KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/április
WAJDA 90
• Szíjártó Imre: Menyegzők Wajda-motívumok a mai lengyel filmben
• Forgács Iván: Lelkének rabjai Wajda 90
• Wajda Andrzej: A nemzeti film eszméje
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Még mindig veri az ördög… András Ferenc
• Kővári Orsolya: Valami visszavonhatatlan Beszélgetés Till Attilával
• Mészáros Márton: „A néző mindenek előtt!” Beszélgetés Madarász Istivel
• Mészáros Márton: „A néző mindenek előtt!” Beszélgetés Madarász Istivel
MANDA-DOSSZIÉ
• Barkóczi Janka: A magányos villa Mi a MaNDA?
• Hamar Péter: Csak a fejléc maradt Volt egyszer egy Filmtudományi Intézet
IZLAND
• Baski Sándor: Manók, lovak, emberek Új izlandi filmek
• Kránicz Bence: Vergődik, majd messze száll Madárkák
BŰN ÉS HATALOM
• Pápai Zsolt: Farkasok földje Denis Villeneuve: Sicario
• Sepsi László: Brutális egzotikum Miroslav Slaboshpitsky: A törzs
• Varró Attila: Dante Lam rendőrfilmjei Szűkebb haza

• Pintér Judit Nóra: Idegenként a neurotipikusok világában Autista hősök
FESZTIVÁL
• Ruprech Dániel: Dialóg nélkül Berlin
• Szalkai Réka: Kistigrisek Rotterdam
• Horeczky Krisztina: Hétköznapi őrül(e)tek Cseh Filmkarnevál
KÖNYV
• Várkonyi Benedek: A történelem sorsa Minarik, Sonnenschein és a többiek
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Nincs jó döntés A Homeland és Európa
KRITIKA
• Bilsiczky Balázs: Féktelen jövő Zero
• Nagy V. Gergő: Az ordibáló gróf Az itt élő lelkek nagy része
MOZI
• Pintér Judit Nóra: Hétköznapi titkaink
• Vajda Judit: Csokoládé
• Jankovics Márton: Évszakok
• Árva Márton: Mindenáron esküvő
• Varró Attila: Szívecskéim
• Alföldi Nóra: A mi jövőnk
• Kovács Bálint: Eddie, a sas
• Sándor Anna: A Beavatott-sorozat: A hűséges
• Baski Sándor: Zoolander 2
• Andorka György: Támadás a Fehér Ház ellen 2. - London ostroma
• Huber Zoltán: Momentum
• Soós Tamás Dénes: A turné vége
• Kránicz Bence: Kung Fu Panda 3
• Kovács Kata: Zootropolis - Állati nagy balhé
• Csiger Ádám: Egyiptom istenei
• Pápai Zsolt: A 657-es járat
• Bocsor Péter: A varrónő
• Benke Attila: Gyilkos ösztön
• Benke Attila: Batman: Az elfajzott
• Nagy V. Gergő: Angyali szemek
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
MOZI
• Tosoki Gyula: Jóemberek

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Kécza András: Magánterület

„Ez se és más se...”

Muhi Klára

Ül a Halál egy pesti lakásban és cigizik.

Csak a tarkóját és a kalapja sziluettjét látjuk. A történetekről, pontosabban azok hiányáról, az idő elliptikus természetéről, az én határairól morfondírozik a teljes sötétben, közben szépen ráhajnalodik. A cigiszünet lejárt. Dolog van. Be kell indulnia.

 Nem rögtön találja meg következő áldozatát, előbb még van feladata valami tiszafákkal sűrűn benőtt vidéken, kicsit tétován áll egy hasmánt fekvő férfihulla fölött. Közben valahogy nem hagyja nyugodni egy régi esete, visszarémlik, mikor, sok évszázaddal ezelőtt egy francia pásztorfiú egyenesen a Jóistentől vitt üzenetet egy királynak a visszafoglalandó Szentföldről, s egész gyerekhadsereg verbuválódott össze a nemes kalandra. A végén a Kalaposnak persze ott is volt dolga bőven. De ott mintha még lett volna ennek az egésznek valami értelme is.

