KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/május
MOZI
• Parádi Orsolya: Nathalie második élete
• Vajda Judit: Tegnap éjjel
• Huber Zoltán: 21 Jump Street – A kopasz osztag
• Barkóczi Janka: Asszonyok kútja
• Ádám Péter: Együtt élhetnénk
• Kolozsi László: Oslo, augusztus
• Kovács Bálint: Hasta la Vista!
• Varró Attila: Kalózok – Kétballábas banda
TARR APOKALIPSZISE
• Schubert Gusztáv: Ítéletidő Tarr apokalipszise
TARR
• Sipos Balázs: Világvégi zene A torinói ló nyitójelenete
• Tornai Szabolcs: A ló kérdez Tarr és az Apokalipszis
HILLBILLY-HORROR
• Kovács Marcell: Zöld pokol Hillbilly-horror
• Géczi Zoltán: A lét elviselhető könnyűsége Hilbilly-Amerika
• Varró Attila: Isten háta mögött A pogány Anglia
• Hubai Gergely: Borzasztó bendzsók bajnokai A hillbilly horrorzene
MESETERÁPIA
• Sepsi László: Mesekönyv és bestiárium Tömegfilmes tündérmesék
• Varga Zoltán: A kiskakas és a pegazus Macskássy Gyula filmjei
FILMMÚLT
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 1. rész
• Lénárt András: Spanyol Hollywood Samuel Bronston tündöklése és bukása
FILM ÉS EROTIKA
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 3. rész
• Varga Zoltán: A test ördöge Polanski és Zulawski
SITCOM
• Nánay Bence: Narratív trükkök Amerikai sitcom
• Baski Sándor: Székely szerint a világ Lucky Louie / Louie
• Kolozsi László: Jelentés a légkondicionált pokolból Office – Hivatali tévéfilmregények
• Huber Zoltán: Sóhivatal Munkaügyek
KÖNYV
• Zalán Vince: Kész a leltár? Sárközy Réka: Elbeszélt múltjaink
FILM / REGÉNY
• Pálos Máté: Tékozló apák Nick Flynn: Mocsokváros utcáin
• Nagy V. Gergő: Korhadt sorsok Paul Weitz: Mocsokváros utcáin
• Orosz Anna Ida: Térhatású kerület-felújítás Nyócker! 3D
KRITIKA
• Varró Attila: Holt mesékből új bazár A holló
DVD
• Bocsor Péter: Nyugaton a helyzet változatlan
• Pápai Zsolt: Magánbeszélgetés
• Sepsi László: Diploma előtt/Testi kapcsolatok
• Huber Zoltán: Anonymus
• Varga Zoltán: Scooby Doo! Vámpírmusical
• Tosoki Gyula: A cinkos
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Butch Cassidy és a Sundance Kölyök

Pápai Zsolt

Butch Cassidy ant the Sundance Kid – amerikai, 1969. Rendezte: George Roy Hill. Szereplők: Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross. Forgalmazó: Bontonfilm. 106 perc.

 

Minden idők egyik legsikeresebb westernje idén ötvenéves, de nem porosodott be, és nem öregedett. Sőt, bizonyos értelemben javára vált az eltelt idő, hiszen az a módszer, amelyet alkotója, George Roy Hill követett – az európai művészfilmek elemeit öltötte a klasszikus műfaji struktúrákba – a hetvenes évektől kezdve máig virulens trend lett.

Mint annyian mások akkoriban, Roy Hill is a francia újhullámhoz fordult inspirációért. A vadnyugat két legendás hőséről – bankok és vonatok réméről – készült filmjét Truffaut Jules és Jimjével rokonítja a téma, a főszereplők közötti viszonyrendszer, a nagyepikai szerkezet fellazításának technikája, a merész hangnemváltások, illetve egyes motívumok és stílmegoldások. A Butch Cassidy és a Sundance Kölyökben némelyek egyenesen a Jules és Jim paródiáját látják, holott George Roy Hill olyan mélyen hajolt meg Truffaut előtt, mint kevesen a Hollywoodi Reneszánszban és az azóta eltelt fél évszázadban.

