KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Janisch Attila filmjei

Gelencsér Gábor

Árnyék a havon – magyar film, 1991. Szereplők: Miroslaw Baka, Jozef Króner, Újlaki Dénes. Hosszú alkony – magyar film, 1997. Szereplők: Törőcsik Mari, Csuja Imre, Máté Gábor. Másnap – magyar film, 2004. Szereplők: Gáspár Tibor, Derzsi Borbála, Újlaki Dénes.

A MOKÉP jóvoltából példaértékű kiadvánnyal gyarapodik a magyar filmek sajnos rendkívül esetleges és hiányos DVD-piaca: a Janisch Attila eddigi három nagyjátékfilmjét tartalmazó doboz nem csupán kitűnő kép- és hangminőségben teszi hozzáférhetővé a műveket, hanem lehetőséget nyújt arra is, hogy új összefüggésben lássuk azokat. Nem egyszerű reprodukcióról, immár hazavihető másolatról van szó tehát, hanem megőrzésről és (újra)értelmezésről – szemben a magyar filmek kiadásának többségével, ahol fakult és karcos kópiák árválkodnak önmagukban a lemezen. A mostani összeállítás tanúsága szerint egy DVD-editió ennél jóval többet is nyújthat.

A négy lemezen a három nagyjátékfilm mellett (Árnyék a havon; Hosszú alkony; Másnap) helyet kap a rendező három főiskolai rövid- (Róbert és Róbert; Zizi; A másik part), valamint a BBS és a ZDF koprodukciójában forgatott Lélegzetvisszafojtva című kisjátékfilmje, egy portréfilm, s interjúk az alkotókkal: Janisch-sal, állandó forgatókönyvíró-társával, Forgách Andrással, valamint színészeivel, Miroslaw Bakával, Törőcsik Marival, Csuja Imrével, Ujlaki Dénessel. Ezen kívül az Árnyék a havon extrái között található egy önmagában is izgalmas próbafelvétel Miroslaw Bakával és Bacsa Ildikóval, a Hosszú alkony és a Másnap esetében pedig egyfajta mozgó story boardként a rendező kamerával írt vázlatai a helyszínekről és a szereplők mozgásáról. A 2004-es Másnap már bizonyára a későbbi DVD-kiadás tudatában készült, így az önálló extra lemezen az említetteken kívül látható még forgatási riport, werkfilm, etűd a rendező helyszínkereső fotóiból, s felkerültek a kimaradt jelenetek, köztük a most kivágott nyolcpercnyi anyag is. (A film „rendezői változata” tehát a szokásostól eltérően rövidebb az eredetinél.) És akkor még nem említettem a szokásosnak mondható képgalériát, életrajzokat, előzeteseket; a magyar kiadványok esetében szintén nem magától értetődő idegen nyelvű feliratokat, valamint az igényes kiállítású kísérőfüzetet, a filmek leírása mellett interjúkkal, tanulmányrészletekkel, forgatókönyv-szemelvényekkel és a rendező meglepően személyes és íróilag is erős vázlatival, jegyzeteivel, naplóival.

A kiadvány csupán tárgyszerű bemutatása elfoglalja ennek a rövid recenziónak a felét, pedig a lényeg csak most következne. Janisch Attila művészetének eddigi, a Másnappal – és immár a mostani DVD-összeállítással – lezártnak tekinthető korszaka ugyanis különösképpen indokolja az ilyesfajta összeállítást. Janisch filmjei egyetlen témát, az ismeretlenbe történő át- vagy kilépés mozdulatát követik nyomon, mindezt egy zárt, visszatérő motívumhalmaz és azonos vagy legalábbis rokon formaelv segítségével. Két rövidfilm, a Zizi és A másik part közvetlen előzménye a Hosszú alkonynak és aMásnapnak, míg a Róbert és Róbert stílusa és atmoszférája az Árnyék a havonnal rokon. A rövidfilmek így nem pusztán érdekességként, az alkotó zsengéiként tarthatnak számot érdeklődésre, hanem egy művészi szemléletmód és stílus alakulásának fontos kiinduló állomásaként. A visszatérő motívumokra (tájak és arcok egymás mellé, apró tárgyak és hatalmas monstrumok egymással szembe állítása, s mindenekelőtt utak és utak végtelen számban és hosszúságban) a portréfilm vagy maga a rendező (néha kellő öniróniával) külön is felhívja figyelmünket, a gyűjteményes kiadványnak köszönhetően viszont a rövid- és a nagyjátékfilmek szeriális elrendezésével közvetlenül is meggyőződhetünk a motívumkincs állandóságáról – és gazdagságáról. A közhely a mindig ugyanazt a filmet forgató rendezőről ezúttal eleven tapasztalattá válik.

A szerzői film fogalmát régóta ismerjük – a Janisch-doboz kapcsán úgy tűnik, érdemes bevezetni a szerzői DVD-kiadás fogalmát is.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10000