KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/október
A GYILKOS LELKE
• Mezei Sarolta: „Akarsz-e játszani halált?” [RÉSZLET] A slasher pszichológiája
NEKROLÓG
• Gazdag Gyula: Romvári József 1926–1911
MALICK
• Varga Dénes: A felperzselt Éden Terrence Malick: táj és természet
• Hubai Gergely: Mozart, Wagner, Zimmer Malick filmzenéi
IZLAND
• Tornai Szabolcs: Retrómorál Baltasar Kormákur
• Géczi Zoltán: Észak-déli átjáró Lélegezz!
• Pintér Judit Nóra: Sorsvesztők Izlandi vérvonal
A GYILKOS LELKE
• Szabó Ádám: Hideg, sötét csendben Bérgyilkosballadák
• Varró Attila: Öreg gyilkos Harry Brown
APOKALIPSZIS ÉS MELANKÓLIA
• Pintér Judit Nóra: A magányos bolygó Melankólia
• Baski Sándor: Az apokalipszis melankóliája Határhelyzetek
VALÓSÁGMÁSOLATOK
• Jankovics Márton: Megkettőzve Hasonmás-filmek
• Király Hajnal: A hely szelleme Utazások Itáliába
HATÁRSÁV
• K. Horváth Zsolt: Dada és humor A.E. Bizottság: Jégkrémbalett
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Az informáltság illúziója Gazdasági hírek
FILMHÉT
• Buglya Zsófia: Globálkolorit Osztrák Filmhét
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Ford Scorpio James Sallis: Drive
• Sepsi László: Amerikai kelepce Nicolas Winding Refn: Drive – Gázt!
KRITIKA
• Vajda Judit: Négy évszak meséi Mike Leigh: Még egy év
• Kovács Kata: Hideg sör, gyönyörű lányok Sofia Coppola: Made in Hollywood
• Gorácz Anikó: Iskolapéldák Iskolák és rendszerek
• Palotai János: Művészettörténet-írás kamerával A Nyolcak nyomában; Átrajzolt film
• Pápai Zsolt: Fertelmes felvilág A vizsga
MOZI
• Zalán Márk: Egy fehér, fehér világ
• Nevelős Zoltán: Animal Kingdom
• Alföldi Nóra: Őrült, dilis, szerelem
• Pápai Zsolt: Submarine
• Baski Sándor: Pótpasi
• Forgács Nóra Kinga: Angèle és Tony
• Roboz Gábor: Néma csönd
• Varga Zoltán: Végső állomás 5 – 3D
• Sepsi László: Végső állomás 5 – 3D
• Szabó Noémi: Jane Eyre
• Kovács Marcell: Cápák éjszakája 3D
• Tüske Zsuzsanna: Colombiana
• Varró Attila: Fertőzés
• Vajda Judit: A guardista
• Sepsi László: Johnny English újratöltve
DVD
• Varga Zoltán: Szex a neten
• Pápai Zsolt: Közös titkunk
• Sepsi László: Pokolba az élettel

• Vincze Árpád: Kutyahideg
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Zsugán István kötetéről

A kérdező

Zsugán István

Nála nincs frontvonal és harcoló felek, ahogy azt egyesek a filmesek és a kritikusok viszonyáról balgán elképzelik. Egyetlenként a szakmában interjúkból felépülő életművet és érvényes magyar filmtörténetet írt.

Lett magyar filmtörténet. Nagyszabású, enciklopédikus igényű. Minden – szinte – benne van, ami az utóbbi három évtizedben történt: a küzdelmek és az álmok, a hitek és a vakhitek, a sikerek és a kudarcok, a hullámok és az ellenhullámok, az ideák, a stílusok, a felívelő, lehanyatló és derékba törő életpályák. Régóta vágyja a szakma – s talán a fogékony közönség is –, hogy valaki megírná az utóbbi évtizedek magyar filmjének históriáját, ezt a páratlan szellemi kalandregényt.

Nem akadt rá vállalkozó.

Magvas filmelméletek mostanság a majomemberről születnek, okos esszék a háj definizsön és a vircsuöl rieliti kihívásáról. De – mióta már – sehol egy értelmes, elemző dolgozat Jancsó korszakairól, Makk pályaívéről, Jeles, Fehér, Grunwalsky nemzedékének filmnyelvéről, a dokumentarizmus színeváltozásairól vagy a legújabb generáció stílusáról. Csak törmelékek, rögtönzések, futó rápillantások… Megemészthetetlenül nagy, áttekinthetetlen talán az anyag. Vagy túl közel van, s ezért látszik annak. Sok a személyes érintettség, az indulat, a sértődés. Talán. Magyarázat van bőven, mint minden mulasztásra. Meg persze az örökös rohanás, a kapkodás, ami nem magyarázat. S a lustaság végsősoron, ami szintén nem az.

A magyar film hanyatlását még csak nyomon követi valahogy a kritika (láttuk: úgy, ahogy), de ki (mi) regisztrálja a kritika, az elmélet fegyverletételét? Legalábbis a magyar filmet elemző kritikáét? A tárgy nem oly vonzó már, mint volt annak idej én? Hja, könnyű szép hölgyek aktjait festegetni! S ha a ráncos arc, az aszott test megörökítése a kihívás?