Mindkét film epikus méretű történésekről mesél olyanformán, hogy közben nehezen dekódolható az események között eltelt idő: a Jules és Jim cselekménye közel húsz évet, a Butch Cassidy…-é cirka egy évtizedet ölel fel. Hill még Truffaut-nál is radikálisabban közelít az életsorsokat évtizedeken át görgető szerkezethez, hiszen nála annyira sem érzékelhető az idő múlása, mint a francia mesternél: csupán a vadnyugati annalesek áttanulmányozása után lesz világos, hogy a nyitófelirat szerint „valóban megtörtént eseményeket bemutató” szüzsé időbeli fesztávja több év.

A nagyszerkezet mellett a Butch Cassidy és a Sundance Kölyök főtémája is hasonló Truffaut munkájához. Tárgya a valamennyi akadályt legyűrő, minden traumatikus kalandot túlélő barátság, és az annak próbájaként is értelmezhető ménage à trois is megvan a filmben. Ilyen háromszögalakzat – amelyben mindhárom figura egymással tökéletesen egyenrangúként értelmeződik – korábban nemigen volt látható hollywoodi filmben, és különösen érdekessé, sőt pikánssá teszi a helyzetet, hogy egy westernfilmben bukkan fel. George Roy Hill filmjében Etta a két központi férfifigurával tökéletesen egyenrangú személlyé válik, aki a hagyományos női westernszerepeket felrúgva meg sem próbálja jó útra téríteni vagy a békés családi élet felé vezetni a törvényenkívüli hősöket, hanem az izgalmas élet reményében követi őket Bolíviába. Ez a vadnyugati kisközösség már azért is unikális volt a maga idejében, mert a korabeli westernek zöme jobbára „egycélú” társaságokat mutatott: az alkalmi közösséggé szerveződés egyetlen tétje – írja Will Wright – „a harc és a csata megnyerése” volt. Wright joggal emeli ki, hogy a Butch Cassidy… korának egyetlen fontos westernje – a „profi változatnak” nevezett westerni szerkezet egyetlen realizációja –, melyben a csoportot nem kizárólag materiális célok megvalósítása végett hozták létre. Ezért is annyira emberközeli ez a film, és ezért találja szíven nemcsak a saját kora, de a későbbi korok nézőjét is.

Emellett a hangneme is „kortársiságának” biztosítéka, a rendező olyan merészen keveri a különböző hangulati regisztereket és tónusokat – a legjobb példa erre a hősök halálba ugrása előtti viccelődése a zárlatban –, ahogy a nyolcvanas évektől népszerű filmekben lesz szokás. Egészében véve egyszerre kacagtató és végtelenül melankolikus a Roy Hill által kikevert elegy: a film e tekintetben is új színt hozott a hollywoodi westernek palettájára.

Az elbeszélés módját is az európai művészfilmből származó megoldások színezik. A műfajtól elvárt dinamikus cselekményépítkezést epizódok és a jeleneteket átkötő passzázsok lazítják, a legnevezetesebb, amikor a biciklin bohóckodó Butch a mozdulataival vallja meg érzelmeit a Kölyök barátnőjének, miközben a hangsávon a Raindrops Keep Fallin’ on My Head című dal szól. Ez a passzázs közvetlenül utal a Jules és Jimre, ahol a lírai – a természetben játszódó – jeleneteket gyakran a három bicikliző főszereplő totálja vezeti elő.

Ray Hill a zárlattal is Truffaut-ra kacsint. Művét akció közben fejezi be, a bolíviai regimentnek nekirontó két hős jegelt képével vágja el, márpedig a filmzáró képkimerevítés a Négyszáz csapás óta Truffaut hitbizománya (ráadásul a Jules és Jimben is vannak megállított képek). Olyan művészfilmes écák ezek, amelyek felfrissítik az ódivatú közelítésmódokat, de nem idegenítik el a tömegfilm nézőjét. Az újhullámos eredmények moderált megidézése a Butch Cassidy és a Sundance Kölyök sikerének egyik fő oka: az amerikai közönség egy olyan filmmel találkozott, amelyik felületi elemeiben különösnek, illetve inkább különcnek tetszett, a mélyben azonban maradéktalanul ismerős volt a számára. A Butch Cassidy… ezért lehet máig a középkategóriás midcult-film ragyogó példája.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14129