KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/január
• Muhi Klára: Képtelen év Filmrendszerváltás 2011
• Barkóczi Janka: Válságok és választások Beszélgetés Fliegauf Bencével
• Kolozsi László: „Ez lesz a legnehezebb filmem” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kovács Bálint: „Mint lúd a jégen” Beszélgetés Körösvölgyi Zoltánnal
PIXEL VS. CELLULOID
• Ádám Péter: A fejlődés ára Digitális mozi

• Huber Zoltán: Kóma és virágzás Beszélgetés Szabó Gáborral
SPORTMOZI
• Varró Attila: Az utolsó dobás Film és baseball
• Bikácsy Gergely: Sakk a művészetnek! Bábok és filmek
• Varga Dénes: Lyukra játsszák A svindler
SZÍNÉSZ/RENDEZŐ
• Baski Sándor: A politika hálójában George Clooney filmjei
• Géczi Zoltán: A nevem Jackie A Jackie Chan-brand
SCHORM/KISHON
• Zalán Vince: Minden rossz és minden jó Evald Schorm 2. rész
• Barkóczi Janka: Van szerencsénk Ephraim Kishon, a filmrendező
FILMISKOLA
• Margitházi Beja: Képi balett Résfilmek és egyéb kísérletek

• Bilsiczky Balázs: A kikerülőművész Beszélgetés Kardos Sándorral
FILM / SZÍNHÁZ
• Roboz Gábor: Mint a vakablak Yasmina Reza: Az öldöklés istene
• Varró Attila: Négy fél között Roman Polanski: Az öldöklés istene

• Forgách András: Ördöge van Faust
KRITIKA
• Vajda Judit: Csoda Le Havre-ban Kikötői történet
• Pápai Zsolt: A szívem visszahúz Kopaszkutya Kettő
MOZI
• Barkóczi Janka: Martha Marcy May Marlene
• Varró Attila: Texas gyilkos földjén
• Kovács Kata: Fifti-fifti
• Hlavaty Tamás: Álcák csapdája
• Kolozsi László: Szűz vonalban
• Forgács Nóra Kinga: Legjobb szándék
• Vincze Teréz: Retró szerelem
• Sepsi László: Ördögsziget
• Baski Sándor: A rend őre
• Kovács Marcell: Trancsírák
• Alföldi Nóra: Jack és Jill
• Tüske Zsuzsanna: SOS Love: Az egymillió dolláros megbízatás
• Nevelős Zoltán: Mission Impossible: Fantom protokoll
DVD
• Pápai Zsolt: Szövetség az ördöggel
• Czirják Pál: Csillagosok, katonák
• Nagy V. Gergő: Greenberg
• Varga Zoltán: Végső menedék
• Tosoki Gyula: A szabadság himnusza
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Érpatak modell

Istentől az ördögig

Horeczky Krisztina

Holland dokumentumfilm a magyar szélsőjobb modellfalujáról.

 

„Az itt eltöltött négy év egész életemre meghatározó jelentőségű volt számomra, mind a jellemformálódás, mind pedig a vallásos és keresztény életszemlélet kialakulása szempontjából” – áll Orosz Mihály Zoltán, Érpatak független, „Jobbik-közeli” polgármestere életrajzában a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban eltöltött diákévekről. A matematika-fizika szakos középiskolai tanár a Sophia Perennis Theológiai Akadémián szerzett teológia doktori címet, majd nekiveselkedett tudományos doktori fokozatának. Kutatási területe „Az üdvösség ember, az Isten eredeti képének helyreállítása a lélekben. A (metafiziko-tradicionális) transzcendentális pneumeto-pszichológia alapjai”.

