KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/július
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Az egyetlen Nemes Jeles László: Saul fia
• Soós Tamás Dénes: „Olyan, mint egy tánc” Beszélgetés Erdély Mátyással
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Staféta a labirintusban Kovács András
• Kovács András: A szerencse fia
HORROR 2.0
• Sepsi László: Hebegés és belezés Új független horrorfilmek
• Hegedüs Márk Sebestyén: Folytatások között Insidious: A gonosz lélek
• Varga Zoltán: Nincsenek itt Poltergeist 1982 vs. 2015
KATASZTRÓFAFILMEK
• Huber Zoltán: Sterilizált evolúció Egynyári katasztrófafilmek
• Barotányi Zoltán: Atomerőmű-katasztrófák Tudomány a moziban
• Andorka György: Felezési idő Atom-dokuk
BOORMAN
• Csiger Ádám: „Ez csak egy játék” John Boorman portré - 2. rész.
WELLES 100
• Kránicz Bence: A mágus ezer arca Welles, a mozihős
• Varró Attila: Ponyvából katedrális Welles noir adaptációi
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Az én XX. századom Robert Wilson színpada
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Kiemel, beemel Linz – Crossing Europe
• Ruprech Dániel: Síkban terül el Oberhausen
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Korszakok határán Mad Men – Reklámőrültek
KÖNYV
• Veress József: „Megvigasztal két órára” Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló
FILM / REGÉNY
• Jankovics Márton: A hiányérzet krónikása Paul Thomas Anderson: Beépített hiba
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Hegek a lelken Nagy Dénes: Seb
• Takács Ferenc: Képben vagyunk Mike Leigh: Mr. Turner
• Czirják Pál: Ez nem egy taxi Jafar Panahi: Taxi Teherán
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány macskával
• Árva Márton: A második anya
• Kovács Bálint: Világevők
• Baski Sándor: Jön Harold!
• Kránicz Bence: A kém
• Varró Attila: Hullámlovasok
• Vincze Teréz: Szerelemsziget
• Vajda Judit: Csak azért is szerelem!
• Tüske Zsuzsanna: Megőrjít a csaj
• Horváth Eszter: Szex, szerelem, terápia
• Soós Tamás Dénes: Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban
• Sepsi László: Holnapolisz
DVD
• Kránicz Bence: Batman-rajzfilmek
• Pápai Zsolt: Hazárdjáték
• Soós Tamás Dénes: Az interjú
• Kránicz Bence: Agyar
• Fekete Martin: Szarvak
• Pápai Zsolt: Csapatjáték

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Buster Keaton, Beckett bohóca

Molnár Gál Péter

 

 

„Középkori szentek legendáiban találkozunk hasonló alakokkal, akik gyermeki lelkek, és akik csodát tesznek tiszta balgaságuk hivő erejével, akik előtt a levegőben áll meg a feléjük röpített gyilkos dárda.”

(Hevesy Iván)

 

 

Anarchista merénylő bombát vet a rendőrünnepélyen: Buster Keaton az égő kanócról cigarettára gyújt... miközben apró mókusra vadászik: roppant barnamedvével találja szemközt magát... elragadja a léggömb... lélekvesztőjén meredek vízesés felé sodródik... belekeveredik Észak–Dél háborújába... néhány a rá leselkedő veszedelmekből A nagy fapofa című, a Filmmúzeum bemutatta schnittfilmből. Bájos katasztrófák. Előszámlálásuk kevés megértéséhez.

Beszéljünk a fapofáról, aki nem volt fapofa!

Érzékeny arca finom belső árnyalatokat fejezett ki. Realista arcjátékának pszichológiai részletessége messze megelőzte korának moziszínjátszását. Ugyanebben az időben még Chaplin mimikája is vastagabban fogott.

Pedig/Mert: nem színésznek indult, hanem artistának. Céhbeli családban született 1895. (vagy: 1896.) október 4-én, a kansasbeli (vagy: kanadai) Pickway-ben, ír-skót szülőktől. Hároméves, amikor elveszti – Joseph François keresztnevét és elnyeri a Buster (szótári értelme: 1. romboló, 2. óriási dolog, 3. mulatás, 4. hencegő alak) becenevet, amit haláláig és halhatatlanságában is őriz. A Három Keaton: Joe, az apa, Myra-mama és a kisfiú akrobatikus számot adnak elő egy zengerájban. Sikeres gyermekkomikus az artista papa nevelő menedzselésében.

