KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/november
ESTERHÁZY PÉTER
• Forgách András: Házymozi Esterházy-adaptációk
• Molnár György: Péter filmje Esterházyra emlékezve
BÓDY GÁBOR
• Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája Bódy Gábor (70)
• Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon Bódy experimentalizmusa
• Czirják Pál: Második tekintet Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepét” Beszélgetés Varga Ágotával
• Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” Beszélgetés Sopsits Árpáddal
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Nincs holnap A film noir műfaji családfája – 3. rész
• Roboz Gábor: Minden fekete A noir-címke
• Varró Attila: Kettős árnyék Noir és szerzőiség
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szemet szemért Velence
• Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok CineFest – Miskolc 2016
• Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra BIDF
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Burton, ha diktál Ransom Riggs: Vándorsólyom-trilógia
• Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
KRITIKA
• Kránicz Bence: Orvosság kizsákmányolás ellen Az ismeretlen lány
• Forgács Nóra Kinga: Rémségek kicsiny öble A sors kegyeltjei… meg a többiek
• Kovács Gellért: Nyelvében él Érkezés
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nem felejthető Memo
MOZI
• Alföldi Nóra: Állva maradni
• Ruprech Dániel: Az eljövendő napok
• Kránicz Bence: Érettségi
• Nagy V. Gergő: Halál Szarajevóban
• Vajda Judit: Úri viszonyok
• Barkóczi Janka: Az utolsó tangónk
• Soós Tamás Dénes: Tökös ötös
• Sándor Anna: Kubo és a varázshúrok
• Sepsi László: Kiéhezettek
• Huber Zoltán: Mélytengeri pokol
• Kovács Kata: Pizsamaparti
• Andorka György: Inferno
• Csiger Ádám: Lángelmék
• Varró Attila: Lány a vonaton
DVD
• Kránicz Bence: Egymásra nézve
• Géczi Zoltán: Rőtszakállú/Dodeskaden
• Kovács Patrik: A szakasz
• Gelencsér Gábor: Eldorádó
• Pápai Zsolt: A Sierra Madre kincse
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Webről nyomtatásba

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A hetedik fiú

Sepsi László


Seventh Son – amerikai, 2014. Rendezte: Szergej Bodrov. Írta: Joseph Delaney regényéből Steven Knight és Charles Leavitt. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Jeff Bridges (Gregory), Ben Barnes (Tom), Julianne Moore (Malkin), Alicia Vikander (Alice). Gyártó: Legendary Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 102 perc.

Miközben Jégvarázstól Demónáig már a Disney is egyre nagyobb kreatív energiákat fektet nőábrázolásának revíziójára, önálló és független hercegnőkre cserélve korábban a patriarchális berendezkedésnek kiszolgáltatott hableányait, A hetedik fiú másodvonalból támadó fantasyjét láthatóan elkerülte a korszellem. Szergej Bodrov filmjében a bunkó-de-azért-szeretjük szörnyvadász (Jeff Bridges Nicolas Cage-üzemmódban) sörbűzös vehemenciával vet máglyára minden útjába akadó boszorkányt, ha pedig éppen banya nincs kéznél, mongol medveembereket és más, többségükben keleti származású mitológiai lényeket koncol halomra. A Joseph Delaney könyvsorozatából (Wardstone-krónikák) összetákolt mozi a másság és az idegenség leegyszerűsítő ábrázolásával a témában rejlő bármiféle drámai potenciálról is lemondott: szemben Andrzej Sapkowski ugyanezt az alapötletet szintén akciódúsan, de árnyalt háttértörténettel és morális határhelyzetekkel kidolgozó Vaják-szériájával (és az abból készül videójátékokkal), A hetedik fiú fogyóeszközzé degradált rémei, habár számos akad belőlük a százperces játékidő során, egytől egyig csak szomorú sorsukra váró, egzotikus látványelemek. Ugyan a címben jelzett új segédjének köszönhetően a fináléra a veterán boszorkányvadász is visszavesz nőgyűlöletéből – így valójában nem az ifjú örökös, hanem mentorának fejlődéstörténetét látjuk –, eddig a pontig pazarlóan a darálóba vetett ötletek és mellékkarakterek tetemein keresztül vezet út. A repetitív akciójelenetekkel és a vérhold fényénél vérmuffint falatozó boszorkányokkal Timur Bekmambetov (Abraham Lincoln, a vámpírvadász) után egy újabb jobb sorsra érdemes orosz rendező vérzett el a hollywoodi bérmunkában: ahogy hősei is a „kiálló szöget be kell verni” szellemében járják a középkori vidéket, úgy A hetedik fiúból is sikerült kipurgálni minden invenciót.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/02 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12194