KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csillaghercegnő

Varró Attila

Reisen til julestjernen – norvég, 2012. Rendezte: Nils Gaup. Írta: Kamilla Krogsveen. Kép: Odd Reinhardt Nicolaysen. zene: Johan Halvorsen. Szereplők: Vilde Marie Zeiner (Sonja), Anders Baasmo Christiansen (Király), Agnes Kittesen (Banya), Jakob Oftebro (Ole). Gyártó: Film Fund Fuzz / Moskus Film. Forgalmazó: MTVA. Szinkronizált. 80 perc.

A lapp születésű Nils Gaup rendezői pályája elejétől a leginkább Hollywood-kompatibilis norvég filmkészítőnek számít, amit nem csupán a debütfilm Oscar-nevezése, de a korai munkáit kiherélő amerikai remake-ek is bizonyítanak (Nyomkereső, Nyakig a vízben). Gaup hazai műveinél többnyire nem kockáztat, és a célközönség igényeihez szabva választ alapanyagot magának – legyen szó bestseller ifjúsági regényről (A nagy hajótörés norvég Robinson-története), ezeréves legendáról (a Nyomkereső lapp bosszú-népmeséje) vagy megtörtént nemzeti tragédiáról (A Kautokeino-lázadás). Legfrissebb játékfilmjénél többszörösen is biztosra ment: a karácsonyi szezonhoz választott mesefilmje Sverre Brandts népszerű gyerekkönyvéből készült, amelynek filmes életképességét már igazolta egy 1976-os feldolgozás, ami azóta az ünnepi szezon kötelező tévéslágere Fjordföldén.

A Csillaghercegnő meséje egy szüleitől elszakított kishercegnőről szól, akinek tíz év múltán egyetlen karácsonyi nap áll rendelkezésére, hogy magányos édesapjának megtalálja az ünnepi csillagot az égről, amely eltűnése óta nem ragyog többé a királyság felett. Gaup az alapfilmhez képest nemcsak a bibliai tartalomból, burleszkhumorból és a zenés betétekből vesz vissza, de a szépséges csepűrágó leányzót is szurtos kis fruskára cseréli, hogy aztán kiskamaszhősét bezavarja az emberpróbáló kalandok közé, miként hajdani elárvult sihederjeit (Nyomkereső, A nagy hajótörés), akik számára épp úgy a családba való visszailleszkedés jelentette a legfőbb tétet. A leányközeg azonban láthatóan épp oly idegen a mitikus kalandtörténetekre fogékony szerzői lélek számára, miként a gyermekmese műfaja: a Nyomkereső bűvös totem-rénszarvasa itt már csak haszonállat a Coca Cola-mikulás fogatában, a mágikus beavató utazás pedig steril, súlytalan epizódok biztonsági játéka, jóságos effektmackókkal és csetlő-botló antagonistákkal. Gaup ezúttal amerikai támogatás nélkül, hazai körülmények között is hibátlan Disney-remake-et forgatott mindkét piacnak: jövő szentestére jöhet a Trollvadász főszerepben Tom Hanks-szel.

Varró Attila


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11633