkanélküli, akik a Deauville-i kaszinóban nyert pénzből forgatták le első – sikeres – filmjüket. (Etat des lieux). Amúgy igen szerény költségvetéssel: százötvenezer frankból a stúdiószisztémában egy percnyi játékfilmre futotta volna. Ez persze csak Franciaországban meglepő debütálás. Az amerikai rendezők sikersztorijában ma már kötelező fordulat: bagatell pénzekkel dobbantott a világhírbe annak idején Jarmush, Spike Lee, Quentin Tarantino, legutóbb pedig egy New Jersey-i füszértes, Kevin Smith katapultált potom huszonnégyezer dollárral a pult túlsó oldalára. Iróniám nem nekik

szól, még kevésbé a filmjeiknek, hanem a sorsdramaturgiának, mert az színtiszta Hollywood. Ez a sikerszéria nem egyszerűen a lentről jött tehetség vagy a mély beleérzés diadala. A neorealizmusból senki nem lett milliomos. Mára a nyomor divatba jött. Áru lett és milliós üzlet. A biciklitolvaj ma nem biciklit lopna az elrabolt régi helyett, hanem kamerát, s már tekerné is a Ladri di biciclettit, az Oscar-ig meg sem állna.

Ennyit a veszedelmesen kedvező kondíciókról, melyekkel minden rendezőnek számolnia kell, ha New York, Párizs vagy Budapest érdes részén kezd forgatni gyűlöletről, lepusztulásról, a forradalom rögtön elforr. A show-biz lábon megvesz minden lázadást. A gyűlölet – a magyar származású autodidakta francia másodfilmes, az immár díjakkal megterhelt Mathieu Kassovitz külváros-filmje is ezeken a hullámhegyeken süllyed-emelkedik. Egyszerre vonzóan eredeti, és tenyérbemászóan divatos. Már a cím hendikep. A gyűlölet? Csak egyféle gyűlölet volna? Hát a fekete epe, a sárga irigység, a veres indulat, a tébolyultan fortyogó harag, a hirtelen felindulás, a ceterum censeo pedantériája vagy a mámoros gonoszság? A gyűlölet divatos varázsszó: íme, itt látható színről színre napjaink gyilkos mételye! Próbáljon meg egy zsűri A gyűlöletnek díjat nem adni. Kassovitz filmje – kedvező fordulat – többről szól, mint amit a címe ígér. Sűrűbb, vibrálóbb, kiismerhetetlenebb, habár a publicisztikai szándék mindvégig vissza-visszaköveteli a jussát.

A főcím alatt egy külvárosi zavargás dokumentumfelvételeit látjuk, fékevesztett tüntetők és brutális rendőrök csapnak össze valahol egy francia lakótelepen. (A negyed neve, Muguet, ,,gyöngyvirág”, a házak fekete-fehér filmen is átütő tarkasága, a falakra festett Baudelaire és Rimbaud portré, megannyi kedélyes arculcsapás.) A gyűlölet exploziója után látványos szimbólum ,,figyelmeztet”: a földgolyó felé égő benzinespalack zuhan, robbanása mindent lángbaborít. Egy hang viccet mesél (később megtudjuk, a film egyik főszereplője, Hubert az): egy ember leesik a tízedik emeletről, zuhanás közben minden egyes emeletnél elégedetten jegyzi meg, eddig még rendben volnánk. A marha – kommentálja viccét a nagydarab fekete bokszoló – nem tudja, hogy nem a zuhanás számít, hanem a földet érés. A film végén a gyengébbek kedvéért megmagyarázzák a poént: egy társadalmat láttunk, „zuhanás közben”.

Így igaz, a francia külvárosokban iszonyú erejű gyúanyag gyülemlett föl. Ezekben a bevándorlógettókban, ahol zömmel algériai, tunéziai arabok élnek, „a felnőttek nyolcvan, a fiatalok száz százaléka nem tudja, hogy mit csináljon” (Kassovitz). Nincs munka, nincs pénz, nincs kultúra, lassan nincs már nyelv sem (ezért is igazabb a Tarr-féle peremlakók roncs-beszéde, mint a fülünknek kedves jenki nagy zsuga). Nem marad más, csak a gyűlölet és merde-nek becézett, legsilányabb heroin kábulata. A lányokból többnyire kurva lesz, a fiúkból strici, kábszerárus, tolvaj. Amire persze beindul a kicsit is jobb helyzetben élők védekezési mechanizmusa: minden arab született tolvaj, minden arab lusta disznó, egyedül magának köszönheti a sorsát. Még inkább így látja az, aki nap nap után arab autótolvajokkal, arab dealerekkel, arab kurvákkal vesződik, a francia zsaru. Különösen mióta Le Pen rasszizmusa és Pasqua belügyminiszter rendpárti frazeológiája megerősítette bennük a fajvédő öntudatot. 1990 óta többszáz, egyelőre kődobálásban, gyújtogatásban, áruház-fosztogatásban kifulladó gettólázadás söpört végig a külvárosokon: Avignontól Amiens-ig, Lyontól Lille-ig, Vaulx-en-Velintől Val d’Argent-ig. A zavargások kísértetiesen hasonlóan kezdődtek szinte minden egyes esetben. A rendőrök, biztonsági őrök arabokat értek tetten kocsilopás, áruházi tolvajlás közben, és azok, hogy hogy nem, az autós-üldözésbe, figyelmeztető lövésekbe, miheztartás végett adott ütlegekbe, célirányos kihallgatásba rendre belehaltak. Mire a külváros népe bosszúra szomjazva kivonult az utcákra.

