KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/szeptember
NEKROLÓG
• Schubert Gusztáv: Molnár Gál Péter (1936-2011)
MAGYAR MŰHELY
• Pintér Judit: Palackposta-bontás Szőts István Röpirata ma
BŰNADAPTÁCIÓK
• Gelencsér Gábor: A közélet magánosítása A film noirtól a melodrámáig
• Ardai Zoltán: Egy családregény mélye Karamazov-mozgóképek
• Tüske Zsuzsanna: Anya noir Mildred Pierce
HŐSÖK 2.0
• Benke Attila: Szuperhősök 2.0 Batman, Robin Hood, James Bond
• Kovács Marcell: Mindenki kapitánya Joe Johnston: Amerika Kapitány
• Varró Attila: Káosz és karizma Conan, a barbár
• Kolozsi László: Hollywoodi sorsjáték Joseph Campbell: Az ezerarcú hős
LATIN MOZI: BRAZÍLIA
• Kóbori Sarolta: Pauliwood fényei és árnyai Brazil mozi
• Sepsi László: A nyomor sikertörténetei Favela-mozi
DARDENNE
• Báron György: Apák és fiúk Dardenne
FILMISKOLA
• Varga Zoltán: Száműzött szavak, beszédes zörejek A hangsáv lehetőségei
• Lukács Péter Benjámin: A fantasztikum hangjai Hangdramaturgia
DIGITÁLIA
• Gerdelics Miklós: Játékhack Videójáték és politikai aktivizmus
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Keresztapák reneszánsza Borgiák
FESZTIVÁL
• Kovács Kata: Megkésett kamaszkor Edinburgh
HATÁRSÁV
• Pataki Gábor: A nagy Fény-tér kalkulátor Moholy-Nagy László: A fény művészete
KÖNYV
• Pálos Máté: Képrobbanás Hornyik Sándor: Idegenek egy bűnös városban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Bőrbörtön Thierry Jonquet: Tarantula
• Horváth Eszter: Pygmalion szikével A bőr, amelyben élek
KRITIKA
• Varga Balázs: Nyári fagy Így ért véget a nyaram
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: A hódkóros
• Varró Attila: Biutiful
• Baski Sándor: Talán egy másik életben
• Kolozsi László: Talán egy másik életben
• Vajda Judit: Született feleség
• Roboz Gábor: Happy Happy
• Baski Sándor: Ismeretlen föld
• Kovács Kata: Hétköznapi pár
• Alföldi Nóra: Barátság extrákkal
• Lovas Anna: Hupikék törpikék
• Nevelős Zoltán: Cowboyok és űrlények
• Kovács Marcell: A majmok bolygója: Lázadás
DVD
• Pápai Zsolt: Senna
• Nagy V. Gergő: Ketten az úton
• Alföldi Nóra: Az éjszaka országai
• Sepsi László: A zátony
• Tosoki Gyula: Kóser játszma
• Varga Zoltán: A szobatárs
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Öld meg kedveseid

Bocsor Péter

Kill Your Darlings – amerikai, 2013. Rendezte: John Krokidas. Szereplők: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall. Forgalmazó: InterCom. 104 perc.

 

Nehéz eldönteni, hogy John Krokidas rendező a kihívást kereste vagy inkább biztosra akart menni, amikor első filmje témájául a beat generáció születését, és benne Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) művészi és szexuális öntudatra ébredését választotta. A Kerouac, Burroughs és Ginsberg közötti kivételes alkotói barátság, illetve az utóbbi pályájának kezdetét beárnyékoló tragikus szerelmi háromszög története ugyanis az amerikai irodalomtörténet egyik legjobban dokumentált szelete, amelyet az említett szerzők is több alkalommal feldolgoztak műveikben.

A témaválasztás megítélését árnyalja, hogy a rendező és a forgatókönyvet vele közösen jegyző Austin Bunn igyekeznek túllépni az életrajzi film műfaji keretein, és az irodalmi hagyományok elleni lázadás, a személyes identitás vállalásának próbatétele, illetve a társadalmi normák általános megkérdőjelezése közötti összefüggéseket állítják a film fókuszába. Ha a szabadversnek van értelme a rímek kötöttsége nélkül, akkor a szerelem se csupán heteroszexuális lehet, és a beat nemzedék által később megfogalmazott lázadó magatartásformák is érthetővé válnak az Üvöltés extázisától, az Úton céltalanságán át, a Meztelen ebéd precízen rögzített delíriumáig.

E nagy ívű párhuzam felvázolásának azonban az az ára, hogy elvarratlan szálak és félreérthető motívumok maradnak a filmben. Ilyen például, hogy a szerelmi háromszögben központi szerepet játszó − a valóságban éveken át pedofil zaklatásnak kitett, és a beat nemzedékre kétségtelenül nagy hatással bíró − Lucien Carr alakja (Dane DeHaan) inkább egy öntelt díváéra hasonlít, aki tehetség híján önkényesen bünteti a rá vágyakozó férfiakat. Ez egyrészt ellentmond a film végén is közölt ténynek, miszerint Carr megbecsült szerkesztőként, tisztes visszavonultságban élte hátralévő életét, másrészt óhatatlanul felidézi az erkölcstelen meleg férfi, a gyilkos hajlamú szexuális ragadozó sztereotípiáját.

A film szereplőválasztása hasonlóan ellentmondásos. Noha elsőfilmes rendezőként érthető, hogy Krokidas ismert színészekkel veszi körül magát, a felvetett dilemmák helyett így a nézők többségét az foglalkoztatja, hogy Daniel Radcliffe vagy a szerelmi háromszög harmadik tagját megformáló Michael C. Hall alakítása mennyire tudja feledtetni Harry Potter vagy Dexter népszerű karaktereit.

Extrák: a főszereplők, a rendező és a forgatókönyvíró audiokommentárja, kimaradt jelenetek, interjúk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/06 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11887