KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/október
MAGYAR MŰHELY
• Baski Sándor: A halál angyalai Isteni műszak
• Zalán Vince: Történelem az ablakunk alatt Gyarmathy Lívia: A tér
ODESSA-DOSSZIÉ
• Géczi Zoltán: Köd utánam A nácivadász filmek
• Schubert Gusztáv: A halál fuvarosa Hannah Arendt
REAGAN ÉS HOLLYWOOD
• Andorka György: Végjáték A Reagan-korszak Hollywoodja
• Békés Márton: Elnökszerep Ronald Reagan Superstar
IDŐKÉP
• Varró Attila: A gépeken túl Időutazás és melodráma
• Andorka György: Goldberg-variáció időutazásra Találmány
• Sepsi László: Időkerekek Hajsza a győzelemért
ÚJ RAJ
• Varga Zoltán: Taps a sötétben James Wan démonológiája
ULRICH SEIDL
• Ruprech Dániel: Köztük a kötél Beszélgetés Ulrich Seidllel
FESZTIVÁL
• Barotányi Zoltán: Valamit visz a víz Éltető Víz Fesztivál
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Repedések – Budapesti etűdök Beszélgetés Almási Tamással
FILM / REGÉNY
• Bocsor Péter: A kifordított személyiség Irvine Welsh: Mocsok
• Roboz Gábor: Szorul a hurok Jon S. Baird: Mocsok
KRITIKA
• Baski Sándor: Kizökkentő szerelem Adèle élete – 1-2. fejezet
• Margitházi Beja: Illegális élet Epizód egy vasgyűjtő életéből
MOZI
• Zalán Márk: Templom a dombon
• Barkóczi Janka: Barátunk, Superman
• Vincze Teréz: Arthur Newman világa
• Kránicz Bence: Köszönöm, jól!
DVD
• Pápai Zsolt: A 42-es
• Benke Attila: Akira Kurosawa Testőr-filmjei
• Czirják Pál: Élni
• Czirják Pál: A kopár sziget
• Soós Tamás Dénes: Svindlerek
KÖNYV
• Kelecsényi László: Irány Irán Vincze Teréz: Szerző a tükörben
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
MAGYAR MŰHELY
• Pályi András: „Nem félni semmitől” A nagy füzet

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ismeretlen férfi

Kovács Marcell

Unknown – japán-kanadai-amerikai-brit-német-francia, 2011. Rendezte: Jaume Collet-Serra. Írta: Oliver Butcher, Stephen Cornwell. Kép: Flavio Martínez Labiano. Zene: John Ottman. Szereplők: Liam Neeson (Dr. Martin Harris), Diane Kruger (Gina), January Jones (Elizabeth Harris), Frank Langella (Rodney Cole). Gyártó: Dark Castle / Studio Babelsberg / Studio Canal. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 113 perc.

A mai, modern thrillerben kötelezõ szuszpenz-jelenet, amikor a kincset érõ digitális tartalom megszerzésén ügyködõ fõhõs feszülten figyeli, ahogy a monitoron a letöltés elõrehaladtát jelzõ csík komótosan kúszik a száz százalék felé, miközben a folyosóról egyre hangosabban hallatszik a közeledõ fegyveresek dobogása. Az Ismeretlen férfiban nincs ilyen jelenet. A Berlinben bonyolódó paranoiás-konspirációs történetben fülkébõl telefonálnak, sehol egy laptop, és nem használnak mobil internetet. Olyan régi vágású mindenki, hogy az ember biztosra veszi, a film egy klasszikus vonalvezetésû, korabeli hidegháborús kémtörténet leheletnyit aktualizált feldolgozása.

De nem így van, az alapanyagul szolgáló regény még tízéves sincs, inkább arról lehet szó, hogy az alkotók a 24 és a Bourne-trilógia kaptafájára készülõ hitech-thrillerek dömpingjében egy korábbi thriller-hagyomány felelevenítésével kínálnak alternatívát. Az Ismeretlen férfi összeesküvõi sárgult könyvlapok szövegébe rejtik kódolt üzeneteiket, és kedvesen avíttas viselkedésük egyedi bájt kölcsönöz az egyébként cseppet sem eredeti mozinak. A Bourne-remake amnéziás sztoriját látjuk viszont a hatvanéves korára akcióhõssé lett Liam Neeson kissé harrisonfordos fazonjára szabva, az Õrületet és A szökevényt idézõ pillanatokkal. Aki az Elrabolva macsós erõszakosságára számít, csalódni fog. A rendezõ Jaume Collet-Serra elõzõ filmjében, Az árvában az örökbefogadott bestia nem kevésbé sablonos sztorijából egyszerû, de hatásos eszközökkel nyomasztó családi drámát kerekített. Figyelme most is fõhõse személyes krízisére fókuszál, az akciófilmes elvárásoknak egy erõltetett, a régimódi cselekménybõl bántóan kitüremkedõ autós üldözéssel igyekszik eleget tenni, de csupán mérsékelt sikerrel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/04 . old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10606