KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar krimi

Beszélgetés Gigor Attilával

Krimiben tudós

Hungler Tímea

Gigor Attila „szerzői zsánerfilmje”, A nyomozó egy boncmester története, aki tettesként maga is áldozat.

 

– A krimi műfaja mostohagyermeknek számít nálunk. Te miben látod az okokat?

– Az előző filmes generációnak, a mai harmincasoknak a rendszerváltás volt a legfontosabb tapasztalata, az őket megelőzőnek pedig a szocializmus – nekünk, legfiatalabbaknak már nem feltétlenül a politika határozza meg az életünket, viszont az európai kulturáltságnak – ha rosszindulatú vagyok, a sznobizmusnak – köszönhetően mi sem nagyon merünk alaptörténetekben gondolkodni, merthogy az komolytalan. Számtalanszor néztek már filmes asztaltársaságokban teljesen hülyének, amikor hosszan beszéltem Batmanről, pedig nagyon nem értek egyet azzal a hozzáállással, hogy például a science fiction csak akkor jó, ha Tarkovszkij rendez filmet belőle. Ha egy rossz kriminél jobb is egy közepes művészfilm, nagyon komolyan le vagyunk maradva a műfajiság tekintetében, úgy az irodalom, mint a filmek terén. Az a zsánertalanság, ami a magyar filmet már jó ideje jellemzi, tulajdonképpen annak az elismerése, hogy a műfaji film egyenlő a hülyeséggel, a felszínes történetmeséléssel. Európaiak vagyunk, itt a szerzői filmeknek, a művészfilmeknek van hagyománya, még akkor is, ha mindenhol azt olvasom, hogy van igény a popkultúrára, hiszen kultúra, bizonyos korszakokban ráadásul ez az a médium, amin keresztül a legtöbbet lehet elmondani a világról. A Holtak hajnala nem csupán zombifilm, hanem a fogyasztói kultúra manifesztációja is. Ha felmész a Westend tetejére, és lenézel a tetőről, ugyanazt a képet fogod látni, amit a filmben: úgy tapadnak az emberek a kirakatra, mint a zombik, akarnak valamit, ha nem is tudják, hogy mit. Vagy ott van a Halloween. Van annál egyszerűbb és szebb szimbólum a Halálra, mint, amit Carpenter megalkotott? Egy tökéletesen kifejezéstelen, érzéketlen maszk, aki elől hiába menekülsz, úgyis utolér. Az alapvető szimbólumok hihetetlen mélységeket tudnak adni a történeteknek. Ezek a filmek csak látszólag egyszerűek, valahol a mélyben a legősibb szenvedélyeinkről, vágyainkról, motivációinkról beszélnek. Tiszta műfajiság különben sem létezik, minden amit jól csinálnak, több lesz, mint egyszerű zsánerfilm.

– Miért a kötött formából indultál ki? 

– Azt hiszem, elvesztem volna, ha elkezdek azon agyalni, hogy mi minden torlódott fel bennem az elmúlt harminc évben, ha „önkifejezni” akarok, és minden összezsúfolok egy filmben, mondván, ki tudja, mikor csinálhatok egy másikat. Rendkívül jólesett, hogy a forma kijelöli számomra azokat a korlátokat, amiken belül egy történetet elmesélhetek, hogy van egy szabályrendszer, amit időnként felrúghatok. Ha akad egyébként zsáner, amit mindig is tömtem magamba, az a képregény, a hőstörténetek. A krimi ugyanez pepitában: az igazán jó Batman-történetek film noirok, nyomozások: a sötétségről, a félelmeinkről szólnak. Bruce Wayne és Philip Marlowe első pillantásra egy és ugyanaz a karakter, két alfahím: mindkettő egy koszos világban él, ahol nem tudni, hogy létezik-e egyáltalán igazság és becsület. A képregény, annak ellenére, amit a legtöbb ember gondol róla, a képzőművészetnek és a történetmesélésnek a tökéletes elegye, komolyan vehető modernkori mese. Semmivel nem látom bugyutább sztorinak a Pókember cselekményét, mint a Rózsa Sándor történetét, még akkor is, ha a Pókember gyerekeknek szánt comics, és felnőtt fejjel kézbe véve komoly csalódást okozott. A nyomozóban egy-két jelenetet úgy komponáltunk, hogy a comics-okra emlékeztessen; Küklopsz alakját is a képregények inspirálták: ő a Gonosz, a kevésbé árnyalt karakter a filmben, a testet öltött Erőszak, akitől félünk. Szándékoltan ábrázoltuk meseszerű eszközökkel: félszeműnek, ordenárénak, hangosnak. A mesékben épp az a gyönyörű, hogy a szereplők alaptulajdonságokat testesítenek meg. 

