KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/november
A 007-ES MODELL
• Huber Zoltán: A kém, akit szeretünk Bond-imázs
KRITIKA
• Alföldi Nóra: Nápoly felett az ég [FEBRUÁRTÓL] Matteo Garrone: Reality
MAGYAR MŰHELY
• Kovács Bálint: Megtalálni a kulcsot [FEBRUÁRTÓL] Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Haneke poklai Michael Haneke: Szerelem
GENGSZTER-KÓD
• Varró Attila: Vad bandák [FEBRUÁRTÓL] Retró-gengszterfilmek
• Pápai Zsolt: Törpe cézárok [FEBRUÁRTÓL] Elfeledett klasszikus gengszterfilmek
TONY SCOTT
• Varró Attila: Robotpilóták [FEBRUÁRTÓL] Kultuszmozi: Top Gun
KRITIKA
• Vincze Teréz: Vicces, de nem nevetünk [FEBRUÁRTÓL] Ulrich Seidl: Paradicsom: Szeretet
A 007-ES MODELL
• Szabó Ádám: Otthagyni a Nőt [FEBRUÁRTÓL] James Bond és a Kényelemhányados
CHRIS MARKER
• Bikácsy Gergely: Utópia-macskák [RÉSZLET] Chris Marker (1921-2012)
KRITIKA
• Margitházi Beja: Lombtalan álmok [FEBRUÁRTÓL] Vancsó Zoltán: Álomvölgy
PSZICHOTHRILLER
• Varga Zoltán: Lélekmélyi alvilág [RÉSZLET] A pszichothriller
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Motorizált gengszterék [FEBRUÁRTÓL] urt Sutter: Kemény motorosok
A 007-ES MODELL
• Hirsch Tibor: Bond színeváltozásai A 007-es szabvány
• Hubai Gergely: Dum-di-di-dum-dum [FEBRUÁRTÓL] Bond-zenék
TONY SCOTT
• Sepsi László: Ellenőrzött vonatok Tony Scott (1944-2012)
CHRIS MARKER
• Bíró Yvette: Az idő spiráljában Chris Marker: Nap nélkül
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: A többi néma csend? Krúdy Gyula mozijában
PSZICHOTHRILLER
• Varró Attila: Kettős hatás Amíg alszol
• Csiger Ádám: A könyörtelen színház Az art-giallo
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: A dózse rinocérosza Velence
MARILYN
• Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája Marilyn Monroe 2. rész
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Motorizált gengszterék Kemény motorosok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Lombtalan álmok Álomvölgy

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Grindhouse

Jack Starlett: Verseny az ördöggel

Kovács Marcell

Race with the Devil, 1975

 

Nem bíztak semmit a véletlenre a Verseny az ördöggel dörzsölt alkotói, a hetvenes évek elejének divatos mozikliséiből kevertek vagány B-filmes koktélt. Jack Starlett rendező a hatásos műfaji katyvaszokhoz való hozzáértését már bizonyította a motoros bandás filmet a vietnámi háborús mozival párosító Vesztesekkel, a sztorit pedig a hatvanas-hetvenes évek amerikai gagyimozijának két meghatározó alakja, a szexi westernben, a szexi bosszúfilmben és szexi haláltáboros moziban egyaránt járatos Lee Frost–Wes Bishop-páros szolgáltatta.

A Verseny az ördöggel pikáns élvezetekkel ugyan nem szolgál (a bevételapasztó korhatásos besorolás elkerülése érdekében még az egyetlen alkalommal felvillanó meztelen női ágyék képét is gondosan elmaszatolták), de ügyesen keveri az okkult horrort és a vidéki paranoiafilmet az akkoriban mindenható roadmovie-val. Egyszerre nyomasztó és feszülten izgalmas mozi, szerepel benne riasztó sátánista áldozati szertartás és démoni tekintetével fenyegető benzinkutas éppúgy, mint mikrosütőből támadó mérgeskígyó és persze sok-sok autós üldözés.

A film különleges zamatát a két főszereplő személye adja. Peter Fonda, a Szelíd motorosok sztárja és Warren Oates, aki a Kétsávos országútban öregedő gyorsulási versenyzőként sportkocsit hajtott, most egy otromba lakóautóval száguldanak megvadult üldözőik elől. Feleségükkel az oldalukon a jól megérdemelt pihenés reményében indulnak a hegyekbe a minden kényelemmel felszerelt kempingautóval, de amikor egyik este véletlenül tanúi lesznek a helyi szekta feketemiséjének, az ártalmatlan kirándulás élethalálharccá változik, és bárhova menekülnek, mindenhol a szekta elvakult szolgáiba ütköznek. A Verseny az ördöggel olyan, mintha a Száguldás a semmibe, a Rosemary gyermeke és a Gyilkos túra összegyúrt kivonata lenne, szigorúan a szövegelős részek nélkül. Kiváló akciófilm, és ha kell, még a hetvenes években dolgos családfenntartóvá lett egykori lázadóknak szóló magvas üzenet is kihámozható belőle: feladtátok az elveiteket, nem menekültök!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 28. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9678