KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/január
• Muhi Klára: Képtelen év Filmrendszerváltás 2011
• Barkóczi Janka: Válságok és választások Beszélgetés Fliegauf Bencével
• Kolozsi László: „Ez lesz a legnehezebb filmem” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kovács Bálint: „Mint lúd a jégen” Beszélgetés Körösvölgyi Zoltánnal
PIXEL VS. CELLULOID
• Ádám Péter: A fejlődés ára Digitális mozi

• Huber Zoltán: Kóma és virágzás Beszélgetés Szabó Gáborral
SPORTMOZI
• Varró Attila: Az utolsó dobás Film és baseball
• Bikácsy Gergely: Sakk a művészetnek! Bábok és filmek
• Varga Dénes: Lyukra játsszák A svindler
SZÍNÉSZ/RENDEZŐ
• Baski Sándor: A politika hálójában George Clooney filmjei
• Géczi Zoltán: A nevem Jackie A Jackie Chan-brand
SCHORM/KISHON
• Zalán Vince: Minden rossz és minden jó Evald Schorm 2. rész
• Barkóczi Janka: Van szerencsénk Ephraim Kishon, a filmrendező
FILMISKOLA
• Margitházi Beja: Képi balett Résfilmek és egyéb kísérletek

• Bilsiczky Balázs: A kikerülőművész Beszélgetés Kardos Sándorral
FILM / SZÍNHÁZ
• Roboz Gábor: Mint a vakablak Yasmina Reza: Az öldöklés istene
• Varró Attila: Négy fél között Roman Polanski: Az öldöklés istene

• Forgách András: Ördöge van Faust
KRITIKA
• Vajda Judit: Csoda Le Havre-ban Kikötői történet
• Pápai Zsolt: A szívem visszahúz Kopaszkutya Kettő
MOZI
• Barkóczi Janka: Martha Marcy May Marlene
• Varró Attila: Texas gyilkos földjén
• Kovács Kata: Fifti-fifti
• Hlavaty Tamás: Álcák csapdája
• Kolozsi László: Szűz vonalban
• Forgács Nóra Kinga: Legjobb szándék
• Vincze Teréz: Retró szerelem
• Sepsi László: Ördögsziget
• Baski Sándor: A rend őre
• Kovács Marcell: Trancsírák
• Alföldi Nóra: Jack és Jill
• Tüske Zsuzsanna: SOS Love: Az egymillió dolláros megbízatás
• Nevelős Zoltán: Mission Impossible: Fantom protokoll
DVD
• Pápai Zsolt: Szövetség az ördöggel
• Czirják Pál: Csillagosok, katonák
• Nagy V. Gergő: Greenberg
• Varga Zoltán: Végső menedék
• Tosoki Gyula: A szabadság himnusza
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kuroszava-kiállítás

A Császár rajzos kabinetje

Lajta Gábor

 

„Megpróbáltam annyira pikturális lenni, amennyire csak lehetséges.”

(Kuroszava)

 

Néhány hétig láthattuk Kuroszava Akira (akit japán kollégái Császárnak is neveztek, vagy amíg merték, csúfoltak) színes rajzait, papírra készült munkáit a budapesti Puskin mozi falain. Pontosabban eredeti mûveket csak két napig lehetett látni: ezután az eredetikrõl készült színes nyomatokat – s jóllehet ez csökkenti az illúziót, megérthetõ, hiszen egy mozi nem teremthet múzeumi biztonságú körülményeket.

Kuroszava, munkásságának utolsó húsz évében több „promóciós” kiállítást is rendezett képeibõl, filmjei bemutatása elõtt, után. Kellett a támogatás, és volt is mivel elõrukkolnia: hiszen egyedül az Árnyéklovashoz 500 (!) elõkészítõ rajz készült, színes és nem is kisméretû munkák.

A budapesti bemutató sajnos nem promóciós kiállítás. Kuroszava három éve elhunyt.

Kuroszava festõnek készült és tanult is, akárcsak a filmrendezõk közül Robert Bresson vagy Peter Greenaway. De jól tudjuk, hogy Eisenstein, Fellini vagy a mi Huszárik Zoltánunk szintén kitûnõen rajzolt. A kortárs festészetben aktív képzõmûvészként is dolgoznak (az említett Greenaway mellett) például Dennis Hopper – akinek az elmúlt hónapokban nagy retrospektív kiállítása volt Bécsben –, vagy a különleges érzékenységû David Lynch. A korán elhunyt Derek Jarman egy tárgykollázsát pedig éppen El Kazovszkij falán láttam. Fordított példa is akad több: például a festõként világhírû Julian Schnabel már második nagyjátékfilmjét rendezte meg.

