KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/október
MAGYAR HOLOCAUST
• Gelencsér Gábor: Láthatatlan történet Magyar film és a holokauszt
• Báron György: Egyszer volt... Magyar dokumentumfilmek a holocaustról
MAGYAR MŰHELY
• Harmat György: Ha a szellem szabad Első és utolsó filmek
• Varga Balázs: Hét az egyben Szabadesés
• Erdélyi Z. Ágnes: Az új hullám édes könnyűsége Beszélgetés Török Ferenccel
• Sipos Júlia: Riksaláz Beszélgetés Somogyvári Gergővel
EASTPLOITATION
• Sághy Miklós: Eastploitation Kelet-európai leánykereskedelem
• Margitházi Beja: Lassú gyors Viktória – A zürichi expressz
SÖTÉT BŰNÖK
• Baski Sándor: A lazaság romantikája Elmore Leonard bűnregényei
• Varró Attila: A negatív tér Klasszikus noir képregények
• Kovács Marcell: Az örök város Sin City: Ölni tudnál érte
• Roboz Gábor: Orvos a műtőasztalon Ray Donovan
• Sepsi László: Elveszve Európában Kétarcú január
SZÉP ÚJ VILÁGOK
• Sándor Anna: Szép új világ – ősi hagyomány Tini-disztópiák
• Jankovics Márton: Sokadik nekifutás Az útvesztő
• Andorka György: Belső űr A zéró elmélet
BACALL
• Horeczky Krisztina: A szövetséges Lauren Bacall (1924-2014)
TÖRÖK FILM 100
• Barkóczi Janka: A Zöld Fenyő örökösei 100 éves a török film – II. rész
• Kránicz Bence: Játszd újra, Semih! Török remake
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: Brit szkript Edinburgh
• Kovács Bálint: A kísérlet száma Wroclaw
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Lemenni a térképről Reif Larsen: T. S. Spivet különös utazása
• Alföldi Nóra: Szelíd teremtés Jean-Pierre Jeunet: T. S. Spivet különös utazása
KRITIKA
• Báron György: A jólét peremén Két nap, egy éjszaka
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fábri Zoltán 100 (Gyűjteményes kiadás I.)

Gelencsér Gábor

Körhinta, 1955. Szereplők: Törőcsik Mari, Soós Imre, Szirtes Ádám. 90 perc.

Hannibál tanár úr, 1956. Szereplők: Szabó Ernő, Kiss Manyi, Greguss Zoltán. 88 perc.

Édes Anna, 1958. Szereplők: Törőcsik Mari, Mezey Mária, Fülöp Zsigmond. 84 perc.

Két félidő a pokolban, 1961. Szereplők: Sinkovits Imre, Garas Dezső, Márkus László. 120 perc.

Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum Igazgatóság.

 

Fábri Zoltán születésének centenáriumára méltó módon jelent meg filmjei gyűjteményes kiadásának első doboza. A négy filmet, egy extra lemezt és kísérőfüzetet tartalmazó kiadvány külső megjelenésében is szép, a füzet informatív, az extra tartalom sokszínű (ráadásul minden angolul is elérhető, így a vállalkozás a nemzetközi piacon is versenyképes), a legszebbek azonban a digitálisan restaurált képpel és hanggal közreadott filmek. Nem túlzás azt állítani, hogy újranézésükkor olyan érzésünk lehet, mintha a bemutatón ülnénk egy premiermoziban. Pedig igen régi, hatvan év körüli művekről van szó. Hogy mit sem avultak, az a gondos restaurálás mellett Fábrinak köszönhető: első, s talán legjelentősebb, de biztosan legegységesebb stíluskorszakának legmaradandóbb filmjei kerültek a válogatásba, a Körhinta, a Hannibál tanár úr, az Édes Anna és a Két félidő a pokolban. Az 1955 és 1961 közötti igen intenzív pályaszakaszból így csak a rendezőre kevéssé jellemző vígjátéki kitérő, a Bolond április, valamint a korai stílushoz kapcsolódó, ám az akkori filmek értékétől elmaradó Dúvad hiányzik a reprezentatív összeállításból. A Két félidő…-t követő Nappali sötétséggel pedig már új korszak kezdődik a magyar film történetében és Fábri életművében egyaránt.

A négy film közül az első három különös erővel képviseli Fábri művészetének szerzői kézjegyét, az expresszionista stílust. A Két félidő… már visszafogottabb, s ezáltal modernebb fogalmazásmódot mutat, noha ebben is erősek a fény-árnyék kontrasztok, sokszor váratlanok a nézőpontok, dinamikusak a plánváltások. S ennek a filmnek annyiban is sajátos a helyzete, hogy nem irodalmi mű nyomán készült – egyetlenként Fábri jelentősnek tekinthető munkáinak sorában. Az viszont mind a négy filmet – és az életmű valamennyi darabját – összekapcsolja, hogy bennük a rendező alaptémájáról, a hatalomnak, a történelemnek kiszolgáltatott kisember drámájáról mesél. Megtekintésükkor mégsem az egyébként fontos – és máig aktuális – jelentésre figyelünk elsősorban, hanem különös módon az ismerős képekre, amelyek miatt felejthetetlenek ezek a filmek: a körhinta és a lakodalmi tánc szédületére, az amfiteátrumi nyomasztó magányra, Anna lázálmára, a sivár focipályára. Egy rendezői életműben a gondolatiság mellett legalább annyira fontos – ha nem fontosabb – bizonyos képek, beállítások, jelenetek emlékezetünkbe égett nyoma, akár jelentésük, kontextusuk nélkül, mintegy emblémájaként az alkotói látásmódnak. S ilyenekből e négy filmben jónéhány akad. Mindezek most újra megerősödhetnek bennünk ­– a filmek első nézőiben pedig, mert hogy a kiadványnak köszönhetően remélhetőleg számosan akadnak ilyenek is, felejthetetlen emlék(kép)ként születhetnek újjá.

Külön bekezdést igényel az extralemez gazdag tartalma. A próbafelvételek nemcsak „filológiai” érdekességet nyújtanak, hanem felhívják a figyelmet a színészi tehetségen túl a rendező szereposztói éleslátására is. A két korabeli híradó lakonikusan, ám annál sokat mondóbban írja le a filmek készítési körülményeit: 1955 újra az ötvenes évek elejét idéző bornírt politikai hangulatát, illetve az 1956-os forradalom előhangját. Az újonnan forgatott anyagok riportalanyai pedig a restaurálás műhelytitkai mellett a mozi iránti szeretetükről és tiszteletükről is vallanak. Legalább annyira jó nézni és hallgatni őket, mint a régi magyar filmeket.

Extrák: Körhinta próbafelvételek, Békekölcsön (Magyar Filmhíradó, 1955/39/6), Hannibál tanár úr próbafelvételek, Hannibál tanár úr előzetes, Rajk László és társai temetése (Magyar Filmhíradó, 1956/41/9), Édes Anna próbafelvételek, A Filmarchívum és a Filmlabor kulisszái mögött (Körhinta restaurálás), „Repülünk, Mari!” – Szabó István Fábri Zoltánról, Hősök voltak – Csukás Sándor operatőr Fábri Zoltánról és Szécsényi Ferencről, A szabadság léggömbjei (kísérőfüzet, összeállította: Fazekas Eszter).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13509