KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/január
JODOROWSKY
• Jankovics Márton: A világfi hazatérése Jodorowsky, a mágus
• Sepsi László: A próféta kudarca Frank Pavich: Jodorowsky’s Dune
JAPÁN SZELLEM
• Varró Attila: Harcosok és hittérítők 47 rónin
• Csiger Ádám: Ház az erdő mélyén Hausu
FREARS
• Takács Ferenc: Itt és most Stephen Frears
• Vajda Judit: Nihil nimis Philomena – Határtalan szeretet
MISS HOLLYWOOD
• Kovács Kata: Neurózis és happy end Nicole Holofcener
• Baski Sándor: Hölgyválasz A korhatáros komédiák evolúciója
MAGYAR MŰHELY
• Pólik József: Nehéz ébredés A szocializmus reform-filmjei – 2. rész
• Kővári Orsolya: „Az oroszlán: asszimilált bárány” Filmszínpad: Rába Roland
QUEER FILMEK
• Kis Katalin: A bús heteroszexuális férfi panaszai Melegek a magyar filmben
• Harmat György: Ugyanaz a szerelem Budapest Pride LMBTQ Fesztivál
• Huber Zoltán: Másképpen más Coming Out
TEST ÉS LÉLEK
• Kovács Petra: Titkok a vásznon London: Európai Pszichoanalitikus Filmfesztivál
• Pintér Judit Nóra: A szenvedés képei Betegség a filmvásznon
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: Béketeremtő filmes háború Bosnyák filmek
CAPA 100+
• Bácsvári Kornélia: A mexikói bőrönd Capa 100+
• Kolozsi László: Capa filmje Robert Capa/A Játékos
KÖNYV
• Kelecsényi László: A vér nem válik vízzé Inkey Alice: No de Alizka!
FILM / REGÉNY
• Bocsor Péter: Fehéren feketén Solomon Northup: Twelve Years a Slave
• Roboz Gábor: Halványuló kézjegy Steve McQueen: 12 év rabszolgaság
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A ló másik oldala Overdose – Vágta egy álomért
• Bilsiczky Balázs: Határtalanul Háromkirályok
• Andorka György: A halhatatlanság halála A futurológiai kongresszus
MOZI
• Baski Sándor: Ezerízű szerelem
• Forgács Nóra Kinga: Csinibabák
• Alföldi Nóra: Joséphine
• Csiger Ádám: Csókok és gólok
• Kránicz Bence: Harcban élve
• Huber Zoltán: Behálózva
• Roboz Gábor: Kísértés
• Tüske Zsuzsanna: Dom Hemingway
• Parádi Orsolya: Belle és Sébastien
• Varró Attila: Csillaghercegnő
• Sepsi László: A hobbit: Smaug pusztasága
• Vajda Judit: Vágyak szerelmesei
DVD
• Pápai Zsolt: 80 huszár
• Soós Tamás Dénes: Amerikai vérbosszú
• Soós Tamás Dénes: Klein úr
• Tosoki Gyula: A bűn árnyékában
• Benke Attila: Vörös nap
• Varga Zoltán: Szellemes karácsony
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Képmagnó

Temetés

Reményi József Tamás

Ezen a napon megjelentek a képernyőn a nézők.

 

„Vannak-e jelei annak, hogy többen a sír körül virrasztanák át az éjszakát?” A műsorvezető tekintetében titkos remény bujkált, a kérdésben ott derengett a dermesztő s mégis fölemelő látomás, amint a fagyos sötétséget önkívületben izzó szívek forrósága oszlatja szét, világítanának ezek a szívek, a helikopterekről kamerázó tudósítók reflektor nélkül is pompás felvételeket készíthetnének a véget nem érő gyász késői óráiról. Ez lenne méltó fináléja egy olyan napnak, melyre mindenki tévéi oly viharosan készültek.

