KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/február
NEOWESTERN
• Benke Attila: Vadnyugat jelen időben A western mint parabola
• Szalkai Réka: Mitológia helyett pszichológia Beszélgetés Anders Thomas Jensennel
• Kovács Bálint: „Az ellendrukkereknek lesz igaza” Beszélgetés Miklauzic Bencével
• Baski Sándor: A szabadság tere Parkoló
SZUPERHŐSÖK
• Varró Attila: A valóság meglepő ereje Szuperhős és önreflexió
• Sándor Anna: A lúzer színeváltozása Szuperhősök – másképp
TUDÓSOK A MOZIBAN: GENETIKA
• Győrffy Iván: Isten a laborban Genetika
• Géczi Zoltán: A genom lelke Az origó
• Sepsi László: Rossz vér Eugenetika és horrorfilm
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 2. rész
• Bilsiczky Balázs: Rókatündér Sutapesten Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal
• Fülep Márk: A hangok mögötti ember Beszélgetés Pethő Zsolttal
• Veress József: Harmadik nekifutás Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő
FESZTIVÁL
• Báron György: Fekete éjszakák Tallin
• Teszár Dávid: Koreai riviéra Busan
INTERNET
• Szirmai Gergő: Szeretem az alliterációkat Beszélgetés Szirmai Gergővel
• Szűk Balázs: Szeretem az alliterációkat Beszélgetés Szirmai Gergővel
FILM / REGÉNY
• Géczi Zoltán: A pokolba és vissza Rendíthetetlen
• Simor Eszter: Testben mondom el Rendíthetetlen
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Győztes és áldozat Amerikai mesterlövész
• Varró Attila: Távoli Behatoló Eszköz Blackhat
• Kránicz Bence: A vesztesek dühe Foxcatcher
• Csiger Ádám: Jazz életre-halálra Whiplash
• Huber Zoltán: Igény szerint Dumapárbaj
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Második esély
• Kolozsi László: Szerelmes nővérek
• Barkóczi Janka: Fehér árnyék
• Varró Attila: Vadon
• Baski Sándor: Öveket becsatolni!
• Roboz Gábor: Esélylesők
• Tüske Zsuzsanna: Későnérők
• Vajda Judit: Vadregény
• Vajda Judit: Vadregény
• Sepsi László: A hetedik fiú
• Csiger Ádám: Mancs
• Huber Zoltán: Elrabolva 3.
• Kránicz Bence: Joker
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Dargay Attila gyűjteményes kiadás

Varga Zoltán

Lúdas Matyi, 1977. 70 perc.

Vuk, 1981. 74 perc.

Szaffi, 1985. 77 perc.

Az erdő kapitánya, 1988. 71 perc.

Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum Igazgatóság.

 

Kovásznai György és Macskássy Gyula után immár a harmadik magyar animációsfilm-rendező (szinte teljes) életműve vált hozzáférhetővé DVD-n: a Dargay Attila gyűjteményes kiadás a hazai animáció, sőt a magyar mozgókép-história egyik legsikeresebb alkotójának műveit tartalmazza öt lemezen. A Magyar Nemzeti Filmarchívum gondozásában – Fazekas Eszter és Orosz Annaida szerkesztésében, a rendező özvegye és animációinak operatőre, Henrik Irén közreműködésével – kiadott lemezeken megtalálhatók a rendező egészestés rajzfilmjei, digitálisan felújított képpel és hanggal. A Lúdas Matyi, a Vuk és a Szaffi a magyar (animációs) film máig töretlenül népszerű – s kiugró nézőszámokkal büszkélkedő – alapművei mellé méltó helyre került Az erdő kapitánya, amely restaurált változatban most először jelenik meg. Ez a négy rajzfilm felettébb meggyőző bizonyítéka annak, hogy a világszerte máig mintaadó Disney-esztétika összeboronálható a helyi hagyományokkal – jelen esetben a magyar kultúra kincseivel, mindenekelőtt az irodalommal (Fazekas Mihálytól Fekete Istvánon át Jókai Mórig). Míg a Lúdas Matyi és a Szaffi fordulatos és humoros meséi emberszereplőkre fókuszálnak, de állatfigurákat egyénítenek a legihletettebben, addig a Vuknak és Az erdő kapitányának már állatkarakterek a hősei, s mindkettő szórakoztatva tanít a természet szeretetére és megóvására.

