KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/március
OLASZ POLIP
• Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal Olaszország ólomévei
• Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás Francesco Rosi (1922-2015)
• Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék Gomorra-sorozat
• Soós Tamás Dénes: „A pisztoly marad, hozd a cannolit!” A maffia Amerikában
U.S. ARMY VS. DJIHAD
• Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés Amerika terrorellenes háborúja
FRANCIA MULTICOLOR
• Barkóczi Janka: Meseváros végzete Timbuktu
• Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad Party Girl, Csajkor, Küzdők
• Ádám Péter: A humor mártírjai Charlie Hebdo-per
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 –3. rész
OROSZ HISTÓRIA
• Geréb Anna: Az utolsó orosz zsidó nemes Eisenstein tabui
• Veress József: „A múltat be kell vallani” Egy orosz szöveggyűjteményről
SVÉDKESERŰ
• Vincze Teréz: „Nézd legott komédiának…” Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről
• Varró Attila: Álomjáték Julia kisasszony-adaptációk
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Szigorúan ellenőrzött gyönyör E. L. James: A szürke ötven árnyalata
• Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata
KRITIKA
• Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér
• Fáber András: Filmet rendezni Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni
• Kránicz Bence: A simlis és a szende Tim Burton: Nagy szemek
MOZI
• Árva Márton: Rio, szeretlek!
• Forgács Nóra Kinga: Csodák
• Roboz Gábor: Fácángyilkosok
• Varró Attila: Kéjlak
• Tüske Zsuzsanna: Elemi szerelem
• Baski Sándor: Az új barátnő
• Kovács Kata: Ahol a szivárvány véget ér
• Kolozsi László: Őrült szerelem
• Sepsi László: Jupiter felemelkedése
• Kránicz Bence: Kingsman: A titkos szolgálat
• Huber Zoltán: Csocsó-Sztori
• Simor Eszter: Shaun, a bárány – a film
DVD
• Fekete Martin: Foto Háber
• Gelencsér Gábor: Vörös föld
• Pápai Zsolt: Az Élet Könyve
• Lakatos Gabriella: Ez történt Budapesten
KÖNYV+DVD
• Murai András: Örömtankönyv Varga Balázs: Final Cut – A tankönyv
• Gelencsér Gábor: Puszták képe Szekfü András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Rövid leltár az új szezon előtt

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Nyon

Emberek a fevevőgép előtt

Zsugán István

Kiküldött munkatársunk beszámolója

 

A dokumentumfilm valóságos reneszánszának lehettünk szemtanúi a 15. Nyoni Nemzetközi Filmfesztiválon” – összegezte beszámolóját a Neue Zürcher Zeitung kiküldött tudósítója, s aki egy hét alatt végignézhette e francia-svájci kisvárosban a 20 országból érkezett, pontosan 54 versenyfilmet, összesen több mint 60 órányi vetítési időben, az alighanem osztja a zürichi kritikus véleményét. Igaz, hogy a „hagyományosnak” mondott, kísérőfilm-szerepre szánt rövid dokumentumfilmek napja – Nyonból nézvést legalábbis úgy tetszik – világszerte leáldozóban van: akadt ugyan a programban néhány 35 milliméteres nyersanyagra készült, 10–15 perces alkotás is, de a filmek túlnyomó többsége 16 milliméteres, főként tévé- (vagy független) produkció, s ötven perc–két óra közötti időtartamú. A rövid, tömör filmpublicisztikát, s annak válfajait mintha mindenütt háttérbe szorították volna az elmélyültebb, elemzőbb igényű – szükségképpen terjedelmesebb – riportok, dokumentumok, filmszociográfiák. (Amelyek persze még gyakran hordozzák a terjengősség, a szerkesztetlenség tehertételeit a spontaineitás, a laza, köznapian hiteles ábrázolásmód erényei mellett.) Nem szabad persze megfeledkeznünk arról a ma már közismert tényről, hogy erősen különbözik egymástól a mozi-, illetve a tévé-néző reakciója a filmek terjedelmére –: ugyanaz a film, amely hosszadalmasnak hat a moziban, alkalmasint kiválóan érvényesülhet a képernyőn –; de a Nyonban vetített művek legjobbjai is bebizonyították, hogy az igazán átütő erejű, tudatosan megszerkesztett tévé-dokumentumok a filmvásznon is hatásosak.

