KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/szeptember
MAGYAR FIATALOK
• Bilsiczky Balázs: Ördögi színjáték Beszélgetés Bodzsár Márkkal
A GIALLO KEZDETEI
• Hegedüs Márk Sebestyén: Krimi és giallo A német kapcsolat
• Varga Zoltán: Rokonszenves hüllők Sergio Martino giallói
• Nagy V. Gergő: Periszkóp a nappaliban Giuliano Petrelli: Szemek a fal mögött
CHILE '73
• Lénárt András: A rend tébolya Chile ’73
FILMISKOLA
• Huber Zoltán: Betűhangolás Szinkron vagy felirat?
• Nevelős Zoltán: Magyar hangja Szinkronkészítők régen és most
CINEFEST
• Takács Ferenc: A város szerelmese Trauner Sándor (1906-1993)
• Csiger Ádám: Nincs olyan, hogy fesztiválfilm Beszélgetés Bíró Tiborral
MOZIPEST
• Sipos Júlia: A városi ember művészete Beszélgetés Dévényi Tamással
MAGYAR FIATALOK
• Kránicz Bence: Passzív ellenállás Nemzedéki közérzetfilmek
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Krízisek és újrakezdések Szemrevaló/Sehenswert
• Barkóczi Janka: Minden egész Karlovy Vary
FILM ÉS IRODALOM
• Gelencsér Gábor: Drámai keretek Cézárnak meg kell halnia; Molière két keréken
• Ádám Péter: Mauriac „fekete angyala” Tékozló szív
• Bocsor Péter: Mit tudott Maisie? Henry James: Maisie tudja
• Varró Attila: Tágra nyílt szemek Mcgehee-Siegel: Maisie tudja
KÖNYV
• Zalán Vince: Hazatérőben Ember a havason. Szőts István 100
TELEVÍZÓ
• Szabó Dénes: Kossuthkifli Beszélgetés Rudolf Péterrel
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
MAGYAR FIATALOK
• Hirsch Tibor: Kontroll alatt Kádár-kori fiatalok

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Novemberi gyilkosság

Pápai Zsolt

November Criminals – amerikai, 2017. Rendezte: Sacha Gervasi. Szereplők: Ansel Elgort, Chloë Grace Moretz, David Strathairn. Forgalmazó: Sony. 84 perc.

 

A Novemberi gyilkosság a kortárs amerikai coming-of-age-mozik ambiciózus, jóllehet ellentmondásos darabja, egyszerre mentális utazásfilm és whodunit krimi, melyben a hollywoodi titokdramaturgia európaias stíluskésztetésekkel – sőt: a klasszikus modernizmus fogásaival – keveredik. A történet középpontjában az életmódváltozások cunamiját elszenvedő, anyja halála, egy iskolatársa meggyilkolása, valamint szüzességének elvesztése miatt gyerekemberből hirtelen felnőtté váló, végzős gimnazista, Addison (Ansel Elgort – Baby Driver) áll. A film az önemésztésének állomásait és a társa gyilkosa utáni nyomozásának fordulatait mutatja meg, és különös hibridnek tűnik: mintha csak – mondjuk – Gaál István Sodrásbanjának az elemei keverednének a hollywoodi vigilante-movie-k, valamint a közelmúlt kamaszthrillere, a Beépülve (2005) motívumaival. Illetve nem keverednek, hanem kutyulódnak, az európaias és hollywoodias inspirációk ugyanis alig-alig erősítik, sokkal inkább kioltják egymást. Sacha Gervasi rendező – aki eleddig egyetlen ismert munkájában, a 2012-es Hitchcockban már megmutatta, hogy mennyire nem ért az információk jó ritmusú adagolásához – rossz tempóban, kapkodva vezeti elő a történetet, és közben csupán a retróhangulat tálalásában következetes: a gyakran felcsendülő Bowie-dalok, a szereplők ruhái – a főhős malaclopó nagykabátjától a szerelme, Phoebe (Chloë Grace Moretz – A leleményes Hugo, A védelmező) nyűtt pulóvereiig –, továbbá a tárgyi világ elemei (az autók például) a hetvenes–nyolcvanas éveket idézi meg. Végeredményben a Novemberi gyilkosság legfőbb kérdése nem az, hogy milyen kínokat átélve érik felnőtté Addison, és még csak nem is az, hogy ki gyilkolta meg az iskolatársát. Hanem hogy kinek is készült ez a film, mi lehetett a célcsoportja?

Extrák: Werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13594