Ha Dargay Attila „csupán” megunhatatlan egészestés műveit készítette volna el, akkor is beírja magát a hazai filmtörténet nagykönyvébe, ám az életmű nem csak a mesefilmekre szorítkozik: a rövidfilmes animáció (az ún. egyedi filmek) és a reklámanimáció terén is olyan értékek dúsítják, amelyek végre közkinccsé váltak az ötödik lemezen – amelyre a kiadvány ugyan „extralemezként” utal, pedig sok szempontból akár a díszdoboz legbecsesebb ajándékaként is címkézhetjük. A reklámanimáció szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni a magyar animációs filmben; a közelmúltban előkerült és restaurált filmcsokor (19, egyenként 1-3 perces reklámanimáció) abba az időszakba kalauzol, amikor a Pannónia Filmstúdió animációs részlege az ötvenes évek második felének válságos időszakában jórészt a reklámfilmes megrendelések révén bizonyíthatta létjogosultságát. Az 1955–63 között készült etűdökben Dargay előbb tervezőként közreműködött, majd rendezőként is kipróbálhatta magát. Valamennyi filmecske – beleértve olyan kiválóságokat, mint az angol nyelvterületre szánt Lift vagy az arab (!) megrendelésre készült szappanreklám, a Darugar – egyszerre fürkészi a rajzanimáció stilisztikai lehetőségeit s népszerűsít adott terméket vagy szolgáltatást. Nem meglepő tehát, hogy a rendezői fantázia egyedi filmekben érlelődött tovább: 15 rövid rajzfilm tárja elénk a Dargay mesei érdeklődését kiegészítő–ellenpontozó karikaturisztikus közelítésmódot. Néhány közülük korábbi kiadványokon is szerepelt (mint a Variációk egy sárkányra meseparódiája, a Pázmán lovag komikus Arany-adaptációja és A három nyúl erdei sziporkája), többségük azonban először kerül nyilvánosság elé. A Ne hagyd magad, emberke! csípős tanmeséje vetíti előre a karikaturisztikus Dargayt, de az csak a Galilei és a Dióbél királyfi konvencionálisabb rajzfilmjei után teljesedik ki: a Variációk egy sárkányra és a Rendhagyó történetek groteszk szkeccsei, továbbá a Visszajelzés bizarr gegje mellett legkivált a Hajrá mozdony történelmi, politikai és gazdasági szatírájában. Dargay és a karikaturista Sajdik Ferenc gyümölcsöző munkakapcsolatának eredménye a Rendhagyó történeteken és a Hajrá mozdonyon kívül a szerényebb kidolgozású és nyúlfarknyi terjedelmű Zsuzsu locsol és Ámor Op. 1., míg az utolsó rövidfilm, A préri pacsirtája visszakanyarodás a – westernmiliőbe delegált – mesefigurákhoz. A rövidfilmes csokorban a Dargay-életmű két emblematikus sorozatának egy-egy fontos epizódja is szerepel, a Gusztáv és a vadászeb, valamint a Pom Pom meséi: Szegény Gombóc Artúr. Jelenlétük örvendetes ugyan, de arra is rávilágít, hogy ideális esetben az animációsfilmes életmű-kiadásokban a sorozatoknak is ott volna a helyük.

Extrák: Az ötödik lemezen 17 perces portréfilm található Dargayról, Henrik Irén visszaemlékezéseivel a középpontban; a Lúdas Matyihoz meseismereti játék is készült. A díszdoboz remek képanyaggal gyönyörködtető, informatív kísérőfüzetet is tartalmaz (Orosz Annaida összeállítása).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13590