KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/február
MAÁR GYULA
• Harmat György: Kizökkentek az időből Maár Gyula első alkotói korszakáról
• Báron György: Töltőtolltól kameráig A fiatal Maár kritikái
MAGYAR MŰHELY
• Gervai András: Hét szűk esztendő Magyar filmesek és a hatalom (1947-1953)
• Mészáros Márton: „Csatázom tovább!” Beszélgetés Rófusz Ferenccel
• Huber Zoltán: „Leszálltam a magas lóról” Beszélgetés Antal Nimróddal
NAGYMENŐK ÉS LÚZEREK
• Baski Sándor: Az élet császárai Amerikai rémálom
• Huber Zoltán: A látszat hatalma Jordan Belfort: A Wall Street farkasa
• Pápai Zsolt: Szex, drogok és bázispontok Martin Scorsese: A Wall Street farkasa
• Varró Attila: A túlélés művészete David O. Russell: Amerikai botrány
• Szabó Ádám: A vágóhíd felé Kortárs gengszterfilm: az elveszett férfiasság
• Benke Attila: Zongoralecke vesztes gengsztereknek James Toback: Ujjak
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + vér Paul Verhoeven – 1. rész
• Csala Borbála: Provokatőrből próféta Verhoeven Hollandiája
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: A periféria reménytelensége Albán filmek
FESZTIVÁL
• Mátyás Győző: A szabadság fényében Stockholm
• Orosz Anna Ida: A valóságon túl Anilogue
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: A pilóta fia Hőskeresők
• Kovács Kata: Kockázat nélkül A legyőzhetetlenek
• Roboz Gábor: Technofília Fekete tükör
KRITIKA
• Varga Balázs: Egy meg egy nem megy A nimfomániás
• Zsubori Anna: Apám, Disney Banks úr megmentése
• Árva Márton: Az orvos ártó keze A német doktor
MOZI
• Baski Sándor: Mielőtt meghaltam
• Vajda Judit: Augusztus Oklahomában
• Huber Zoltán: A könyvtolvaj
• Kovács Kata: Kertvárosi bordély
• Forgács Nóra Kinga: Walter Mitty titkos élete
• Margitházi Beja: Apáim története
• Kovács Marcell: A túlélő
• Géczi Zoltán: A háború angyalai
• Andorka György: Jack Ryan: Árnyékügynök
• Sepsi László: Bűbáj és kéjelgés
• Tüske Zsuzsanna: A nő
• Varró Attila: Eltűnő hullámok
DVD
• Győrffy Iván: Noé bárkái
• Czirják Pál: Stanley Kubrick korai filmjei
• Pápai Zsolt: Öngyilkos bevetés
• Soós Tamás Dénes: Női fény
• Pápai Zsolt: Az Európa-rejtély
• Ardai Zoltán: Gyöngyvirágtól lombhullásig
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fábri Zoltán 100 (Gyűjteményes kiadás II.)

Benke Attila

Dúvad, 1960. Szereplők: Bessenyei Ferenc, Medgyesi Mária, Bitskey Tibor. 92 perc.

Húsz óra, 1965. Szereplők: Páger Antal, Görbe János, Szirtes Ádám, Őze Lajos. 108 perc.

Utószezon, 1966. Szereplők: Páger Antal, Szendrő József, Rajz János. 119 perc.

A Pál utcai fiúk, 1968. Szereplők: Anthony Kemp, Törőcsik Mari, William Burleigh. 104 perc.

Isten hozta, őrnagy úr! 1969. Szereplők: Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Venczel Vera. 96 perc. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

 

Fábri Zoltán (1917-1994) olyan nagy rendezőkhöz mérhető, mint John Ford, Orson Welles, Jean Renoir, Ingmar Bergman vagy Akira Kurosawa, akik több filmtörténeti korszakban alkottak, és nyitottak voltak a filmnyelvi és műfaji újításokra. Fábri a második világháború előtt kezdett el a filmrendezői pálya iránt érdeklődni, majd a sematizmus korszakában rendezhette meg első filmjeit, hogy az 1956-os forradalom környékén az őszintébb, realista drámákkal (Körhinta, 1956, Hannibál tanár úr, 1956, Édes Anna, 1958) szerezzen magának hírnevet. A mérnöki pontossággal dolgozó Fábri a hatvanas években még a modernista időrendfelbontásos filmformával és a szubjektív realizmussal is kísérletezett (Nappali sötétség, 1963, Húsz óra, 1965, Utószezon, 1966), ám a hetvenes években Bergmanhoz hasonlóan visszatért a hagyományosabb történetmeséléshez. A Magyar Nemzeti Filmarchívum legújabb kiadványa az izgalmas kísérletező korszak digitálisan felújított örökzöldjeit tömöríti.

