KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/április
WAJDA 90
• Szíjártó Imre: Menyegzők Wajda-motívumok a mai lengyel filmben
• Forgács Iván: Lelkének rabjai Wajda 90
• Wajda Andrzej: A nemzeti film eszméje
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Még mindig veri az ördög… András Ferenc
• Kővári Orsolya: Valami visszavonhatatlan Beszélgetés Till Attilával
• Mészáros Márton: „A néző mindenek előtt!” Beszélgetés Madarász Istivel
• Mészáros Márton: „A néző mindenek előtt!” Beszélgetés Madarász Istivel
MANDA-DOSSZIÉ
• Barkóczi Janka: A magányos villa Mi a MaNDA?
• Hamar Péter: Csak a fejléc maradt Volt egyszer egy Filmtudományi Intézet
IZLAND
• Baski Sándor: Manók, lovak, emberek Új izlandi filmek
• Kránicz Bence: Vergődik, majd messze száll Madárkák
BŰN ÉS HATALOM
• Pápai Zsolt: Farkasok földje Denis Villeneuve: Sicario
• Sepsi László: Brutális egzotikum Miroslav Slaboshpitsky: A törzs
• Varró Attila: Dante Lam rendőrfilmjei Szűkebb haza

• Pintér Judit Nóra: Idegenként a neurotipikusok világában Autista hősök
FESZTIVÁL
• Ruprech Dániel: Dialóg nélkül Berlin
• Szalkai Réka: Kistigrisek Rotterdam
• Horeczky Krisztina: Hétköznapi őrül(e)tek Cseh Filmkarnevál
KÖNYV
• Várkonyi Benedek: A történelem sorsa Minarik, Sonnenschein és a többiek
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Nincs jó döntés A Homeland és Európa
KRITIKA
• Bilsiczky Balázs: Féktelen jövő Zero
• Nagy V. Gergő: Az ordibáló gróf Az itt élő lelkek nagy része
MOZI
• Pintér Judit Nóra: Hétköznapi titkaink
• Vajda Judit: Csokoládé
• Jankovics Márton: Évszakok
• Árva Márton: Mindenáron esküvő
• Varró Attila: Szívecskéim
• Alföldi Nóra: A mi jövőnk
• Kovács Bálint: Eddie, a sas
• Sándor Anna: A Beavatott-sorozat: A hűséges
• Baski Sándor: Zoolander 2
• Andorka György: Támadás a Fehér Ház ellen 2. - London ostroma
• Huber Zoltán: Momentum
• Soós Tamás Dénes: A turné vége
• Kránicz Bence: Kung Fu Panda 3
• Kovács Kata: Zootropolis - Állati nagy balhé
• Csiger Ádám: Egyiptom istenei
• Pápai Zsolt: A 657-es járat
• Bocsor Péter: A varrónő
• Benke Attila: Gyilkos ösztön
• Benke Attila: Batman: Az elfajzott
• Nagy V. Gergő: Angyali szemek
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
MOZI
• Tosoki Gyula: Jóemberek

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Hőskeresők

A pilóta fia

Kolozsi László

Miklauzic Bence tévéfilmje a társadalom önáltatásáról, a kollektív amnéziáról, az elmaradt múltfeltárás következményeiről szól.

 

A múltfeltárás óhatatlanul együtt jár a régi sebek feltépésével, azzal, hogy a takargatott bűnökről, az elfeledni kívánt sérelmekről, lecsusszan a lepel. A múltfeltárás folyamata veszélyes, ezért szükségeltetik hozzá a magyar társadalomban meglevő kurázsinál jóval több bátorság. Azt a munkát, amit lehet megbocsátásnak, a közös sors együttes kibeszélésének, és az ezzel járó feloldozásnak nevezni, a németek, és más bátrabb nemzetek, a kultúra, elsősorban az irodalom, és a filmek segítségével végezték el. A nem is oly távoli múlt rendületlen, érdekektől és látszólag óvatosságtól, valójában meghunyászkodástól mentes kitárgyalásának folyamata segítette egyes európai országok, társadalmak felemelkedését (a német gazdaság nem lenne az, ami, ha a német társadalom nem vált volna nyitottá).