Összetalálkozik a hájas Roscoe Arbucle polgári nevű Fattyvel – a népszerű filmkomikussal és rendezővel – és ez a találkozás végzetesen eltéríti pályájáról. Visszautasít egy heti 250 dolláros szerződést a Schubert Színház Téli Kertjében, és az előnytelenebb – heti 40 dolláros – kötést választja: F±tty és Al St.-John mellé szegődik „másodhegedűsként”. Sorozatokat forgatnak együtt Joseph Schenck számára. Amikor az Egyesült Államok belép a világháborúba, Keaton bevonul: hét hónapot tölt Franciaországban a fronton. A fegyverszünet beköszöntével leszerel. Visszatér az Államokba. Ismét Fattyvel forgat, Majd Eddie Cline-nal társban önmaga főszereplésével rendez sorozatokat 1920–23 között a Metrónál, utóbb a First Nationalnél. Ekkoriban alakul ki állandó személyisége. Nemcsak állandó lapos filckalapját nyeri el, hanem állandó magatartását is: ő a búsképű lovag. A mélabús kiszolgáltatott, aki minden veszélyből megmenekszik. A megalázott és megszomorított megnevettető.

1923-ban az MGM-nél hosszú komédiákat kezd el forgatni. Majd kilép a Metrótól és a United Artists-nál (Chaplin, Pickford, Fairbanks cégénél) készíti el utolsó három némáját.

Hogy artistából színész lesz: természetes útja a komédiásmesterségnek. Hogy színészből rendező lesz: ugyancsak. 1914–1930 között, a filmkomédia nagy korszakában a színész egy személyben rendező is. Mint a színészettörténeti virágkorokban: a hisztrió önmagát szervezi meg. Színésznek lenni végül is: nem azt jelenti elsősorban, milyen viszonyt képes kialakítani valaki az egyes szerepekkel, hanem, hogy milyen viszonyban van a valósággal. Épp ezért másodlagos a nagy színészeknél az alkalmanként eljátszott szerep. Mondják: önmagukat alakítják. Nem így van. A valósághoz való viszonyukat alakítják, azon dolgoznak.

Richard Lester azt mondta Keatonról, a rendezőről: „A kamerát mindig ott helyezte el, ahol kell, és nincs filmjeiben egyetlen képkocka, amelyik ne volna nélkülözhetetlen a történet kibontásához.” Keaton művészi nagysága és jelentősége mégsem az általa megcsinált filmekben testesül meg, hanem abban az állandó figurában, amit költői sűrítéssel létrehozott, és amely természetesen nem egészen független filmjeitől. Ez a tragikomikus fickó „a sors labdája”, aki azonban nincs tudatában „labda voltának”. Így Hevesy Iván. És: „Dániel az oroszlánok között.”

Keaton a némafilm érettségének idején ér el a művészi csúcsra. Sikerei világméretűek. Az olasz komédia, a bécsi Hannswurst és az angol pantomim után a színészet ekkor érkezik el nemzetközi egységéhez és virágzásához. Eszperantóvá válik, mivel mellékes a verbalitás, és gesztikus fogalmazása révén nyelvek fölötti nyelvvé válik.

1929-ben a hangosfilm elhallgattatja. Letűnik. (Helyébe a Marx fivérek lépnek.) Keaton negyedszázadig Hollywood lecsúszottja, hogy csupán halála előtt dicsőüljön meg, és halála után jöjjön létre come-backje.

Franciaországban, majd Angliában próbálkozik (1934). Az oroszlános Metrónak nem kell a tragikomikus oroszlán: forgatókönyvírónak szerződteti és ötletembernek a harmadrangú Red Skelton vígjátéki alakításaihoz. Kaliforniai száműzött: Mexikóban főszerepel (1944), Olaszországban (1950); 1952–54: a párizsi Medrano cirkuszhoz szerződik, azután az angol televízióban eljátszik egy sorozatot, az ifjabb Fairbanks jóvoltából, aki a sorozat producere. Időnként hazatér: dolgozik a televíziónak és Las Vegas-i éjszakai mulatókban lép föl. Néhány filmrendező tiszteletkörként epizódszerepekhez juttatja: Billy Wilder, a Sunset Boulevardban (1950), Chaplin a Rivaldafényben, ahol az egykori néma komikuscsillag, Snub Pollard mellett ő is megjelenik egy vándormuzsikus képében. Lester A Fórumra menet fura dolog történtben (1966) egy kétségbeesett makacssággal körben futó atya szerepében léptette föl. Todd 80 nap alatt a Föld körüljének vadnyugati epizódjában (1956), indiánok üldözte gyorsvonat kalauzaként villan elő. Stanley Kramer pedig a Bolond, bolond, bolond világban (1963) bújtatja el.

