KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/június
ANGELOPULOSZ
• Zalán Vince: Meddig tart a holnap? Theo Angelopulosz
AMERIKAI GÓTIKA
• Sepsi László: Edgar Allan utolsó csapdája Poe-mozi
• Varga Zoltán: A szörnymaszk mögött Tim Burton monstrumai
• Pápai Zsolt: Régi csibészek Tim Burton: Éjsötét árnyék
HOOVER-DOSSZIÉ
• Hahner Péter: Rend a lelke Hoover-dosszié
• Géczi Zoltán: A Hoover-Hollywood paktum FBI-filmek
• Huber Zoltán: Az ellentmondások embere J. Edgar
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 2. rész
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Mozivarázs Final Cut – Hölgyeim és Uraim!
• Kovács Kata: Nem marad dobozban Beszélgetés Pálfi Györggyel
• Kornis Anna: Hozott anyagból A Final Cut-montázs
• Durst György: Kockára tett jövő Magyar rövidfilmek
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Lélekmetszetek Graz – Diagonale
• Baski Sándor: Csellengők Titanic
TELEVÍZÓ
• Pintér Judit Nóra: Harc a sötétséggel Fehér kard
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Régi villák, modern háztartási gépek Beszélgetés Saly Noémivel
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Benne vagyunk Jo Nesbø: Fejvadászok
• Tüske Zsuzsanna: Véresen nagyszerű Morten Tyldum: Fejvadászok
KRITIKA
• Géczi Zoltán: Nem élhetek Franco tábornok nélkül Joss Whedon: Egy őrült szerelem balladája

• Kovács Marcell: Szolgál és véd Bosszúállók
DVD
• Bocsor Péter: Zorba, a görög
• Pápai Zsolt: A tél foglyai
• Dombai Dóra: Ondine
• Tosoki Gyula: Mata Hari
• Géczi Zoltán: A hetedik mennyország
• Varga Zoltán: Bankcsapda
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fejbenjáró bűn

Soós Tamás

Ruby Sparks – amerikai, 2012. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Írta: Zoe Kazan. Szereplők: Paul Dano, Zoe Kazan, Annette Bening, Antonio Banderas. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.

A saját szobrába beleszerető, majd azt isteni segítséggel életre keltő Pügmalión története kiapadhatatlan inspirációforrásnak bizonyult a filmvilág számára. A számos modern átirat között markáns csapásirány a romantikus vígjátékoké: William A. Seiter (Vénusz érintése), Michael Gottlieb (Próbababa) vagy Garry Marshall (Micsoda nő!) után most a Jonathan Dayton – Valerie Faris rendezőpáros is romkomba bújtatta a görög mítoszt. Az Elia Kazan unokája, Zoe által forgatókönyvíróként jegyzett film középpontjában egy antiszociális írózseni, az ifjú Calvin áll, aki belehabarodik legújabb főhősébe, Rubyba. A Zoe által alakított lány pedig egy nap kilép a könyvből (a szerelem mégiscsak varázslatos dolog), és Calvinért rajongó, ideális barátnővé válik. Mivel Ruby azt csinálja, amit Calvin bepötyög az írógépébe, így az első önállósodási kísérletek után a szerző készséggel formálja át Rubyt kizárólag a párjához ragaszkodó álomnővé.

A Jonathan Dayton és Valerie Faris (A család kicsi kincse) által ötletesen rendezett film nem más, mint elmés humorba csomagolt metafora az önző szerelemről, amellyel a rendező házaspár a romantikus komédiák ordas közhelyeit forgatja ki. Az életre kelt férfifantázia (Ruby frivol, életvidám, és imádja az orális szexet) végül nem hoz boldogságot Calvinnak, aki rájön, hogy csupán egy szabad akarattal bíró, valódi nőt lehet szeretni. Azonban a fináléig a film ellenszenves, narcisztikus főhőssel dolgozik, így most a romkom-kánonban szokatlan módon, egy párkapcsolat felbomlásáért szurkolhatunk.

Hibái persze a Ruby Sparksnak is akadnak: a ritmus többször is megdöccen, a finálé elnyűtt és giccses, és antihősével szemben is túl elnéző a mű. Ám éleslátó humora és színes mellékkarakterei miatt a film mindezzel együtt is üdítően szellemes tételnek számít a romantikus vígjáték leharcolt műfajában.

Extrák: A Ruby Sparks megszületéséről szóló három kisfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11392