Az izraeli-holland Benny Brunner tavaly január és április között háromszor járt az 1750 lelket számláló szabolcsi faluban, hogy Keno Verseck német újságíróval megtekintse, milyen is a jézusi helyett infernói légkört árasztó Übü királyság – a fővárostól 250 kilométernyire. A „szent és egységes diktatúrá”-t hirdető (hamis) próféta 2005 óta irányítja a települést, ahol 2008-ban vezette be az ún. érpataki modellt. 2012-ben publikálta a Magyar Megmaradás-honlapon az Érpataki Modell Országos Hálózata (ÉMOH), és az Országépítő Együttélés Cigánystratégiai Intézet szellemi alapját, előbbi bázisának megnevezve (pátriáján túl) Miskolcot, Konyárt, Sajóbábonyt, Nemtit, Gyöngyöst, Jászberényt, Hajdúdorogot. Ismert, Janiczak Dávid jobbikos polgármester idén vezette be Ózdon az országos mintául szolgálni kívánó ultranacionalista, hűbéri, önkényelvű rendszert. Vagyis, Érpatak nem zárványjelenség.

A lakosokat a Wass Alberttől kölcsönzött kategóriák alapján két csoportra, „építő”-re és „romboló”-ra osztó polgármester a közösség feletti totális uralom jegyében militáns kötelékbe szerveződött „frontharcosaival”: a helyi jegyzővel, a rendőrkapitánnyal, az adóügyi, jogi, gyámügyi előadóval, a mezőőrökkel, a védőnővel, és a helyi szociális intézményt irányító élettársával. A kápókat idéző munkafelügyelők a közmunkásokból akarnak erővel „példás csapat”-ot verbuválni. A hószitálásban éber mezőőrök állítják meg a kutyájával baktató, biciklijén kevéske fát szállító cigányasszonyt, rendőrt riasztva. A falu első embere légiós ruhában száll ki a kauzsaytanyai cigánysorra, hogy tetten érjen áramlopás közben, ellenőrizve, van-e az ebeken chip. A munkanélküliek és a „szabályszegők” megregulázására 2010-11-ben huszonnyolc gyereket emeltek ki a családjából, és helyeztek el nevelőszülőknél. Az óvodások Pósa Lajos Magyar vagyok című versét szavalják egymás kezét fogva, nemzettudatos egyenpólóban. A Becsület-napi fáklyás megemlékezésekkor a birodalmi német himnusz szól a II. világháborúban elesett magyar, Wehrmacht- és SS-katonák tiszteletére, beszédet mond Zagyva György Gyula. Nem volt ott a stáb, mikor tavaly augusztusban Simon Peresz- és Benjamin Netanjahu-bábut akasztott bitóra a főtéren egy fekete kámzsás hóhér – a zsidó-palesztin konfliktust rendezendő.

A rasszizmus, és a romákat érintő inzultusok miatt a faluban TASZ-Pontot üzemeltetett Szöllősi Gábor, akit Orosz „cionista zsidóbérenc”-nek, az őt támogató újságírókat, jogvédőket pedig „TASZ-szopók”-nak nevez. (Jelzem, amikor a tanár, aktivista tavaly elindult a polgármester-választáson, megszűnt a munkaviszonya az emberjogi szervezetnél.) Orosz 2014-ig százhúsz alkalommal perelte be Szöllősit rágalmazásért és becsületsértésért (ez idáig kudarcosan), akit a mentális hadviselésen túl súlyos fizikai támadások is értek.

Az „érpataki modell” az elnyomás modellje. Ugyanakkor problematikusnak vélem, hogy a dokumentumfilm a groteszk irányába mozdult el; hogy a „nemzetközi ügynökszervezetek”-kel árnyékbokszoló, darutollas, bőrtarsolyos, jelmezfetisiszta polgármestert úgy mutatja meg, mint a falu bolondját. Visszás az is, hogy a végszó („Utóirat”) Orbán Viktor „illiberális” tusványosi beszéde.

Az Érpatak modell fontos, de csak a felszínt karcoló munka. A zsurnalizmus szintjénél nem láttatja mélyebb összefüggésben, intellektuálisan pallérozottabb, nívósabb módon a zsákutcás reménytelenséget, a közönybe torkollt, bénult kiszolgáltatottságot, és főleg a bohócsipkás ördögit.

 

Érpatak modell (Érpatak Model) – holland dokumentumfilm, 2014. Rendezte: Benny BrunnerKeno Verseck. Operatőr: Mehrli Noémi. Hang: Harold Jalving. Gyártó: 2911 Foundation. 76 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/11 44-45. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12460