A mellőztetés évtizedei súlyosan megviselték. Már 1937-ben kitör rajta az őrület, és súlyos lelki zavarokkal klinikai kezelés alá kerül. Romantikus módon azzal okolják egyensúlya megbillenését, hogy ez lett a következménye annak a megerőltető szerződési záradéknak, amely szerint nem nevethet többé nyilvánosan sem filmvásznon, sem társaságban. Gyanakodjunk: rosszul viselte a félretolást.

1957-ben elkészül a Buster Keaton története című film. A címszerepet Donald O’Connor játssza, Keaton csak szaktanácsadó saját filméletrajzában.

A hatvanas évekre azonban újra időszerűvé lesz költészete. Robert Youngson két szkeccsfilmje (A nagy korszak és az Amikor a nevetés volt a király) kiszabadítja tréfáit a filmarchívumokból. Sikert arat. Lekörözi Chaplint. Samuel Beckett megírja számára a Filmet, amit Alan Schneider rendez meg (1964). Ennek nyitó fejezete: „Az utca. Nyílegyenes. Mellékutcák, kereszteződések nincsenek. Idő: körülbelül 1929... – munkások mennek ráérősen a munkába. Valamennyien egyazon irányba tartanak, és mind kettesével... végül T (ez Keaton) is belép a látómezőbe, vakon siet végig a járdán, a fal mentén, a többiekkel ellenkező irányba. Hosszú, sötét télikabátban van (míg a többiek mind könnyű, nyári öltözetben).”

Emberek egy irányban, Keaton velük öntudatlanul szemben: ez A generális (1926) híres, iskolát teremtő futása. Carné: A szerelmek városa végén Baptiste (Barrault) a Boulevard du Temple ujjongó áradatában fuldoklik, s a többiek boldogságával ellenkező irányban keresi örökre eltűnt szerelmesét. Az egyszerű mechanikus ötlet (Carnénál) átpoétizálódik és végül lecsupaszított bölcseleti helyzetként jelenik meg Beckett Film-tisztelgésében. (Értelmezhető ez akár úgy is, hogy Beckett mesterének tekinti Keatont. Filozófus a bohócot? S miért ne?! Annál inkább, mivel a Beckett-darabok előadási módja csupán Keaton-bohóctréfákként képzelhető el. Beckett filozófiai farce-ainak mélyén Keaton bölcseleti bohózatai ülnek meg. Az ír színész modellül szolgált az ír költőnek abban a tekintetben, hogy létezik egy bölcseleti komédianyelv, amelyik nemcsak a mulattatás, hanem a lényegre való rárémítés mondattanát írja ki.

Megértéséhez közelebb kerít, ha összevetjük nagy versenytársával. Claude Gauteur „anti-Charlot”-nak nevezi. Valóban ellen-Chaplin.

Chaplin hivő.

Keaton hitetlen.

Chaplin érzelmes.

Keaton érzéketlen.

Chaplin küzd.

Keaton beletörődik.

Szabatosabban: Chaplin kínlódik, Keaton pedig elviseli a csapást ugyanolyan sztoicizmussal, mint a megmenekülést.

Végül a legfontosabb: Chaplin örökös derűlátó, míg Keaton realista. Chaplin reménykedő. Mintha a gorkiji Luka csorgatna bíztató mesét a jövőről. Keaton azonban tudja, hogy a világ eszeveszett gubanc: átmeneti csak a katasztrófa, és átmeneti a megnyugvás is.

Chesterton írja: „Az őrült nem olyan ember, aki elvesztette az eszét. Az őrült az az ember, aki mindenét elvesztette, csak éppen az eszét nem... azáltal, hogy bizonyos egészséges hajlamai eltűntek, csak még logikusabbá vált.”


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/06 27-29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7834