– Ha abból indulunk ki, hogy a jó zsánerfilm mindig egy alaptörténetet mesél el, a te mozid melyik alaptémára reflektál?

– Az ember kiismerhetetlenségét járja körül, azt a kérdést, hogy ki volt a másik, és miért csinálta azt, amit csinált. Minden ember bizonytalansági faktor – mivel én nem te vagyok, teljesen tisztázatlan a létezésed számomra. Ez a beszélgetés egészen mást jelent neked és nekem, és nem lehetek afelől sem biztos, hogy mindent úgy értesz, ahogy én szeretném, hogy azt csinálod és gondolod, amit mondasz. Nagyon nehéz ezt időnként feldolgozni, különösen akkor, ha az érzelmeidet vagy az egzisztenciádat teszed fel a másikra. A krimi alapvető motívuma, hogy nem tudunk eleget egymásról. Mi A nyomozóban úgy állítottuk a feje tetejére a zsánert, hogy ezeket a kérdéseket a gyilkos teszi fel az áldozatra, rajta keresztül pedig magára vonatkozóan. Ki vagyok? Honnan jöttem? Hogyan ismerhetném meg az embereket? Törekedjek-e arra egyáltalán, hogy megismerjem őket, vagy legyek el a halottaimmal? Nekem ez a film arról a magányról szól, amiben élünk, azzal a félelmemmel kapcsolatban próbálok kérdéseket megfogalmazni, hogy megszűntethető-e ez az állapot, különös tekintettel arra, hogy ezt a játékot időre játsszák, és hogy nagyon nehéz kitörni abból a buta, kényelmes, de civilizáltnak nevezett helyzetből, hogy a dolgokról többnyire csak beszélünk, és nem cselekszünk.

– Tiszta zsánerfilmként, krimiként is megállja a helyét A nyomozó?

– Magát a történetet megpróbáltam úgy felépíteni, hogy a műfaj kötelező csavarjai meglegyenek, és úgy kövessék egymást, hogy a nézőt megvezessük, de azért sejtse is a megoldást. Bízom abban, hogy annak, aki krimit akar nézni, krimiként is működik majd a film. Elég szerénytelenül utalgatunk a detektívregények hagyományára: van a történetben Hammett utca; amikor a főszereplő, Anger Zsolt nyomozni kezd, ugyanazokat a szomorú, kétdimenziósan férfias, ironikus megjegyzéseket teszi, amiket annyira imádok Phil Marlowe vagy Matthew Scudder alakjában; az egyik jelenetben pedig úgy gyűlnek össze a vádlottak, hogy végighallgassák a nyomozó okfejtését, mint a Poirot-krimikben, amikor a kandalló körül a történet végén összesereglenek a gyanúsítottak.

– Értek vádak, amiért főhősnek egy gyilkost tettél meg?

– Akik fennakadnak a Dexteren vagy az Amerikai Psychón, valószínű, hogy ezen a filmen is fennakadnak majd. Nekem azonban a Match Point ellen sincs kifogásom, ahol miután a főhős elkövet egy gyilkosságot, nem bukik le, és tovább éli a tiszteletre méltó életét. Annak mindenesetre örülök, hogy Magyarország olyan morálisan fejlett ország, ahol felháborodnak azon, hogy valaki megússza a bűneit. Sajnálom, ha ez nem mindenkinek jön át, de nekem A nyomozó nem arról az emberölésről szól, amit a főhősünk elkövet. Az én értékrendem szerint sokkal nagyobb bűnt követnek el azok a filmbeli szereplők, akik hagyják az emberi kapcsolataikat elsorvadni, akik a másikra hárítják a felelősséget, és olyan súlyos magánbűnökben vétkesek, melyekre nem is tekint bűnként a társadalom.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/03 28-29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9295