Csalóka képzeteket is kelthet nézőjében az ilyen, a nemzetközi termés javából válogatott műsor. Azt hihetnők, a dokumentarista szinte bárhová, bármire s főként bárkire irányítja kameráját, óhatatlanul beleütközik bonyolult világunk valamely konfliktusába; a valóságos emberek pedig mindig érdekesek. S felszélről nézve ez alighanem így is van: ha például Földünk valamely rendkívül neuralgikus, pláne háborús konfliktussal terhes pontján működni kezd a filmfelvevő, szinte „önmagától” is olyan képeket rögzít, amelyek információs és dokumentatív értékeket képviselnek. A tévéműsorokban látható dokumentumok zöme világszerte még alig haladta meg ezt a színvonalat.

A legjava viszont... A – megosztott – aranydíjjal jutalmazott, másfél órás francia Vidéki napló (rendező: Amos Gitai) készítői például tudatosan számoltak azzal a provokatív hatással, amit maga a felvevőgép jelenléte kiválthat a riportalanyokból – különösen olyan feszült hangulatú környezetben, mint az izraeliek által megszállva tartott palesztin vidékek. A megszálló közkatonák egyike-másika még csak-csak eltűri a – különben hivatalos izraeli forgatási engedéllyel érkezett – filmesek jelenlétét, a tisztek és tisztesek többsége azonban úgy reagál a kamerára, akár az ördög a tömjénfüstre: van, aki „csak” eltakarja az optikát, más fegyverével fenyegetőzve zavarja el a filmeseket, akik mind tovább merészkedve megrázóan érzékletes képet adnak arról, hogyan válik mindennapivá az erőszak Palesztinában, miként bontakozik ki egy egész nép „fölszámolásának” cinikus folyamata – látszólag mint egyéneké, lényegében mint népé. Politikai szempontból is hasonlóan forró közegben forgatta Vér és homok: háború a Szaharában című egyórás filmjét az amerikai Sharon Sophes, aki a Polisario Front harcosainak szavait szembesítette marokkói politikai illetékesek nyilatkozataival, éles bírálatot mondva az amerikai külpolitikai törekvésekről, a legreakciósabb erőknek nyújtott támogatásukról. (Érthetetlen, hogy a mi televíziónk külpolitikai riportázsainak legsikerültebbjei közül idén se neveztek semmit a nyoni fesztivál-versenybe; néhány riportfilmünk jó eséllyel indulhatott volna.)

De nemcsak a jelen neuralgikus pontjai – a történelem kevéssé ismert lapjainak föltárása is drámai konfliktusok halmazát kínálja a figyelmes dokumentaristának. A másik aranydíjjal kitüntetett, egyórás ausztrál film, A háború angyalai (Andrew Pike, Hank Nelson, Gavan Daws alkotása) az új-guineai pápuák közé vezeti el a nézőt. 1942-ben szigetükre is elérkezett a világháború, aminek okairól és céljairól mit sem tudtak, s nem volt más választásuk, mint vakon engedelmeskedni mindenkinek, aki fegyvert viselt. Kunyhóikat lebombázták, fiaikat besorozták ágyútölteléknek a gyalogsághoz; – később árulásért elítélték azokat, akik japán fennhatóság alá kerülve kollaboránssá váltak (miközben a nyelvét sem értették egyik megszálló hadseregnek sem)... A túlélők keserű szavakkal tanúskodnak arról is, hogy a győztes „fehér emberek” mi mindent ígértek nekik a háború idején – amiből aztán semmit sem tartottak be.