Nem feltétlenül záloga a felemelkedésének a múlt radikális kibeszélése, de kétségtelen, az elmaradt múltfeltárás nálunk frusztrációkhoz, sértődöttséghez és összeesküvés-elméletek gyártáshoz vezetett: a magyar társadalomban megosztottsága, az, hogy szorult helyzetben még mindig a másikra mutogatunk, ennek is köszönhető. A múltfeltárást tematizáló Hőskeresők fontos film: tulajdonképpen azt ábrázolja, mi történik, ha egy idegen jön, hogy lesöprögesse a múltra rakódott rétegeket. Ha nem olyasvalaki hordja el a titkolni vágyott eseményekről a földet, akinek (vagy aki rokonainak) ezen eseményekhez köze volt, hanem egy kutató, egy kívülről érkezett ember.

Az alapszituáció, a film egész szerkezete, a westerneket idézi: a zárt közösséget, a falut, megbolygatja az idegen érkezése. Fred – a Kolorado Kid elején feltűnő Mike Kelly remek, visszafogott alakításában – a második világháborúban, Kerepeshután elhunyt apja repülőgépének roncsait, apja sírját keresi (nem világos teljesen miért akkor, de alig valamivel a rendszerváltás után érkezik). A benne a könnyen levehető, naiv amerikait meglátó polgármester jelölt – Znamenák István alakításában igazi erkölcstelen tuskó –, Csornai és társai veszik a pártfogásukba. A kutatás – melyben az igazán érintettek, Polyákék, nem akarnak részt venni – nem a megfelelő (vagyis a falu-vezetőnek tetsző) eredménnyel zárul: árulások, sorstragédiák bukkannak elő, és ezekre mindenki igyekszik gyorsan visszalapátolni az elhordott földet. A mindig dühös ifjabb Polyák (Stohl András), a Vasember (nem eléggé kidolgozott miért munkál benne mindig akkora indulat, nem látszanak pontosan az egyébként remek ritmusú, sok szituációban nagyon hiteles forgatókönyvben az indulat okai) elhajt mindenkit, aki kérdezgeti őt, és csak a rugó-gyártó gépével matat.

A magára maradt monomániás ember (Stohl nagyszerű, de olykor kissé túlhevült a szerepben) lesz tulajdonképpen – és ezt mintha előre meg is érezné (a végkifejlet kiszámítható) – a sorsdrámává fordult kamaradráma igazi vesztese.

A film komótos tempója ellenére nem elnyújtott. A jelenetek egyenletes sebessége, a kiemelkedően magas színtű színészi munka, a remek karakterformálás (ami a forgatókönyvet jegyző Maruszki Balázs érdeme), Miklauzic Márton árnyalatokban gazdag operatőri munkája, valamint és nem utolsósorban a remek hangsáv (a nyikorgások, a géphangok még reálisabbá teszik a környezetet, a zene megfelelően kevés, ott szólal meg, ahol kell) kiemeli ezt a munkát a Fehér György-pályázat művei közül. Az, hogy nem vált a társadalmi diskurzus részévé, főként annak tudható be, hogy kései időpontban került az MTV műsorába, és emiatt csak kevesebb nézőhöz juthatott el.

Ami eléggé sajnálatos. Miklauzic Bence filmje ugyanis azt mutatja meg, mi történik, ha nem merünk szembenézni a feltárttal, ha tagadjuk az árulásokat. Elkerülhetetlenül és szomorúan fullad bele az egész közösség a hazugságokba. Kerepeshuta, a kerepeshutaiak, mondhatnánk keserűn, meg is érdemlik, hogy olyan vezetőjük legyen, mint a nagyszájú, korrupt, amorális Csornai.

 

Hőskeresők – magyar, 2013. Rendezte: Miklauzic Bence. Írta: Maruszki Balázs. Kép: Miklauzic Márton. Zene: Hammer Zsolt, Jávorka Ádám. Producer: Lipót Krisztina és Babos Tamás. Szereplők: Stohl András (Polyák), Mike Kelly (Fred), Znamenák István (Csornai), Hollósi Frigyes (Sütő). 58 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/02 46-46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11597