A rendező születésnapjának évfordulójára kiadott gyűjtemény második részében a modern filmművészetet képviselő Húsz órát és Utószezont a Bessenyei Ferenc jutalomjátékát dicsérő Dúvad (1960), a Molnár Ferenc klasszikus ifjúsági regényét feldolgozó A Pál utcai fiúk (1968) és a Miloš Forman groteszkjeit idéző Örkény István-adaptáció, az Isten hozta, őrnagy úr! (1969) fogják közre. A restaurálás remekül sikerült: a képek tűélesek, a hang kiváló és a digitális fényelésnek köszönhetően például A Pál utcai fiúk éjszakai jelenetei az újdonság erejével hatnak. Kár, hogy csak ez utóbbi film és az Isten hozta, őrnagy úr! élvezhetők 16:9-es képarányt támogató kijelzőkön (a másik három alkotás hagyományos 4:3-as formátumú).

A Fábri-gyűjtemény első részéhez hasonlóan a második is számos pazar, régi és új extrát tartalmaz. Az ötletes borítóképekkel ellátott papírtokos DVD-k mellett található egy kis füzet, melyben Fazekas Eszter magyar és angol nyelven is bemutatja a rendező kísérletező korszakának főbb állomásait. Emellett külön lemezen tekinthetjük meg a filmekhez kapcsolódó 13 híradófelvételt, rövid werkfilmet, portrét és interjút. Nagyon érdekes látni a Dúvad próbafelvételein a különböző főszereplőjelöltek hullámzó színvonalú játékát. Izgalmas az Isten hozta, őrnagy úr! forgatásáról származó részlet, melyben a kínos dobozolási szituációt magyarázó Fábri Zoltánt érdeklődő nebulókként hallgatják a színészlegendák. És megtudhatjuk azt is egy Fábrival készült interjúból, hogy az alkotónak saját művei közül a magyar és külföldi kritikusok (többek között Susan Sontag) által premierjekor elmarasztalt Utószezon a kedvence. A friss extrákban A Pál utcai fiúkban szereplő, és annak restaurálásán dolgozó operatőr, Jancsó Nyika kulisszatitkokat árul el a forgatásról és a felújításról, Török Ferenc rendező pedig megvallja, hogy még saját filmjére, a Moszkva térre (2001) is hatott a gondolkodását meghatározó Molnár Ferenc-regény és annak Fábri-adaptációja.

Az egész Fábri-életművet pedig egy tőle megszokott magas színvonalú előadásban foglalja össze Gelencsér Gábor filmtörténész. Elemzése azért is a legizgalmasabb extrák egyike, mert felveti annak a kérdését, hogy bár Fábri társadalomkritikus filmeket készített, de művei, mint például a téeszesítést alapvetően pozitív fényben feltűntető Körhinta és Dúvad, a Kádár-rendszert óvatosan legitimáló Húsz óra vagy a fasizmussal foglalkozó Utószezon és Az ötödik pecsét (1976) végső soron konformok voltak a mindenkori hatalom elvárásaival. Persze azért hozzá kell tenni, hogy Fábri műveiben a főhősök ellenlábasai sokszor érdemesek a néző szimpátiájára: a Dúvadban a régi világ öntörvényű képviselője, Ulveczky Sándor tragikus, individualista hős, A Pál utcai fiúkban a vörösingesek kegyetlen, de igazságos vezére, Áts Feri megbünteti a bátor Nemecseket terrorizáló Pásztorokat, az Isten hozta, őrnagy úr!-ban pedig a kiskirályt játszó őrnagy őrülete mögött elő-előtűnik a háború borzalmai miatt megnyomorodott ember.

Extrák: Dúvad próbafelvételek, korabeli híradófelvételek a Fábri-filmekről, Fábri Zoltán az Utószezon fogadtatásáról, Örkény István az Isten hozta, őrnagy úr!-ról, Portré: Fábri Zoltán – Az Isten hozta, őrnagy úr! forgatása (1969), A Pál utcai fiúk karrierje (2012), Török Ferenc filmrendező A Pál utcai fiúkról (2017), Jancsó Nyika A Pál utcai fiúk forgatásáról és restaurálásáról (2017), Gelencsér Gábor: Fábri Zoltán világa (2018).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13836