A mostani meló – hogy ráforduljunk a Magánterület főtémájára – valahogy tényleg sokkal deprimálóbb. Az új jelölt, fiatal nyurga, kiégett pesti pali (Czukor Balázs), neki már se feladata, se küldetése. És abban a néhány napban, amit a Kalapos még biztosít számára, sem jut eszébe az égvilágon semmi az Élet nevű lehetőségről. Értelmetlen kószálásai során csak hozzá hasonló haveri holtlelkekkel, töredéksorsokkal, árnyakkal találkozik – Tóth Jocó, Derzsi János, Székely B. Miklós megható alakításában – akikkel aztán ismerős köz- illetve magánterületeken lehet tovább morzsolni a Semmit. Ennek a Semminek az ábrázolása végül is a Sziveri János versei ihlette Magánterület filmes vállalása. Ami nagy csapda amúgy, szinte lehetetlen feladvány, pláne egy szál GoPro kamerával, no budget körülmények között.

Kécza Andrást ebben a vállalásban meglepő módon a magyar filmhagyomány segíti leginkább. A játékfilm és az experimentális film határterületén születő közérzetfilmeknek ugyanis – ha most épp nem is tűnnek túl trendinek – nálunk komoly múltja van. Hogy messzebb ne menjünk, ott van például Jancsó és Grunwalsky Kapa-Pepe sorozata. Vagy dr. Horváth Putyi Hajnóczy-filmje. A 90-es évekből a Rocktérítő vagy Klöpfler Tibor Lakatlan embere, Fővárosi Tamás melankolikus odüsszeiája, ahol a technikai cél is hasonló volt, az akkori könnyű, olcsó VHS kamerát játékfilmes közegben kipróbálni. S még hátrébb, a Pronuma bojok, az Eszkimó asszony fázik, a Lenz, A kutya éji dala. A 80-as évek új érzékenyei, új narratívjai, neoavantgárdjai, Fe Lugossy, Szirtes András, Bódy Gábor, Xantus János, a Balázs Béla Stúdió utolsó nagy időszaka. Kécza tulajdonképpen őket folytatja. Az eltűnt történet feletti gyász és káosz érzete őket visszhangozza.

A Magánterület is az értelmiségi rossz közérzet, beszorítottság, elkárhozottság, élve elrohadás, az efölött érzett leplezett vagy leplezetlen önsajnálat tragikus lenyomata. Melyben kocsmai beszélgetések mixelődnek nemes vendégszövegekkel. Székely B. pillanatra átlényegül a mennyből kihajított Luciferré, Czukor Balázs a Gozsdu udvarban III. Richárddá. Pilinszky a 4-6-os villamoson, Shakespeare a Gozsdu udvarban. A dermesztő Szagos Hörigekkók, alternatív gyerekzenekar. A „telik de nem múlik” jegyében forgatott triviális jelenetek, Schopenhauer, „Megyek, veszek sajtot”, „Gyere, Bandi kutyám”.

A Magánterület, mely a 90-es években diplomázott alkotó első(!) egész estés filmje, az elődökhöz hasonlóan szimpatikusan nyitott, szabad film. Az eredmény hullámzó, a GoPro lehetőségei képben, hangban igen korlátozottak, de az összhatás érdekes, szórakoztató. Az „utazós” jelenet, ahol a párok fejben utaznak, de még csak véletlenül sem ugyanoda, a „közös kávéivós”, mely egy sutaságában is költői pantomimban egyesíti a film egymásra kicsit sem hasonlító ikerhősét, vagy a „belövős”, melyben Tóth Jocó akkurátusan megfőz és leturmixol egy szívpörköltet, majd intravénásan beadja magának – mind erős pillanatok.

A nézőben persze ott motoszkál, igaza van-e a Halálnak? Nem lehetne-e mégis, konkrét történetekben is megmutatni, elmesélni hogyan jutottak el hőseink ebbe a Semmibe? Mondjuk egy következő filmben.

 

Magánterület – magyar, 2014. Rendező, operatőr, producer: Kécza András. Írta: Kécza András és Osvát András. Zene: Hot Jazz Band, Szagos Hörigekkók. Vágó: Mógor Ági. Festmények: Hús Zoltán. Szereplők: Czukor Balázs, Tóth József, Derzsi János, Székely B. Miklós, Varga Klári, Lőrincz Beatrix. 90 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/06 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12250