Onnan jön, mindig, az áldás, ahonnan nem várnánk.

Mert íródott közben, csendben, észrevétlenül az új magyar filmtörténet. Évtizedek lassú aprómunkájával, araszolgatva, pepecselve, nagy türelemmel, ahogy az ilyesfélét írni szokás. (Már ahol.) Ez a magyar filmtörténet interjúkból formálódott, szerzője a filmről írók céhének egyik legkiválóbbja és kétségkívül legmakacsabbja: Zsugán István. Makacs, mert interjúkból épít életművet.

Abból pedig nem lehet.

Épeszű ember nem szívesen készít interjúkat. Tapasztalatból beszélek. (Már amennyiben magam volnék ama épeszű; ami ebben az összefüggésben – látni fogjuk – nem oly nagy dicséret.) Rendes szerző már annak is örül, ha a saját gondolatait írásos formába önti, ha önnön mondatait farigcsálja-csiszolgatja. Az interjuör ezzel szemben mások kifejezéseit teszi grammatikailag tisztába. Úgy, hogy a mondatrészek egyeztetésével se legyen gond, ám a megkérdezett stílusának bukéja is átsüssön a rendbe tett mondatrészek mögül. Ha sikerül, attól az interjúalany lesz bölcs, szellemes és találékony; az interjú bekerül majd az ő kötetébe, életművébe. Ha nem, mentségnek mindig ott a csacska riporter. Életmű interjúkból tán csak úgy építhető, ha a kérdező – szellemileg legalábbis – letaglózza beszélgetőpartnerét. Tom Wolh csinál ilyeneket, nagyon tehetségesen, de ő kivétel, mert ilyet mívelni általában csúnya dolog. Amúgy az interjuörtől szerzetesi erények kívántatnak meg: szerénység, altruizmus, alázat.

Nos, Zsugán István nem kifejezetten ilyen alkat. Ezért tudott mégis életművet írni – egyetlenként a szakmában – a filmes beszélgetésekből. Ugyanakkor nem is az a lerohanós, önmagát előtérbe toló típus. Őt a megkérdezett érdekli, s a beszélgetésben legföljebb azért tesz szert olykor fölényre, mert érti, amiről szó van: ugyanazon céh tudó és tudós beltagja, mint beszélgetőtársai. Nála nincs frontvonal és harcoló felek, ahogy azt egyesek a filmesek és a kritikusok viszonyáról balgán elképzelik. Nála ügy van, s emberek, akik közösen küzdenek: alkotók, írogatók vegyesen. (Talán létezik másik oldal is, ott a hülyék állnak: alkotók, kritikusok, szintén vegyesen.) Zsugán tehát mégiscsak szerény, ha tetszik: alázatos, mint minden interjuör, csak épp nem beszélgetőtársának rendeli magát alá, hanem mindannak az értéknek és eszménynek, amit hite szerint közösen kellene képviselniük. Ez utóbbi tulajdonsága tette lehetővé, hogy – ugyancsak egyetlenként a szakmában – megírja az elmúlt három évtized magyar filmtörténetét. Ráadásul e kétfajta különlegességet – az interjúkból felépülő életművet és az érvényes magyar filmtörténetet – egyazon gesztussal, egyazon kötetben cselekedte meg. Ez legalább akkora fegyvertény, mint amikor Bikácsy innen, Budapestről megírta a modern francia film históriáját.

Ezzel azt is elárultam, hogy az utóbbi évek – a B. Nagy László, Bíró Yvette utáni időszak – két legfontosabb, megmaradó filmkönyvének e két különös munkát gondolom.

A feladat – a filmtörténet – tehát elvégeztetett. Több száz interjú, kezdődik Fábrival, végződik Gothárral, benne mindenki – csaknem, Jeles például nincs, kivétel, ami erősíti a szabályt –, a régi és újabb történetek, gondolatok, s általuk felidéződik a magyar film történelme. Vonulnak a halottak a lapokon: Fábri, Huszárik, Bódy, Szörény és a többiek, mert, mint minden rendes filmtörténet, ez is az időről szól, a mozgásról, a változásról, a veszteségekről, a halálról és az újjászületésről, a hanyatlásról és a felemelkedésről, akár az egyes alkotók életpályáján belül, akár a dialógusok sorából összeálló teljes filmhistóriában.

Van ezenkívül e vaskos kötetben jó és korrekt filmográfia, bőséges, gondosan válogatott alkotói bibliográfia, azaz mini-lexikon is egyben, s még persze sok egyébre is használható: a képeit nézni például, vagy nehezéknek akár, jó súlya van. Tekintélyét ez a súly is megadja: munka van benne, sok évtizedes szenvedélyes munka. Interjúgyűjteménynek vaskos – filmtörténetnek épp a megfelelő méret. Nem szükséges egyben végigolvasni: inkább kóstolgatni, nézegetni javallt, vissza-visszatérni hozzá, munka közben elővenni, bizonyosságért leemelni a fontos kézikönyvek polcáról.

 

Zsugán István, Szubjektív magyar filmtörténet 1964–1994, Osiris–Századvég Kiadó, 1994.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1995/03 44-45. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=815