„A gyűlölet zsaruellenes film, és azt akarom, hogy így is értelmezzék” – nyilatkozta Kassovitz. Nem csodálom, csak marhaságnak gondolom. Mert akkor Le Pen-ék miért ne dörgölhetnének oda egy tökös kis arabgyűlölő filmet? Még szerencse, hogy a történet ellenáll a rendezői doktrinának, és éppenséggel egy „zsaruellenes” film véresen kegyetlen paródiája lesz.

A film főhőse, Vinz, a csupaideg, szegénysége, csúnyasága miatt sokszorosan frusztrált külvárosi zsidófiú épp egy ilyen rendőrgyűlölő film hős bosszúállójának képzelgi magát. Akár Travis Bickle A taxisofőrben, tükör előtt próbálgatja a fegyveres igazságtevő szerepét. Csakhát nem hős lesz belőle, hanem a szerep kezdetben komikus, később tragikus áldozata. Övében csőre töltött tolttal (egy rendőr veszítette el az éjszakai összecsapásban) a külváros császárának képzeli magát. Alig várja, hogy törleszthessen „arab testvéréért”, akit a zsaruk az éjszaka félholtra vertek. Vele tart két jóbarátja is. Said, az izgága arab tolvajocska, a balhé kedvéért, Hubert, a jóindulatú fekete óriás, lévén joviálisabb alkat, inkább azért, hogy visszatartsa a robbanékony Vinzet a jóvátehetetlen tettektől. Mintha csak Don Quijote kelne új életre oldalán két fegyverhordozóval, még naivabbul, még zűrösebben.

La Mancha lovagjának nem az eszményei voltak komikusak, a realitásérzéke hibádzott. Nem vette észre, egyenes jelleme nevetségesen kihorgad az eltörpült világból. A Vinzhez hasonló mai ködlovagoknak az álmai groteszkek, a képességei kisszerűek, ha mégis megkaparintják, amit remegve áhítottak, akkor lesz csak igazán nagy a baj, lötyög rajtuk a világ.

Fényes bosszú helyett itt is sorjáznak a balfogások. Vinz és fegyverhordozói az éj leple alatt autót lopnának, hogy végre szabaduljanak a bűnös és zűrös Párizstól, ahová némi tartozás visszaszerzésére bevonatoztak, mire kínkeservvel sikerül beindítaniuk a motort, eszükbe jut, egyikük sem tud autót vezetni. Futva menekülnek a rajtuk ütő rendőrök elől. Hogy aztán egy exkluzív vernisszázsra keveredve újból csődöt mondjanak. Két kívánatos lányba botlanak, azok hajlandók is volnának ...beszélgetni. Said lekattan. Beszélni? Sohasem volt ilyenformán nőkkel. Most mit mondjon? Inkább tajtékozva kimenekül a gonoszul incselkedő párizsi éjszakába. Ezen a rendkívüli napon minden álmuk teljesül – ha Said úgy akarja, az Eiffel-torony óriás gyertyája is kialszik – nem történhet velük ennél cudarabb. Bosszúról álmodoztak? Végül arra is kínálkozik kiváló alkalom. Skinheadek támadnak a védtelen „idegenekre”. Vinz előrántja a pisztolyt, ütött a bosszú perce. „Öld meg, lődd le!” – bíztatja még galamblelkű fekete barátja is. De Vinz futni hagyja a túszul ejtett, halálra rémült bőrfejűt. A szó szoros értelmében katarktikus pillanat. Vinz öklendezve szabadul a gyűlölettől.

Most jöhetne egy szép hepiend. Csakhogy a gyűlölet szívósabb, rafináltabb kórság. Legalább két élete van. Tükörjáték. Valahol már készülődik az a zsernyák, aki épp egy ilyen rohadt „arab-zsidó pofát” (életből ellesett francia rendőr-bon mot) szeretne beverni, mint amilyen Vinzé. Alighogy visszaérnek a fiúk a Muguet negyedbe, újból igazoltatják őket. És most már elsül egy pisztoly, csak épp egy álmélkodó zsaru kezében. Értetlenkedve néz le a halott Vinzre. Miért rontotta el a vigasságot?

A tükörjáték azonban folytatódik. Most Hubert szegez pisztolyt a rendőr fejéhez, az pedig az ő halántékára céloz. Akár Tarantinónál a bérgyilkosok. Patt. Zuhannak tovább. Az élet pesszimistább, mint Mrožek vagy Kassovitz: sohasem fognak földet érni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/01 15-16. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=24