KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Kozmosz: Történetek a világegyetemről

Óda a mindenséghez

Baski Sándor

Nem sűrűn fordul elő, hogy egy kereskedelmi televízión futó, több millió dolláros büdzséből készített sorozat kreátorai bevallottan a nép nevelését tűzik ki célul. Az amerikai Fox által gyártott Kozmosz: Történetek a világegyetemről éppen ezt teszi, nézettsége mégis a fikciós szériákéval vetekszik. Sikerének önmagában talán még nem is lenne hírértéke. Ismeretterjesztő sorozatokban és természetfilmekben ugyanis már régóta nincs hiány, mi több, tematikus csatornák tucatjai szakosodnak erre a műfajcsoportra. Kultúrmissziós céljuk azonban nincs ezeknek a produkcióknak, a televíziózás kíméletlen dzsungeltörvényei szerint nekik is ugyanúgy részt kell venniük a nézettségért folytatott élet-halál harcban, mint a többi műsornak, ezért a bevetett eszközök is ugyanazok. A vadvilág rejtett titkait, a legendás történelmi eseményeket és a tudomány új vívmányait egyaránt leegyszerűsítő narratívák mentén, bulváros hangvétellel, szenzációhajhász módon tárgyalják, a néző így átfogó ismeretek helyett felszínes tudással – a tudás illúziójával – gazdagodik csak.

Az 1980-ban bemutatott eredeti Kozmosz is a nagyközönséget szólította meg, és a látvánnyal sem spórolt – a 8 millió dolláros költségvetésből bőven tellett az akkoriban úttörőnek számító vizuális megoldásokra –, a digitális trükkök azonban nem a célt, hanem azt eszközt jelentették. A Carl Sagan csillagász által írt és vezetett sorozat legnagyobb vívmánya az volt, hogy átfogó képet adott a tárgyáról, vagyis a világegyetemről, és az ember benne elfoglalt helyéről, úgy, hogy nem érdekes, de önmagában haszontalan tudományos triviákkal bombázta a nézőket, hanem segített a tanultakat kontextusba helyezni.

A Kozmoszt az elmúlt 34 évben közel 60 nyelvre fordították le, és 500 milliónál is többen látták. Jelentősége elvitathatatlan, nem csak az ismeretterjesztő műfaj megújításában, de abban is, hogy fiatalok tömegeit indította el a tudományos pálya felé. Az új verzió elkészítése azonban több szempontból is indokolt volt: az elmúlt évtizedekben nem csak a világegyetemről szerzett tudásunk bővült jelentősen, de a CGI-nak és a HD-technikának köszönhetően valóban lélegzetelállító képeket tudnunk produkálni bármiről. A fapados vizualitású régi Kozmosz ma már nehezen lenne képes a 3D-filmeken felnőtt kamaszokat lenyűgözni, a 2014-es kiadás viszont naprakész hollywoodi látványvilággal és zenével támad, a történelmi eseményeket pedig trendi animációs betétekkel illusztrálja. A sorozat szellemisége ugyanakkor maximálisan hű a nagy elődéhez: az epizódok forgatókönyvét Carl Sagan egykori alkotótársa és özvegye, Ann Druyan írta, a házigazda szerepét pedig az a Neil deGrasse Tyson asztrofizikus vállalta, akit annak idején szintén Sagan indított el a pályán, és aki talán még szuggesztívebb előadó is, mint példaképe.

A sorozat népnevelő attitűdje sem minősíthető éppen anakronisztikusnak vagy feleslegesnek. Hiába tapossa már a 3. évezredet az emberiség, a tudomány legalapvetőbb téziseit máig nem sikerült széles körben elfogadni és feldolgozni – az amerikai lakosság 46%-a például meg van róla győződve, hogy a Földet Isten teremtette, valamikor az elmúlt 10 ezer év során. A Kozmosz missziója így nem csak az, hogy beavassa a nézőt az univerzum és a földi létezés már feltárt misztériumába, de az is, hogy közben helyreállítsa a tudomány erősen megtépázott renoméját. A 13 epizódból álló széria elvileg azt illusztrálja, hogy mit tudott meg az emberiség a világegyetemről a mai napig, a gyakorlatban viszont a játékidő közel felében azt meséli el, hogy miként jutottunk ennek a tudásnak a birtokába. A Kozmosz azon gondolkodók és tudósok előtt tiszteleg, akik olykor magányosan, a korban uralkodó dogmákkal szembeszállva, a babonák, hiedelmek és vallások világmagyarázatait megkérdőjelezve küzdöttek az igazukért, és akik nélkül az utánuk következő tudósgenerációk nem lettek volna képesek előre lépni.

A Kozmoszt, paradox módon, mégsem tárgyszerűsége, hanem a szenvedélyessége teszi igazán izgalmas és fontos produkcióvá. Neil deGrasse Tyson nem csak a tudomány nagy alakjairól mesél áhítattal, de arról az univerzumról is, amely az ember szemszögéből nézve inkább rémisztőnek, mint fenségesnek tűnik. A sorozat epizódról epizódra, könyörtelen módszerességgel ébreszt rá bennünket arra, hogy mennyire relatívak a térhez és az időhöz kapcsolt fogalmaink, és mennyire jelentéktelen a létezésünk a világmindenség perspektívájából. Az univerzum méreteivel való szembesülés azonban – Tyson interpretációjában –, nem elszomorító, deprimáló ráismerés, hanem igazi spirituális élmény. A Kozmosz készítői azt szeretnék, ha az égboltra felnézve nem kicsinek, hanem nagynak éreznénk magunkat, tudván, hogy ugyanabból a csillag-anyagból gyúrtak mindannyiunkat.

 

Kozmosz: Történetek a világegyetemről (Cosmos: A Spacetime Odyssey) – amerikai, 2014. Rendezte és írta: Ann Druyan. Narrátor: Neil deGrasse Tyson Gyártó: Fox. A National Geographic Channel bemutatója.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/06 48-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11873