De ne kalandozzunk túl messzire Kuroszavától. Az elõbb említett mûvészek többsége inkább az avantgárd sokoldalúság jegyében alkot-alkotott (nevezhetjük polihisztorságnak is). Kuroszavánál nem ez a helyzet. Õ csakis a filmjeihez készített képeket-rajzokat. De milyenek a munkái? Meglepõ – vagy éppen nem meglepõ módon – bizonyos szempontból nagyon hasonlítanak Eisenstein és Fellini rajzaira, sõt Huszárikéira is. A megközelítésmód közös bennük. Kissé rosszmájúan úgy fogalmazhatnánk, hogy az elsietettség, elkapkodottság. A vonalak nem csak az expresszivitás miatt száguldoznak, hanem a továbbgondolás, a következõ kép miatt. Az idõ nem telepedhet rá a képre, nem szõheti be pókhálóként sûrû és változatlan szerkezetté, nem, az idõ tovább fogja mozdítani – ahogy tovább gondolja a rajzoló filmes agya is.

A festményen ugyanis az idõ rétegzett – a filmen az idõ kibomló. Nem új felfedezés ez, de mindig rá kell, hogy csodálkozzunk. Nem véletlen, hogy a nagyszerû filmrendezõ és operatõr Tóth János – aki, ha van „par excellence” festõ, akkor „par excellence” filmmûvész –, képzõmûvészeti hatások helyett zenei és irodalmi példákra hivatkozott saját munkái kapcsán.

Ellentmondás azonban még sincs, csak világosan kell látnunk azt az egyszerû tényt, hogy a filmes kép az állóképbõl kimozdul. Mona Lisa pedig sohasem kacsint.

Kuroszava tisztában volt mindezzel, amikor „pikturális” hatásokra törekedett. Fellini mellett a legfestõibb filmes, de színes rajzai munkaeszközök, munkatervek, nem abszolút önálló mûvek. Tehát milyenek is? Érdekes, hogy éppen festõi eszközökben gazdagok: zsírkréta és toll, akvarell, tempera, ceruza keveredik önfeledt halmozásban – mennyire érezni a filmesek örök kényszerpihenõjének boldog felszabadítását! A zsírkréta fölött cseppekben szétpergõ akvarell, a vonalkázó pasztell, a súlyos pocsolyákban megálló fedõfehér – igazi festõt sejtetnek.

(De – tegyünk most ismét kitérõt – az igazi „festõ” mégiscsak Robert Bresson volt, aki élete végéig a fal felé fordított, vakrámákra feszített – vélhetõen üres – festõvásznakat tartott a lakásában, és magát önérzetesen festõnek, nem filmrendezõnek tartotta. Jól tudta, hogy a falnak fordított – onnan soha el nem mozdított – vásznakon õrizheti meg a legtisztább és legtökéletesebb képeket, olyanokat, amelyekre a magukra valamit is adó festõk mindegyike vágyakozik.)

Kuroszava más. Nála ugyanez boldog munkaterápia, élvezetes textúrák, festõanyagok, amelyeket érzékeny ujjbegyekkel lehet maszatolni – ezzel szemben a film bizony megfoghatatlan. A rendezõ „maszatolása” természetesen japánosan hagyományos: a japán fametszetek hatása jócskán érezhetõ, de talán még inkább a zen-festészet (a zen-papok nem profi, hanem filozofikusan dilettáns) önfeledt „firkálása”. Olykor mégis mintha konkrét fametszetek átiratait látnánk, de ezek is átéltebbek: bennük bújik a tervezett filmkép. Nagyon színesek és geometrikus struktúrák egyúttal, még ha meglehetõsen síkban maradnak is, hiszen a térbeli képhez a festõ türelmes, ha kell végtelenül rétegzõ, mélységben elmerülõ gondolkodása vezet. Kuroszava jó festõ lehetett volna, de õ „csak” alkalmazta a festészetet.

Képei gyakran karakterfejek (néha egészen kidolgozott portrék), szereplõálmok (mint Fellininél és Eisensteinnél), kosztümtervek, díszlettervek és nem utolsó sorban kompozíciós tervek, mint például a Takeda-sereg felvonulását ábrázoló rajz a kedvenc kínaias „S”-vonalban. Mellesleg a karikatúraszerû portrérajzai túlzóak, elõre szétgyúrják a szereplõket, elemelik a majdani figurákat a szokásos realista lefilmezéstõl, amely inkább a színészre épül. Kuroszava és Fellini vizionálja a színészt és ez a viszony nem megfordítható.

A kiállított munkák kisebb része direkt beállításterv, több a szinte absztrakt kompozíció (mint a Ran hadseregének struktúrája), sok a színvázlat, mint ugyancsak a Ranból a vár fölötti viharos ég vörös, sárga, sötétkék, nagyon organikus látomása. Képzeljük csak el, mit jelenthettek ezek a festményértékû rajzok egy operatõr számára: bizonyára minden írásbeli vagy szóbeli utasításnál gazdagabb vizuális tárházat!

Nézem a Puskin mozi falain az úgyszintén kiállított szokásos forgatási standfotókat, Kuroszava rendezõi figyelmének intenzív pillanatait. Ezek a pillanatok – a rajzok után már biztosak lehetünk benne – nem a vízió kiötlésének pillanatai (maradt dolga még éppen elég), hanem a belsõ mag, az évekig érlelt belsõ vízió ellenõrzései: vajon tényleg így képzeltem?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/01 40-41. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2423