KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Öld meg kedveseid

Bocsor Péter

Kill Your Darlings – amerikai, 2013. Rendezte: John Krokidas. Szereplők: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall. Forgalmazó: InterCom. 104 perc.

 

Nehéz eldönteni, hogy John Krokidas rendező a kihívást kereste vagy inkább biztosra akart menni, amikor első filmje témájául a beat generáció születését, és benne Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) művészi és szexuális öntudatra ébredését választotta. A Kerouac, Burroughs és Ginsberg közötti kivételes alkotói barátság, illetve az utóbbi pályájának kezdetét beárnyékoló tragikus szerelmi háromszög története ugyanis az amerikai irodalomtörténet egyik legjobban dokumentált szelete, amelyet az említett szerzők is több alkalommal feldolgoztak műveikben.

A témaválasztás megítélését árnyalja, hogy a rendező és a forgatókönyvet vele közösen jegyző Austin Bunn igyekeznek túllépni az életrajzi film műfaji keretein, és az irodalmi hagyományok elleni lázadás, a személyes identitás vállalásának próbatétele, illetve a társadalmi normák általános megkérdőjelezése közötti összefüggéseket állítják a film fókuszába. Ha a szabadversnek van értelme a rímek kötöttsége nélkül, akkor a szerelem se csupán heteroszexuális lehet, és a beat nemzedék által később megfogalmazott lázadó magatartásformák is érthetővé válnak az Üvöltés extázisától, az Úton céltalanságán át, a Meztelen ebéd precízen rögzített delíriumáig.

E nagy ívű párhuzam felvázolásának azonban az az ára, hogy elvarratlan szálak és félreérthető motívumok maradnak a filmben. Ilyen például, hogy a szerelmi háromszögben központi szerepet játszó − a valóságban éveken át pedofil zaklatásnak kitett, és a beat nemzedékre kétségtelenül nagy hatással bíró − Lucien Carr alakja (Dane DeHaan) inkább egy öntelt díváéra hasonlít, aki tehetség híján önkényesen bünteti a rá vágyakozó férfiakat. Ez egyrészt ellentmond a film végén is közölt ténynek, miszerint Carr megbecsült szerkesztőként, tisztes visszavonultságban élte hátralévő életét, másrészt óhatatlanul felidézi az erkölcstelen meleg férfi, a gyilkos hajlamú szexuális ragadozó sztereotípiáját.

A film szereplőválasztása hasonlóan ellentmondásos. Noha elsőfilmes rendezőként érthető, hogy Krokidas ismert színészekkel veszi körül magát, a felvetett dilemmák helyett így a nézők többségét az foglalkoztatja, hogy Daniel Radcliffe vagy a szerelmi háromszög harmadik tagját megformáló Michael C. Hall alakítása mennyire tudja feledtetni Harry Potter vagy Dexter népszerű karaktereit.

Extrák: a főszereplők, a rendező és a forgatókönyvíró audiokommentárja, kimaradt jelenetek, interjúk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/06 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11887