KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/április
BERLIN
• Schubert Gusztáv: Fekete éjjel közepén Csak a szél
EMBER AZ ŰRBEN
• Géczi Zoltán: Hello, Spaceboy! Űrutazás és film
• Várkonyi Benedek: Ember az űrben Beszélgetés Almár Iván csillagásszal
• Barotányi Zoltán: Égből hullott mesék Kataklizmamozik és tudomány
TITANIC 100
• Hubai Gergely: Száz év ütközései Titanic-filmek
FILM ÉS EROTIKA
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 2. rész
• Harmat György: Előítélet a bőrünk alatt Pasolini, film, homoszexualitás
FILMISKOLA
• Benke Attila: A nagypapa mozijában A némafilm utóélete
• Margitházi Beja: Régi idők új mozija A némafilm utóélete (1990–2012) [RÉSZLET]
MESEFILMTERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyvvel, sorskönyvtelenül Meseterápia – 3.rész
• Varga Zoltán: Százszor volt, hol nem volt… Magyar népmesék 1-100.
MOZIPEST
• Sípos Júlia: „Ebből ismertem meg a Tabánt!” Ráday Mihály Budapestje
KÖNYV
• Bocsor Péter: Könnyűszerkezetes történetek Syd Field: Forgatókönyv
KRITIKA
• Kovács Bálint: Boldogság, gyere haza! Beszélgetés Szirmai Mártonnal
MOZI
• Roboz Gábor: A fekete ruhás nő
• Forgács Nóra Kinga: Bordélyház
• Huber Zoltán: Torrente 4­
• Barkóczi Janka: A vér és a méz földje
• Pálos Máté: A bosszú jogán
• Kovács Marcell: Fehér pokol
• Baski Sándor: Csempészek
• Horváth Eszter: Francia hétvége
• Vajda Judit: Járhatatlan út
• Parádi Orsolya: Szemünk fénye
• Szabó Noémi: A legszebb dolog
• Tüske Zsuzsanna: Lazacfogás Jemenben
DVD
• Bocsor Péter: Ne bántsátok a feketerigót!
• Baski Sándor: A vad gyerek
• Varga Zoltán: Susi és Tekergő
• Sepsi László: A vérdíj
• Géczi Zoltán: Isten haragja

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Keresés

Lichter Péter

Searching – amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter). Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.

 

Aneesh Chaganty elsőfilmes rendező a found footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével. A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében, hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.

A film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13843