Már napokkal előbb lehetett tudni, hogy a temetés idején lezárják a roppant sziget útjait, talán már a főváros határán, a bevezető pontokon is kordont kell fölállítani, hogy a gyalogosan érkező tömeg biztonságosan eljuthasson céljához. Nincs ugyanis annyi vonat az országban, amennyi a hátára vehetné a tízezreket, százezreket – eh, mit: milliókat –, akik özönleni akarnak. Ferihegyre folyamatosan érkeznek a csárterjáratok. Mozgósítva a rendőrség, a katonaság, a nemzeti gárda, és persze ambuláns kocsik százai cirkálnak majd az országban. Milyen kár, hogy nem áll rendelkezésre elegendő forgatócsoport a várható tömeghisztéria minden áldozatának lefényképezéséhez! Pedig micsoda jelenetek lesznek: egy nyugdíjas rajongókat szállító, fékeromlott busz Kisvárdáról belerohan a menetbe, sok felajzott ember kárt tesz magában, botladozó, összeroskadó, elhanyatló testek mindenfelé, öklüket az ég felé rázó, alkalmi szónokok, körülöttük fékezhetetlen hívek, a sor monori végén atrocitások törnek ki a türelmüket vesztett várakozók közt, míg elöl a kerítésnél százakat taposnak el. Az éterben folyamatosan szirénák zúgják túl a siralom hangjait. Rendkívüli állapotokat vezetnek be, a parlament felkéri a kereskedelmi televíziókat, hogy vegyék át az irányítást, mert már csak ők képesek uralni a helyzetet.

A műsorvezető nemleges választ kapott, nem maradt izgalom éjszakára. Éjszakára sem. Mert az emberek valahogy nem annyira és nem úgy esendőek, amennyire s ahogyan a stúdiókban elképzelték. Igen, jólesően azonosulnak azzal, akiről úgy érzik, a „lelkükből szól”, s mindig vannak közöttük, akikben ez az átlényegülés – eszeveszett magányban és tanácstalanságban – patologikus méreteket ölt. Ám a nézőszámot e patológiára építve növelni – cinizmus. Cinizmus, amely 2001. január 20-án, Zámbó Jimmy temetése napján csúfos vereséget szenvedett. Ezen a napon ugyanis megjelentek a képernyőn a nézők, akik sokkal méltóságteljesebben viselkedtek, mint a média. Ergo: nem volt miből műsort csinálni, a rövidhírnyi eseményt nem lehetett földuzzasztani. Az a fájdalom, őszinte fájdalom, ami publikussá lehet ily alkalmakkor, csakis közhelyekben fogalmazódhat meg – e tekintetben semmiféle „színvonal”-különbség nincs egy államfő vagy egy kőműves búcsúztatásában: a gyász formaságai üresek és unalmasak. A tévék-készítette rövid interjúkból már kettő is érdektelen volt, nemhogy sok tucatnyi. A hiány érzetét nem lehet utcai vallomásokban árnyaltan kifejteni, függetlenül attól, hány iskolája van a kérdezettnek.

Rá kellett tehát hajtani a látványos mozzanatokra – ilyenek viszont nem voltak. Sem méreteiket, sem extremitásukat tekintve. Jóval kevesebb ember ült fel azokra a vonatokra, jóval kevesebb ember vállalkozott a várakoztatottak és kívül rekesztettek – tömegrendezvényeken elkerülhetetlen – megalázó szerepére, s aki gyászolt, otthon tette. Mint a hozzá közel állók esetében szokta. S ha mégis elment, nem ő volt a szánalmas látvány, hanem a médiás igyekezet, amely kegyeletsértő módon vadászott a „mozgalmas” képekre. Mi köze van a temetéshez annak, ha egy ittas részvevő meg akar verni egy alkalmi virágárust? Miért kell közelképre erőltetni egy hordágyra került asszonyt, amikor tudjuk jól, hogy nagyobb tömegben mindig akad, aki rosszul lesz (elképzelhető a gyerek iskolai ballagásáról olyan felvétel, amelyen egy ismeretlen nagymama ápolása kerül a középpontba?). Hogyan lehet riport-téma egy nyomorult Wartburg, amelyik nem tud kikecmeregni a tömegből (vezetőjének tahóságában valami rendkívülit láthattak tán a naponta közlekedők?).

A menetnek persze volt egyfajta csöndesen tiltakozó, demonstráló jellege. Mintha ugyanazok az arcok tűntek volna föl ott, mint korábban egy tolnai csirkefogó kárvallottjai vagy néhány napra rá a kifosztott gyöngyösi kapások között. Közös, erőt adó spirituális élményüket a lakodalmas tévék egyik kezükkel adták, a másikkal kifosztották.

A párizsi Montparnasse temetőben járva Serge Gainsbourg sírját, hosszú évekkel a halála után is, néhány soros cédulák s hosszabb levelek borították. Az egykori énekessel egykor ifjú leányok beszélgettek így. Szükségük volt rá. Bizonyos, hogy a csepeli síron is fölbukkannak az üzenetek, amelyeknek írói többnyire csak a képernyőről ismerték a címzettet. De a képernyő nem ismeri őket.

 

A rovatot a Pannon GSM támogatja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/03 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3258