KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/április
JANCSÓ MIKLÓS
• Báron György: Képek a hagyatékból A formalista és a moralista Jancsó
• Pintér Judit: Éljen Garibaldi! Jancsó Olaszországa − az olaszok Jancsója
• Muhi Klára: Jancsó-domb Beszélgetés Kende Jánossal
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
MESTERKURZUS
• Forgách András: A háromnevű Philip Seymour Hoffman (1967-2014)
• Nánay Bence: Rendet, rendet, műrendet! Wes Anderson képkompozíciói
MŰKINCSEK NYOMÁBAN
• Kránicz Bence: Mona Lisa meséje Hollywoodi képhamisítók
• Géczi Zoltán: A Führer múzeuma Műkincsrablók, műkincsvadászok
MAGYAR MŰHELY
• Szalay Dorottya: Trenden innen és túl Magyar kísérleti filmes körkép
• Lichter Péter: Láthatatlan határsértések Kísérleti kerekasztal
• Schubert Gusztáv: Kontracinema.com A kísérleti film honlapja
FESZTIVÁL
• Horváth Eszter: A szabad akarat illúziója Frankofón Filmnapok
• Szatmári Zsófia: Üdvözlet a kisvárosból Beszélgetés Guillaume Brac-kal
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: A szélcsend hullámain A mai bolgár film
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Digitális operaház Társművészetek a mozikban
TELEVÍZÓ
• Roboz Gábor: A lápvidék rémei A törvény nevében
FILM / REGÉNY
• Forgács Nóra Kinga: Az emlékezés kórháza Charlotte Roche//David Wnendt: Nedves tájak
KRITIKA
• Varró Attila: Művészi véna Műkincsrablók, műkincsvadászok
• Margitházi Beja: Vissza a természethez Viharsarok
MOZI
• Kolozsi László: Gyermekeink
• Barkóczi Janka: Az ártatlanság virágai
• Forgács Nóra Kinga: Mr. Morgan utolsó szerelme
• Margitházi Beja: A hang ereje
• Vajda Judit: Szerelem a felhők felett
• Alföldi Nóra: 9 hónap letöltendő
DVD
• Nagy V. Gergő: Buffalo Bill és az indiánok
• Pápai Zsolt: Nebraska
• Soós Tamás Dénes: Világvége
• Bocsor Péter: Moby Dick
• Géczi Zoltán: Oldboy (2013)
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Csak lazán!

Köves Gábor

Kevéssel a Ponyvaregény után pénzügyileg indokolt, ám felettébb kényszeredett manővernek tűnt újra Travoltára húzni az alvilági kisiparosok divatos hacukáját, aztán láss csodát, a végén mégis valami jóízű komédia-féle sült ki az egészből. Az 1995-ös keltezésű Szóljatok a köpcösnek! Chili Palmerje jól kamatoztatta a brooklyni aszfalton tökéletesített pénzbehajtói erényeit a hollywoodi díszletraktárak árnyékában is, ahol, mint tudjuk, boldog-boldogtalan színésznek készül, de úgy senki sem adta a gengsztert, mint a mi messziről jött, fekete öltönyös emberünk. Bár Chili Palmerből korántsem lett olyan kultikus figura, mint a TravoltaTarantino kapcsolatból született Vince Vegából, azért Elmore Leonard regényalakjának sem kellett szégyenkeznie: a parodisztikus vonások és a divatos lazaság határán egyensúlyozó figura, a táncoskomikusba oltott gengszter kísérleti példánya megérdemelten aratott a mozikban. Persze nincs az a jól kitalált karakter, amit ne lehetne taccsra tenni egy összecsapott forgatókönyv és egy enervált rendező segítségével (a választék – Jake Gittes-től Hannibal Lecterig – közismert). Az alapanyagot ezúttal is Elmore Leonard szállította, aki nyilván azzal a szándékkal delegálta hősét a filmiparból a popbizniszbe, hogy kedvére élcelődhessen a zeneipar műmájerkedésén. Mindebből vajmi keveset sikerült a filmvászonra átültetni: a kis és nagyhalak – az orosz maffiózóktól a baseball ütős-gépfegyveres udvartartáson át a gangszta-nyelven társalgó hiphop-mogulokig – kivétel nélkül éppúgy festenek, ahogy azt elvárnánk tőlük, csakhogy ettől még senki sem fog a nevetéstől lefordulni a székéről. Éppenséggel az sem tekinthető kimondottan üdvösnek, hogy mindannyiszor, amikor Chili felfedezettje, az aranytorkú R’n’B-díva dalra fakad, kedvenc gengszterünknek meghatottságtól könnyes tekintettel kell a távolba révednie.

 

Csak lazán!

Be Cool – amerikai, 2005. Rendezte: F. Gary Gray. Írta: Elmore Leonard regényéből Peter Steinfeld. Fényképezte: Jeffrey L. Kimball. Zene: John Powell. Szereplők: John Travolta (Chili Palmer), Uma Thurman (Edie Athens), Vince Vaughn (Raji), Harvey Keitel (Nick Carr). Gyártó: MGM. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 114 perc.

 

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/04 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8207