KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/október
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: Felejtés-kurzusok 1956 utóélete
• Gervai András: Új (jég)korszak hajnala Megtorlás a filmszakmában
• Murai András: Történelem-puzzle Archív és fiktív
• Kelecsényi László: „Egy kis cigaretta, valódi finom” Herskó János: Párbeszéd
KULTÚRÁK ÉS HATÁROK
• Pintér Judit: Két világ között Gianfranco Rosi: Tűz a tengeren
• Schreiber András: Vendégmunkások mozija Török-német 2.0
• Barkóczi Janka: Sem kelet, sem nyugat Kiarostami és A cseresznye íze – 2. rész
• Varró Attila: Kényszerbehatolás Inváziós horror
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Temetési csokrok A film noir műfaji családfája – 2. rész
JIRI MENZEL
• Harmat György: Mesés férfiak, nők a hőskorból Menzel mozija
MOZI VS. DIGITÁLIA
• Földényi F. László: Mozitemető Filmszínháztól okostelefonig
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Közeledik valami véres John Carpenter filmzenéi
KÖNYV
• Varga Balázs: Tünetek és diagnózisok Győri Zsolt: Szerzők, filmek, kritikai-klinikai olvasatok
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Hajrá Hitler! Timur Vermes: Nézd ki van itt
• Kovács Bálint: A szívünk mélyén megbúvó nácizmus David Wnendt: Nézd, ki van itt
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Tévedés áldozata Aznap éjjel
• Pernecker Dávid: Elvarázsol a múlt Stranger Things
KRITIKA
• Bilsiczky Balázs: Belsőfilm Ernelláék Farkaséknál
• Varga Zoltán: Panelsikoly Balkon
• Tüske Zsuzsanna: Hamlet, az életrevaló Jutalomjáték
• Baski Sándor: Játszani is engedd Toni Erdmann
MOZI
• Baski Sándor: Mérges Buddha
• Nagy V. Gergő: 24 hét
• Kovács Kata: Határtalan szerelem
• Varró Attila: Bridget Jones babát vár
• Sepsi László: Mestergyilkos: Feltámadás
• Benke Attila: Sully – Csoda a Hudson folyón
• Csiger Ádám: Titkok és vallomások
• Huber Zoltán: Az utolsó király
• Varga Zoltán: Kilenc élet
• Kránicz Bence: Virsliparti
DVD
• Lakatos Gabriella: Halálos tavasz
• Varga Zoltán: Vili, a veréb
• Soós Tamás Dénes: Mr. Holmes
• Benke Attila: A boszorkány
• Kránicz Bence: Batman: Gyilkos tréfa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Itt forgott – Főszerepben Budapest

A világhírű duplőr

Kovács Gellért

Szeretetteljes kézikönyv a Budapesten készített, nemzetközi filmes produkciókról.

Az Itt forgott – Főszerepben Budapest főszereplője valóban Budapest. A város, amely a rendszerváltás előtt alkalmanként, azóta viszont igen sokszor fogadott be külföldi forgatócsoportokat, de önmagát csak elszomorítóan kevésszer alakíthatta. E megállapítás bizony annyira igaz, hogy az ember szinte már kerülni szeretné, ha a témáról ír – ám ez a közhely most aligha mellőzhető. Legalábbis, ha mozirajongóként lapozunk bele ebbe az építészeti csodákat és különlegességeket korrekt képekkel illusztráló, jópofa rajzokkal és ikonokkal tagolt és továbbdíszített, szórakoztató információkkal teli munkába. A mozgóképes körökben otthonosan mozgó, budapesti filmes túrákat szervező Basa Balázs és a többek között az Ittforgott-blog szerzőjeként számon tartott, történész-jogász, szintén többszörös stábtag Názer Ádám egy bekezdésig se tagadja: könyvükkel Budapestnek kívánnak további reklámot csinálni. Azért, hogy még többen jöjjenek ide filmet forgatni, vagy kicsit más nézőpontból is körülnézni. Esetleg azért, hogy a magyarok is másképpen lássák fővárosuk jellegzetes helyszíneit. Viszont, hiába a rengeteg színes adalék, a hat fejezetre bontott Itt forgott akkor tud igazán érdekes lenni, ha elfogadjuk, hogy Budapest nemzetközi filmes karrierje bizony csak komoly kompromisszumokkal nevezhető igazán izgalmasnak. Már ami a filmográfiáját illeti.

Gondoljunk csak bele: ha a külföldi példákat vesszük, s úgy sétálunk, teszem azt New York-ban, Londonban vagy Rómában, hogy hónunk alatt a vonatkozó városról szóló, ehhez hasonló kiadványt szorongatjuk, nem arra keresünk példákat, hogy az épp előttünk álló, gyönyörű építmény vajon melyik filmben látható – hanem nagyon is konkrét moziélményeink helyszíneire szeretnénk rátalálni. A padra, amin Woody Allen és Diane Keaton üldögélt a Manhattanben; a könyvesboltra, amelybe besétált Julia Roberts a Sztárom a páromban, s ott Hugh Grant fogadta őt – vagy azt a pontot, ahol Audrey Hepburn és Gregory Peck motorra pattant Római vakációjuk során.

Természetesen arról nem tehetnek a szerzők, hogyan is tehetnének róla, hogy Budapest a legtöbb nemzetközi filmben például Moszkvát, Berlint, Párizst alakítja. Mint ahogy azért sem felelősek, hiszen emiatt valószínűleg leginkább a sors okolható, hogy a legtöbb nálunk forgatott alkotás nem igazán jelentős film. (Ironikus módon persze kivételt képeznek ez alól Szabó István koprodukciós rendezései, például a Mephisto és a Napfény íze, melyekkel sokat foglalkozik a könyv.) Így sajnos a végeredményt ismerve nem érzünk különösebb izgalmat, amikor a legtöbb filmcímmel találkozunk a kötetben. Basa és Názer tudja ezt, ezért a helyszínek adottsági mellett a sztárok kedvenc budapesti törzshelyeinek említésével és szakmai kulisszatitkokkal teszik érdekessé az egyes bekezdéseket – a filmek szinopszisait alig ismertetik. Érthető, elvégre azzal akartak foglalkozni, ami valóban nagy szám: hogy nálunk rúgta a bőrt Sylvester Stallone és Pelé; Vörös zsaruként keménykedett Schwarzenegger; kémkedett Eddie Murphy, Brad Pitt, Robert Redford és még sokan mások, sőt, az is eléggé különleges, hogy Spielberg Budapesten találta meg szinte egész Európát – Bruce Willis óriási dugókat okozó, epikus akciózásairól már nem is beszélve. Büszkék is minderre az Itt forgott készítői, s ha néhol túl is fényesítik a budapesti csillagözönt (például amikor egy nagy 007-es logót tördelnek az egyik oldalra, pedig ők is leírják, hogy James Bond-kaland sose forgott nálunk, hanem másik filmben, Az adósságban dolgozott itt a Casino Royale és A Quantum csendje egyik mellékszereplője, Jesper Christensen), ki tudja, tán még ahhoz is kedvet tudnak csinálni, hogy a könyv elolvasása után városnéző szemmel nézzük újra a sorra vett filmeket. Hiszen Budapest annyira csodás, hogy még erre is rá tud venni minket. Na de igazán kiérdemelte már azt is, hogy remekművekben, nagy sikerekben találja meg a reflektor!

 

Akadémiai Kiadó, 2014.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 51-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12050