KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/február
FILM / SZÍNHÁZ
• Gelencsér Gábor: Filmszínpad Mozi a színházban
• Muhi Klára: A hazug nagymama meg a többiek Apacsok
VARGAS LLOSA
• Ardai Zoltán: Buja, kényes, hideg Mario Vargas Llosa-adaptációk
BUNUEL
• Szabó Z. Pál: „Az aranykor” mítosza Dalí és Buñuel kapcsolata
• Tornai Szabolcs: Szürrealista előgyakorlatok az éberséghez Luis Buñuel
JOHN WAYNE
• Varga Dénes: A vadnyugat hercege John Wayne és a hatvanas évek
• Nevelős Zoltán: Karakán emberek A félszemű
ARONOFSKY
• Szabó Ádám: Őrjítő vágy Darren Aronofsky
• Kovács Kata: Pszichobalett Fekete hattyú
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kétdimenziós manőverek Anilogue
• Margitházi Beja: Animáció, nem imitáció Sylvain Chomet: Az illuzionista
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A bennem élő gyilkos Dexter-sorozat
• Kemenes Tamás: Alpári unalom Való Világ 4.
• Deák Dániel: Veszteni tudni kell 40 milliós játszma
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Titkok, hazugságok Torino
KÖNYV
• Vincze Teréz: Láttatni a láthatatlant Marc Vernet: A hiány alakzatai
• Harmat György: Iskola a papíron Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
KRITIKA
• Báron György: Téli mese A vágyakozás napjai
• Gorácz Anikó: A kripli Miklauzic Bence: Éji séták és éji alakok
• Vajda Judit: Csernobil és Isaura Az ügynökök a Paradicsomba mennek
MOZI
• Baski Sándor: Emberek és istenek
• Schreiber András: Három majom
• Vincze Teréz: A király beszéde
• Vajda Judit: Egy jobb világ
• Forgács Nóra Kinga: Szerelem, pasta, tenger
• Tüske Zsuzsanna: Az utazó
• Alföldi Nóra: New York I Love You
• Sepsi László: Párizsból szeretettel
• Vörös Adél: A dilemma
• Kovács Marcell: Zöld Darázs
• Csillag Márton: Gulliver utazásai
• Varró Attila: Boszorkányvadászat
• Pápai Zsolt: Követés
• Czirják Pál: Sodrásban
• Alföldi Nóra: Felhangolva
• Tosoki Gyula: Az élők és a holtak
DVD
• Martsa András: Pedig olyan csendes ember volt…
MOZI
• Kovács Marcell: Inferno – Pokol
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Cybervilág

Enter the Matrix

Gépbe töltve

Herpai Gergely

A Mátrix olyan akár egy számítógépes játék. Nem csoda, hogy PC-re vitték.

 

A filmrendezők, sztárok ritkán foglalkoznak az alkotásaik alapján készült szórakoztató számítógépes, vagy konzolprogramokkal. Az Enter the Matrix játékprogram viszont nemcsak szorosan kapcsolódik a hamarosan mozikba kerülő Matrix Reloadedhez, hanem maguk a Wachowski testvérek találták ki sztoriját és egyórányi átvezető filmet is rendeztek hozzá!

Az Enter the Matrix című játékról szóló információkat sokáig hétpecsétes titokként őrizték, pedig nyilván gőzerővel dolgozhattak rajta, hiszen a testvérekkel karöltve tevékenykedő fejlesztőcsapat, a Shiny Entertainment a 2000-ben megjelent Sacrifice óta nem adott ki semmit. Az első képeket és animációkat egy Los Angeles-i estélyen mutatták be, ahol a filmből ismerős összes sztár hivatalos volt: ott villogott Keanu Reeves (Neo), Carry-Ann Moss (Trinity) és Lawrence Fishburne (Morpheus) is.

Az Enter the Matrix érdekessége, hogy eseményei az Újratöltve akciói mellett folynak párhuzamosan. Bár a játék konkrét sztorijáról egyelőre még nem sokat lehet tudni, annyi bizonyos, hogy állandóan ki-bekerülünk a filmbe: egyes karaktereket például a vásznon elküldenek egy adott küldetésre, amelyet otthon, a gép előtt az Enter the Matrix-ban mi magunk hajthatunk végre, hogy aztán hőseink egy másik jelenetben kerüljenek vissza a vászonra. Az ötletnek egyébként nyilván a konzolgépeken is futtatható későbbi DVD-verzióknál lesz jelentősége, ahol a felhasználó egyetlen mozdulattal cserélgetheti a játék és film korongját.

Elsőre furcsának hangozhat ez a megoldás, de az író/rendező páros, Larry és Andy Wachowski neve garancia arra, hogy az egészből nem valamilyen szörnyű zagyvaság készül majd. Ráadásul a két testvér nemcsak az Enter the Matrix sztoriját írta meg, hanem ők maguk is rendezték az átvezető filmeket: ezekben a jól ismert sztárok, Keanu Reeves, Lawrence Fishbourne, és Carrie-Ann Moss is szerepelni fognak. A belső mozikat a kulcsjeleneteknél láthatjuk és a készítők szentül meg vannak róla győződve, hogy már csak ezek miatt is minden Mátrix-rajongó rohan a boltba megvásárolni a játékot. Wachowski-ék ezt azért is biztosra veszik, mert állítólag a Reloaded világát és rengeteg filmbéli eseményt is jobban megérthetünk majd az Enter the Matrixnak köszönhetően, így aki nem játszik, sok mindenből kimaradhat.

Ezek persze mind szép szavak, a nagy kérdés csak az, hogy mint program is olyan jó lesz-e az Enter the Matrix, vagy csak egy olcsó marketingfogásnak szánt látványos multimédia terméket kapunk? A fejlesztő gárda, a Shiny Entertainment már készített egy kiváló és eredeti külső nézetes akciójátékot, a Messiah-t, amelyben ráadásul jó pár Mátrix-ihlette motívumot is láthattunk), úgyhogy szerencsére szakértők a témában.

Viszont rossz hír, hogy sajnos nem Trinity-t és Neót irányíthatjuk majd, hanem a játék elején választanunk kell a fekete pilótanő, Niobe, vagy a távol-keleti fegyverszakértő, Ghost között. Hőseinkkel természetesen látványos kung-fu mutatványokat végrehajtva verekedni és lövöldözni tudunk leginkább, de egyes misszióknál autós és repülős üldözésekben is részt kell vennünk.

Wachowski-ék egyébként nagyon büszkék új speciális effektusukra, amelyet a bullet time-hoz hasonló forradalmi megoldásként emlegetnek, ám ezt állítólag a reklámszakma nem tudja majd oly könnyedén lekoppintani. A szóban forgó „focus” a játékban is szerepelni fog, de hogy pontosan milyen vizuális elemeket tartalmaz majd, az még egyelőre a trailerekből nem derült ki…

Játék és film, egymást támogatva, egyszerre jelennek meg, a nagy kérdés már csak az lesz, hogy az első részhez hasonlóan, a sok kung-fu ütés és rúgás, és látványos akciójelenetek között bármelyik médiatermék fogyasztása közben lesz-e időnk egy pillanatra „megállni és a Mátrix szépségében gyönyörködve” – legalább egy pillanatra – a történeten is elgondolkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/06 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2367