KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/január
JODOROWSKY
• Jankovics Márton: A világfi hazatérése Jodorowsky, a mágus
• Sepsi László: A próféta kudarca Frank Pavich: Jodorowsky’s Dune
JAPÁN SZELLEM
• Varró Attila: Harcosok és hittérítők 47 rónin
• Csiger Ádám: Ház az erdő mélyén Hausu
FREARS
• Takács Ferenc: Itt és most Stephen Frears
• Vajda Judit: Nihil nimis Philomena – Határtalan szeretet
MISS HOLLYWOOD
• Kovács Kata: Neurózis és happy end Nicole Holofcener
• Baski Sándor: Hölgyválasz A korhatáros komédiák evolúciója
MAGYAR MŰHELY
• Pólik József: Nehéz ébredés A szocializmus reform-filmjei – 2. rész
• Kővári Orsolya: „Az oroszlán: asszimilált bárány” Filmszínpad: Rába Roland
QUEER FILMEK
• Kis Katalin: A bús heteroszexuális férfi panaszai Melegek a magyar filmben
• Harmat György: Ugyanaz a szerelem Budapest Pride LMBTQ Fesztivál
• Huber Zoltán: Másképpen más Coming Out
TEST ÉS LÉLEK
• Kovács Petra: Titkok a vásznon London: Európai Pszichoanalitikus Filmfesztivál
• Pintér Judit Nóra: A szenvedés képei Betegség a filmvásznon
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: Béketeremtő filmes háború Bosnyák filmek
CAPA 100+
• Bácsvári Kornélia: A mexikói bőrönd Capa 100+
• Kolozsi László: Capa filmje Robert Capa/A Játékos
KÖNYV
• Kelecsényi László: A vér nem válik vízzé Inkey Alice: No de Alizka!
FILM / REGÉNY
• Bocsor Péter: Fehéren feketén Solomon Northup: Twelve Years a Slave
• Roboz Gábor: Halványuló kézjegy Steve McQueen: 12 év rabszolgaság
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A ló másik oldala Overdose – Vágta egy álomért
• Bilsiczky Balázs: Határtalanul Háromkirályok
• Andorka György: A halhatatlanság halála A futurológiai kongresszus
MOZI
• Baski Sándor: Ezerízű szerelem
• Forgács Nóra Kinga: Csinibabák
• Alföldi Nóra: Joséphine
• Csiger Ádám: Csókok és gólok
• Kránicz Bence: Harcban élve
• Huber Zoltán: Behálózva
• Roboz Gábor: Kísértés
• Tüske Zsuzsanna: Dom Hemingway
• Parádi Orsolya: Belle és Sébastien
• Varró Attila: Csillaghercegnő
• Sepsi László: A hobbit: Smaug pusztasága
• Vajda Judit: Vágyak szerelmesei
DVD
• Pápai Zsolt: 80 huszár
• Soós Tamás Dénes: Amerikai vérbosszú
• Soós Tamás Dénes: Klein úr
• Tosoki Gyula: A bűn árnyékában
• Benke Attila: Vörös nap
• Varga Zoltán: Szellemes karácsony
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Batman Kétarc ellen

Kránicz Bence

Batman vs. Two-Face – amerikai, 2017. Rendezte: Rick Morales. Forgalmazó: Warner Home. 72 perc.

 

A gothami főügyészből vérszomjas maffiózóvá lett Harvey Dent, azaz Kétarc karaktere nem sokkal a sorozat indulása után mutatkozott be a Batman-képregényekben. Harminc éven át mindazonáltal csak epizodistaként, alkalmanként feltűnő, meglehetősen súlytalan figuraként kezelték az írók. Nem csoda: a Dr. Jekyll által inspirált Dent aljas gazember és tragikus hős egy személyben, a Batman-kánon egyik legárnyaltabb figurája nemigen illett az ötvenes-hatvanas évek kisiskolásoknak szóló szuperhőskalandjaihoz. Éppen ezért tűnik bizarr választásnak a főgonosz szerepére egy olyan rajzfilmben, amely a parodisztikus Batman-tévésorozat újkeletű internetes népszerűségét aknázza ki (A köpenyes lovagok visszatérnek című előzményről a Filmvilág 2017/01. számába írtam).

A vállaltan vígjátéki hangvétel miatt nem is Dent klasszikus eredettörténete jelenik meg a filmben. Nincs szó bántalmazó családról, lelki betegségekről, a bűnözőkkel vívott eredménytelen küzdelemről és a tárgyaláson arcba fröccsentett kénsavról. Mindezek helyett a Joker bandájából kiszipkázott „gonoszság-esszencia” a felelős Dent torzulásáért, az ostobácska felütés után pedig rögtön alább is adunk az elvárásainkból. A Batman Kétarc ellen legfeljebb annyira tud szórakoztató lenni, amennyire a főhős atyáskodó kiszólásai, Robin szóviccei és a mókás mellékalakok azzá tudják tenni. A Batman-rajongóknak bizsergető érzés viszontlátni az 1966-os tévésorozatban debütált mesterbűnözőt, a bibliofil hajlamú Könyvmolyt, de ez is sekélyes mulatság. A legnagyobb csalódást maga Kétarc okozza, akivel kapcsolatban felmerül ugyan, hogy az őt ért baleset valójában csak felszabadította a benne szunnyadó pszichopatát, az írók azonban valósággal menekülnek attól, hogy akár csak ezt végiggondolják. Pedig értő kezekben Harvey Dent Batman torz tükörképévé válik, aki a törvény megszállott védelmezőjeként Bruce Wayne-nel szemben arra a belátásra jut, hogy szörnyetegek között csak egy másik szörnyeteg tehet rendet. Tudatosan lép a bűn útjára, ám törékeny piszichéje képtelen feldolgozni, amit ott talál. Pszichológiai érdeklődésű olvasók bízvást fordulhatnak a legjobb Kétarc-képregényekhez, a friss rajzfilm viszont nem nekik készült.

Extra: A DC-animációk reklámja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13512