KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/december
NŐI SZEREPEK
• Baski Sándor: Az üvegplafon alatt Nők a Fehér Házban
• Schubert Gusztáv: „Amerika királynője” Pablo Larraín: Jackie
• Barkóczi Janka: A harmadik hullám Asghar Farhadi hősnői
• Varró Attila: A hiány iszonyata Val Lewton és a női horror
• Vincze Teréz: Egy szexi koreai feminista A szobalány
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Védtelen ártatlanság (Bara Margit 1928-2016)
• Schubert Gusztáv: Csoóri Sándor, a filmes Parázson lépkedő
• Morsányi Bernadett: Makacs fiúk Beszélgetés Szomjas Györggyel
LENGYEL MÉRCE
• Báron György: A nemzet filmművésze Andrzej Wajda (1926-2016)
• Pörös Géza: Nincs alku Andrzej Wajda: Emlékképek
• Zalán Márk: Bedobozolt történelem Lengyel hadiállapot 1981
• Morsányi Bernadett: Bármi megtörténhet Marcel Łoziński dokumentumfilmjei
FRANCE NOIR
• Ádám Péter: Gengszterből filmrendező José Giovanni
FESZTIVÁL
• Szabó Ádám: Undorból születnek Sitges
• Bartal Dóra: A hátunkon cipelt múlt Jihlava
• Csiger Ádám: Fiatalos kezdés Primanima
• Barkóczi Janka: Aki sosem látta Párizst Window Horses
KÖNYV
• Nagy V. Gergő: A nemzetközi Férfi Tarr 60
TELEVÍZÓ
• Várkonyi Benedek: A pokol másnapján Beszélgetés Olivier Wieviorkával
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rejtélyes bosszú Austin Wright: Tony and Susan
• Alföldi Nóra: Kárhozottak királya Tom Ford: Éjszakai ragadozók
KRITIKA
• Varga Zoltán: X elvtárs A martfűi rém
• Barkóczi Janka: Belső száműzetés Bereczki Csaba: Soul Exodus
• Andorka György: Bölcselmük álmodni képes Doctor Strange
MOZI
• Baski Sándor: Teljesen idegenek
• Gelencsér Gábor: Olli Mäki legboldogabb napja
• Pápai Zsolt: Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal
• Forgács Nóra Kinga: Az állam Fritz Bauer ellen
• Kovács Kata: A mélység kalandora
• Vajda Judit: A könyvelő
• Barkóczi Janka: Hideg hegyek
• Huber Zoltán: Mentőakció
• Kránicz Bence: Creative Control
• Roboz Gábor: Az utolsó emberig
• Csiger Ádám: Jack Reacher: Nincs visszaút
• Sepsi László: Bezárva
• Varró Attila: Életem Cukkiniként
• Andorka György: Legendás állatok és megfigyelésük
DVD
• Barkóczi Janka: Magyar Filmhíradó Évfolyam 1956
• Kránicz Bence: Szerelem
• Gelencsér Gábor: Angi Vera
• Benke Attila: Menny és pokol
• Pápai Zsolt: Tripla kilences

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Átjáró

Géczi Zoltán

Passage – amerikai, 1979. Rendezte: J. Lee Thompson. Szereplők: Malcolm McDowell, James Mason, Christopher Lee. Forgalmazó: Fantasy Film. 104 perc.

A Quentin Tarantino által újrahasznosított klasszikusok csodaszép példája J. Lee Thompson 1979-es mozija. A neves mestertolvaj a fiatal Malcolm McDowell által játszott von Berkow karakterét emelte át a Becstelen brigantyk szereplői közé, így alakítva ki Hans Landa ezredes figuráját. Miután Thompson vérprofi direktor volt (két cím a terjedelmes lajstromból: Rettegés foka, 1962; A fehér bölény, 1977), valamint a második világháborús filmek rutinos szakértője, megengedhetett magának olyan kreatív túlkapásokat, mint a választékos modorú, kiművelt, a sejtjei legmélyéig szadista SS-elhárítótiszt szerepeltetése. Annak ellenére, hogy a cselekmény főhőse Anthony Quinn (egy névtelen baszk pásztort játszik, aki az ellenállás megbízásából csempész át egy tudóst és annak családját a francia–spanyol határon), valamint Christopher Lee is tisztes szerepet kapott, az Átjáró Malcolm McDowell filmje; neki köszönhetően Thompson bizonyos jelenetekben a nazisploitation szubzsáner őrült humorát és explicit brutalitását idézi meg ebben az alapvetően régimódi, lineárisan elbeszélt kémtörténetben. Ily módon emelkedik ki az Átjáró a tisztességgel megkomponált, dramaturgiailag kiegyensúlyozott, ám középszerű mozik közül: a gulyásfőzéssel kombinált kényszervallatás, a cigányvajda kihallgatása, illetve a horogkereszttel dekorált alsónadrágban elkövetett nemi erőszak oly harsány és vad gegek, amiket manapság már egyetlen producer sem engedne be egy amerikai stúdiófilmbe.

Extrák: Előzetes, filmográfiák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11350