A múltnak a jelenben kísértő árnyai tűnnek föl a nyugat-berlini Detlef Gumm és Hans-Georg Ullrich Breker, avagy akik semmit sem tanultak című tizenhat perces filmjében. Arno Breker, szobrász, régi hírhedt náci, kiállítást rendez Nyugat-Berlinben. A vernisszázson – miközben odakinn fiatalok heves antifasiszta tüntetése zajlik – fölvonulnak és elmondják a művészetről, politikáról vallott nézeteiket a szobrásznak azok a panoptikumba illő hívei, akik „semmit sem tanultak...” Emlékezetesen nagyhatású emlékidéző mű a kubai Orlando Rojas 73 perces portréfilmje Harry Belafontéről, a Visszapillantás életemre; a fekete bőrű énekes sodró erejű vallomása gyermekkoráról, a feketék ügye melletti elkötelezettségéről, antiimperialista meggyőződéséről. (Ezt a filmet is jó volna mielőbb viszontlátni a hazai képernyőn.)

Aktuális erejű múltidéző dokumentum a müncheni Katrin Seybold Éjjel-nappal tartott, kedves gyermekem című, 75 perces alkotása a németországi deportált román-cigányok világháború alatti sorsáról, az auschwitzi és birkenaui lágerek pokláról. Filmtörténeti kuriózum-értéke is van a nyugatnémet Nina Gladitz A hallgatás és sötétség ideje című filmjének, amely Leni Riefenstahl, a nácikedvenc rendezőnő A hegyek alján című filmje forgatásának hátterét idézi fel: a statisztaként alkalmazott németországi cigányok elevenítik fel becsapatásaikat, megaláztatásaikat.

A különböző okokból társadalmilag hátrányos helyzetű rétegek, csoportok problémáinak bemutatása, úgy látszik, örökké kedvenc témája a dokumentumfilmeseknek világszerte. Akadnak a kuriózumokra fogékonyabbak – mint az amerikai Apró emberek készítői, Thomas Ott és Jan Kranitz, akik a háromezer tagot számláló Amerikai Apró Emberek Szövetségének rendes évi találkozóját lefilmezve azt mutatják be, hogyan küzdenek az egyenlő bánásmódért a törpéknek csúfolt alacsony-termetűek –; vagy mint a homoszexuálisok hátrányos helyzete ellen protestáló brazíliai, illetve kanadai filmek alkotói (az előbbi címe Foglalkozása: traveszti, rendezője Miguel Angelo; az utóbbié Track two, rendezte Harry Sutherland, társ-producere Jack Lemmon); avagy az elmebetegek ügyéért, emberi jogaiért szót emelő görög rendező, Costis Zoďs, A megvetettek című 70 perces film rendezője.

Ezüstdíjat nyert a francia-kanadai Maurice Balbulian kétórás filmje, Ä saját földjükön maradnak, amely az Alaszka és Grönland elhagyatott vidékein élő eszkimók közé vezet, akiknek félnomád, halász-vadász életmódja eddig senkit sem érdekelt, akikkel senki sem törődött, most azonban, földjük ásványkincseinek föltárása, a bányaipar terjeszkedése során csalással, s alig leplezett erőszakkal elűzik őket ősi lakhelyükről.

Szintén ezüstdíjat kapott az olasz Franco Piavoli – már a velencei fesztiválon is jó kritikai visszhangot keltett – másfélórás, filozofikus, lírai hangvételű alkotása, A kék-planéta, egy festői ihletésű, s zörejekből, természetes zajokból komponált zenei szerkezetű filmesszé, amely ránk úgy hatott, mintha rendezője Huszárik Zoltán egyik-másik rövidfilmjének formanyelvi vívmányait próbálná nagyobb lélegzetű film-építményében továbbfejleszteni. (Megjegyzendő, hogy Piavoli – saját bevallása szerint – egyetlen kockát sem látott Huszárik filmjeiből, ellenben olasz rendező barátaitól sokat hallott róluk.) Piavoli szép filmje Nyonban is osztatlan sikert aratott; a magyar néző számára azonban – Huszárik utánozhatatlanul tömör remekléseihez képest – kissé terjengősnek, hosszadalmasnak tetszett.

De hát, mint tudjuk, Huszárik-formátumú alkotók nem mindennap jelentkeznek; – s nemcsak az egyébként valóban reneszánszát élő dokumentumfilm-művészetben.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/01 32-33. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6703