KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/április
ISZLÁM HÁLÓ
• Baski Sándor: Nem lehet kihúzni Arab twitter
DVD
• Tosoki Gyula: Eden Lake – Gyilkos kilátások
• Nagy V. Gergő: A furcsa srác
• Czirják Pál: Ismeri a szandi-mandit?
• Teszár Dávid: Yona, a pingvinek királynője
• Varga Zoltán: Sammy nagy kalandja – A titkos átjáró
• Pápai Zsolt: A Mephisto-keringő
MOZI
• Alföldi Nóra: A gyerekek jól vannak
• Forgács Nóra Kinga: A HR-menedzser
• Vajda Judit: Kedves szomszéd
• Tüske Zsuzsanna: Hajszál híján úriember
• Sepsi László: Sorsügynökség
• Baski Sándor: A belgrádi fantom
• Pápai Zsolt: Eljő a napunk
• Kovács Kata: Ébredj velünk!
• Kovács Marcell: Ismeretlen férfi
• Parádi Orsolya: Anyát a Marsra
DVD
• Gelencsér Gábor: Az én XX. századom
ALIEN-MOZI
• Sepsi László: Valakik odafent Látogatók az űrből
MAGYAR TABU
• Bori Erzsébet: A velünk élő spicli Magyar ügynökfilmek
TÓTH ÉS TOTH
• Ruprech Dániel: A kétarcú rendező Tóth Endre // André de Toth
ALIEN-MOZI
• Varró Attila: Elidegenedés Testrablók az űrből
• Orosdy Dániel: Figyeld az eget! A sci-fi horror két klasszikusa
KRITIKA
• Kolozsi László: Békaperspektíva A zöld sárkány gyermekei
AUSZTRÁL FILM
• Zalán Márk: A kenguru ugrani készül Ausztrál új hullám
• Szalay Dorottya: A vágy motorja Jane Campion
KRITIKA
• Pálos Máté: Az elcsábított naplója Chloe – A kísértés iskolája
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Empátia és absztrakció Beszélgetés Fillenz Ádám operatőrrel
FILMISKOLA: A ZENE
• Géczi Zoltán: Ördög bújt a partitúrába Alternatív összhangzattan
• Hubay Gergely: A jóltemperált futószalag Így készül a filmzene
MAGYAR TABU
• Barotányi Zoltán: Az ügynök halála és feltámadása Gervai András: Fedőneve: „szocializmus”
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: És mégis mozog Új magyar film
TÓTH ÉS TOTH
• Sólyom András: Kalandtúra ’39 Varsói gyors
AUSZTRÁL FILM
• Szabó Ádám: Kertvárosi holttér David Michod Ausztráliája
ALIEN-MOZI
• Vajda Judit: Twilight Zone Pittacus Lore: A negyedik
ISZLÁM HÁLÓ
• Schreiber András: Perzsa cenzor A Panahi-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
MOZI
• Varró Attila: A Föld inváziója – Csata: Los Angeles

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Büntető ököl

Kovács Patrik

Brawl in Cell Block 99 – amerikai, 2017. Rendezte: S. Craig Zahler. Szereplők: Vince Vaughn, Jennifer Carpenter, Don Johnson. Forgalmazó: Bontonfilm. 132 perc.

 

S. Craig Zahler már rendezői debütálásával oroszlánkarmokat villantott: a Csontok és skalpokban az útiwestern és a vérbő exploitation kötött egymással lázálomszerű vadházasságot. Az opuszt nemcsak mesteri feszültségkezelése repítette a csúcsra, hanem az is, hogy a direktor B-filmes viszonylatban párját ritkító precizitással építette fel karaktereit, s kivált azok csapatdinamikáját. Zahler második mozijának alapszituációja szerényebb ambíciókat ígér ugyan, ám a kivitelezés erre fölényesen rácáfol. A Büntető ököl Bradley-je (Vince Vaughn) egy balul sikerült drogüzletet követően börtönben találja magát, hoppon maradt kliense pedig válaszút elé állítja: megöleti várandós feleségét és születendő gyermeküket, ha hősünk nem iktat ki egy rivális bűnözőt. A célszemély azonban egy szigorúan őrzött fegyintézetben raboskodik, és Bradley-nek is ide kell eljutnia: útját egyre nyirkosabb-sötétebb zárkák és brutálisabb smasszerek szegélyezik.

Markáns stílusváltás ugyan nem történt a Csontok és skalpokhoz képest, ám a fókusz ezúttal jelentősen szűkebb. Ez egyrészt a cselekménytér korlátozásán (a szüzsé csaknem kétharmada keskeny börtönfolyosókon és levegőtlen cellákban játszódik), másrészt a szikárabb elbeszélői stíluson érhető tetten. A Büntető ököl hamisítatlan „egyszemélyes” bosszúfilm, s feltűnően dialógusszegény: a főhős profilját inkább egy-egy szuggesztív tekintet vagy kőkemény bunyójelenet rajzolja ki. A ritkábban előforduló pimasz, játékos egysorosok viszont az akasztófahumor koromfeketéjével festik meg az eszeveszetten brutális képeket is. Zahler egyébiránt – előző művéhez hasonlóan – csínján bánik az akciójelenetekkel: szinte az utolsó negyedóráig takarékra állítja őket, és inkább a közegábrázolásra összpontosít. A sanyarú börtönmiliő kidolgozottsága pedig még akkor is pazar, ha az első, lassabb sodrású játékrészben a rendező többször is leülteti a filmet. Bradley fogvatartóival szembeni állhatatos lázadása viszont akár alig leplezetett rendszerkritikaként is tételezhető lenne (főként Don Johnson börtönparancsnokának kéjes szadizmusa fényében), ám a zárlat egyértelműsíti, hogy a Büntető ököl nem is állhatna távolabb az efféle indíttatástól.

Zahler – miként a Csontok és skalpok esetében – a célegyenesben átütemezi a dramaturgiát: a fontolva haladást pergő ritmusra, a diszkrétebb harci mozzanatokat ultraerőszakos leszámolásokra cseréli. Olyan kendőzetlenül szcenírozza, ahogy Bradley csontokat tör szilánkosra, végtagokat hajlít, arcokat borít vérbe, hogy Tarantino vagy Park Chan-wook is megsüvegelné e gátlástalan, ám szórakoztató öncélúságot. Még a színészek is lubickolnak: a fizikumát tekintve is e szerepkörre született Vince Vaughn bátran vedli le komikusi manírjait, Udo Kier vérfagyasztó, Jennifer Carpenter szép és érzékeny. Itt volna az ideje, hogy az eddig mindig uzsonnapénzből dolgozó Zahler végre tisztes költségvetéssel vághasson neki következő munkájának.

Extrák: Így készült a Büntető ököl (magyar felirattal).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13624