KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/április
JANCSÓ MIKLÓS
• Báron György: Képek a hagyatékból A formalista és a moralista Jancsó
• Pintér Judit: Éljen Garibaldi! Jancsó Olaszországa − az olaszok Jancsója
• Muhi Klára: Jancsó-domb Beszélgetés Kende Jánossal
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
MESTERKURZUS
• Forgách András: A háromnevű Philip Seymour Hoffman (1967-2014)
• Nánay Bence: Rendet, rendet, műrendet! Wes Anderson képkompozíciói
MŰKINCSEK NYOMÁBAN
• Kránicz Bence: Mona Lisa meséje Hollywoodi képhamisítók
• Géczi Zoltán: A Führer múzeuma Műkincsrablók, műkincsvadászok
MAGYAR MŰHELY
• Szalay Dorottya: Trenden innen és túl Magyar kísérleti filmes körkép
• Lichter Péter: Láthatatlan határsértések Kísérleti kerekasztal
• Schubert Gusztáv: Kontracinema.com A kísérleti film honlapja
FESZTIVÁL
• Horváth Eszter: A szabad akarat illúziója Frankofón Filmnapok
• Szatmári Zsófia: Üdvözlet a kisvárosból Beszélgetés Guillaume Brac-kal
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: A szélcsend hullámain A mai bolgár film
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Digitális operaház Társművészetek a mozikban
TELEVÍZÓ
• Roboz Gábor: A lápvidék rémei A törvény nevében
FILM / REGÉNY
• Forgács Nóra Kinga: Az emlékezés kórháza Charlotte Roche//David Wnendt: Nedves tájak
KRITIKA
• Varró Attila: Művészi véna Műkincsrablók, műkincsvadászok
• Margitházi Beja: Vissza a természethez Viharsarok
MOZI
• Kolozsi László: Gyermekeink
• Barkóczi Janka: Az ártatlanság virágai
• Forgács Nóra Kinga: Mr. Morgan utolsó szerelme
• Margitházi Beja: A hang ereje
• Vajda Judit: Szerelem a felhők felett
• Alföldi Nóra: 9 hónap letöltendő
DVD
• Nagy V. Gergő: Buffalo Bill és az indiánok
• Pápai Zsolt: Nebraska
• Soós Tamás Dénes: Világvége
• Bocsor Péter: Moby Dick
• Géczi Zoltán: Oldboy (2013)
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Két filmhét

Koltai Ágnes

 

A Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum mexikói és finn filmhetet rendezett a Filmmúzeumban. Május 8–13-a között a gazdag hagyományokkal rendelkező mexikói filmművészet mutatkozott be. A programban Roberto Gavaldon Macario (1960), Ismael Rodriguez A fontos ember (1961), Serovando Gonzales Fekete szél (1964–65), Carlos Velo Pedro Páramo (1966), Alfonso Aran Calconzin, a revizor (1974), Jesus Salvador Trevino Vérgyökerek (1976) és Felipe Cazals Canoa (1975) című filmje szerepelt. A Calconzin, a revizor nem ismeretlen a magyar mozibarátok előtt; a tíz évvel ezelőtt rendezett mexikói filmhét legsikeresebb bemutatója volt, a többi alkotás hazánkban most látható először.

Filmtörténeti értékű műveket láthattunk: a mexikói „új film” korszakának (1960–1976) néhány kiemelkedő rendezőegyénisége mutatkozott be. Roberto Gavaldon és Ismael Rodriguez a mexikói film „nagy öregje”. Gavaldon fő művének első rendezését, az 1944-es A rögöt tartják, bár Európába A bújócska című filmjével tört be. A spanyol származású, Mexikóba emigrált Carlos Velo Luis Buñuel asszisztense a Nazarin (1959) forgatásánál, Benito Alazraki 1953-as Gyökerek című filmjének forgatókönyvírója, első önálló munkája a modern mexikói film egyik első jelentős alkotása, a Bika volt. A filmhéten szereplő Pedro Páramo Juan Rulfo azonos című, magyarul is megjelent regényének adaptációja. A Macario, A fontos ember és a Pedro Páramo operatőre Gabriel Figueroa, aki Emilio Fernandez rendezővel ( vagy egy tucat filmet forgattak együtt) mar a negyvenes években nemzetközi tekintélyt szerzett a mexikói filmművészetnek.

 

*

 

A május 28-a és június 2-a között rendezett finn filmhéten az elmúlt egy-két év terméséből kaphattunk ízelítőt. A programban Lauri Törhönen Égő angyal (1984), Aki Kaurismäki Bűn és bűnhődés (1983), Olli Soinio Kitörés (1982), Mika Kaurismäki Az értéktelen (1982), Veikko Kerttula A nagy szőke (1983) és Päivi Hartell– Liisa Helminen A király, akinek nem volt szíve című filmje szerepelt.

A Filmmúzeum 1973-ban és 1980-ban is rendezett finn filmhetet. Mindkét alkalommal a finn film középgenerációja, Jorn Dönner, Erik Blomberg, Mikko Niskanen, Risto Jarva mutatkozott be. Idén a fiatal rendezőkkel ismerkedhettünk meg. Lauri Törhönen néhány rövidfilm és televíziós produkciója után rendezőasszisztensként dolgozott (például Warren Beatty Vörösökjében). Az Égő angyal első játékfilmje. Az 1957-es születésű Aki Kaurismäki rendező-forgatókönyvíró-színész, Dosztojevszkij regényét ültette át a mai Finnországba. Mika Kaurismäki (a Bűn és bűnhődés rendezőjének testvére) 1981-ben végzett a müncheni filmfőiskolán. Filmje, Az értéktelen az új német film, különösen Werner Herzog és Wim Wenders hatását tükrözi. A király, akinek nem volt szíve Mika Waltari azonos című regénye nyomán készült, a film forgatókönyvének írói között találjuk Daniel Katz, a magyarul is megjelent Amikor nagyapám átsíelt Finnországba és a Mikko Papiross csodálkozik című regények szerzőjének nevét. (A filmet a MOKÉP megvásárolta, előreláthatólag a jövő évben tűzi műsorra.)


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1984/07 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6368