KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/szeptember
MAGYAR FIATALOK
• Bilsiczky Balázs: Ördögi színjáték Beszélgetés Bodzsár Márkkal
A GIALLO KEZDETEI
• Hegedüs Márk Sebestyén: Krimi és giallo A német kapcsolat
• Varga Zoltán: Rokonszenves hüllők Sergio Martino giallói
• Nagy V. Gergő: Periszkóp a nappaliban Giuliano Petrelli: Szemek a fal mögött
CHILE '73
• Lénárt András: A rend tébolya Chile ’73
FILMISKOLA
• Huber Zoltán: Betűhangolás Szinkron vagy felirat?
• Nevelős Zoltán: Magyar hangja Szinkronkészítők régen és most
CINEFEST
• Takács Ferenc: A város szerelmese Trauner Sándor (1906-1993)
• Csiger Ádám: Nincs olyan, hogy fesztiválfilm Beszélgetés Bíró Tiborral
MOZIPEST
• Sipos Júlia: A városi ember művészete Beszélgetés Dévényi Tamással
MAGYAR FIATALOK
• Kránicz Bence: Passzív ellenállás Nemzedéki közérzetfilmek
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Krízisek és újrakezdések Szemrevaló/Sehenswert
• Barkóczi Janka: Minden egész Karlovy Vary
FILM ÉS IRODALOM
• Gelencsér Gábor: Drámai keretek Cézárnak meg kell halnia; Molière két keréken
• Ádám Péter: Mauriac „fekete angyala” Tékozló szív
• Bocsor Péter: Mit tudott Maisie? Henry James: Maisie tudja
• Varró Attila: Tágra nyílt szemek Mcgehee-Siegel: Maisie tudja
KÖNYV
• Zalán Vince: Hazatérőben Ember a havason. Szőts István 100
TELEVÍZÓ
• Szabó Dénes: Kossuthkifli Beszélgetés Rudolf Péterrel
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
MAGYAR FIATALOK
• Hirsch Tibor: Kontroll alatt Kádár-kori fiatalok

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Terror-játékok

Tabutéma

Herpai Gergely

Ha a valóság megelőzi a játékot, a realizmus tabu lesz.

 

Sokszor játszottunk ilyet, ezért sohasem gondoltuk, hogy egyszer megtörténhet… A számítógépes játékokban gyakori szituációk a szimulált terroristaellenes akciók, a modern háborúk és az épületekbe robbanó repülőgépek, úgyhogy a piac igencsak megérzi a terrortámadást követő pánikhangulatot. A tragikus események hatására rengeteg cég halasztotta el új programjai kiadását, sőt, néhány játékból kigyomlálták azokat a részeket is, amelyek több-kevesebb konkrétummal utalhatnak a World Trade Centerre, a terrorizmusra vagy az esetleges megtorlásra.

 

*

 

A World Trade Centerrel és Boeingekkel több szimulátor-játékban találkozhattunk már eddig is, mind közül a legnépszerűbb és legismertebb a Flight Simulator sorozat. Nem meglepő, hogy a Microsoft 2002-es verzió októberre ígért kiadását elhalasztotta, és biztos, ami biztos, máris eltüntette belőle a kettős tornyot. A hivatalos honlapon „az áldozatok iránti tiszteletadásról” olvashatunk, de nyilvánvaló, hogy a cég nem szeretné, ha az ő szoftverével „gyakorolná” bárki a terrortámadást.

A Pókember sem ugrándozhat többé gondtalanul a New York-i felhőkarcolók között: a WTC tornyaira túlságosan emlékeztető magas épületek miatt a Spiderman 2: Enter Electro nevű játékot is jegelték, és a később megjelenő verziót az FS 2002-höz hasonlóan szintén módosítják majd.

Gyorsan kitörölték a WTC-t a „jövőből” is: a Fishtank Interactive Beam Breakers nevű, „a futurisztikus New York City-ben” játszódó repülős autóversenyét (a játék szerencsétlen időzítésű, a terrortámadás másnapján rendezett sajtótájékoztatóját követően) gyorsan retusálták, „a nemrég történt, szörnyű események tükrében”.

 

*

 

A belső nézetes taktikus akciójátékok kedvenc témája a terroristavadászat: természetesen ez a műfaj sem maradt érintetlenül. A Tom Clancy’s Rainbow Six kommandós játéksorozat legújabb epizódja, a Black Thorn kiadását „meg nem határozott időre” elhalasztották, hogy a készítők ki tudják vágni azokat a szálakat és küldetéseket, amelyek a szörnyű eseménnyel és a várható visszavágással összefüggésbe hozhatóak. Az alternatív jövőben játszódó, New York elleni támadásról szóló népszerű stratégiai játékot, a Red Alert 2-t pedig bevonták az amerikai üzletekből, és a boltba kerülés küszöbén álló küldetéslemez, a Yuri’s Revenge megjelentetését is október végére tették át. Az sem meglepő, hogy Jo Wood az olajmezők birtoklásáért kitört harmadik világháborúról és az amerikai-arab összecsapásokról szóló World War III: Black Gold-jának címét WWIII-ra változtatták, kiadását pedig bizonytalan időre elnapolták.

Arról még nem szól a fáma, hogy az amerikai kormány szigorítani akarja-e a számítógépes játékok cenzúráját, arra viszont számítani lehet, hogy az „erőszakos” játékokat ellenző, amúgy is agresszív konzervatív képviselők még erőteljesebb támadásba lendülnek…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/11 12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3493