KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/szeptember
FRANKENSTEIN VISSZATÉR
• Sepsi László: A legenda húsa Mary Shelley Frankensteinje
• Varró Attila: A tökéletlen trükk James Whale rémfilmjei
• Barkóczi Janka: A Frankenstein-együttható Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Barkóczi Janka: A Frankenstein-együttható Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Báron György: Szörnyek évadja Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv
NOLAN&NATALI
• Géczi Zoltán: A könyörtelenség színháza Új raj: Vincenzo Natali
• Schreiber András: Felhő a feje fölött Christopher Nolan
MAGYAR MŰHELY
• Deme Tamás: A szelíd lázadók Dárday István és Szalai Györgyi
• Dárday István: Hogyan kezdett új életet Préri János?
• Szalai Györgyi: Hogyan kezdett új életet Préri János?
KORDA ZOLTÁN
• Takács Ferenc: Az örök második Korda Zoltán
• Kriston László: A szerencse fiai? Beszélgetés David Kordával
FILMISKOLA: A MOZGÓKÉP
• Gelencsér Gábor: Kompozíciók sodrás(á)ban Az el-rendezés művészete
• Varró Attila: A négy mesterlövész Filmkép a tévében
• Margitházi Beja: Térzavarból képerő Fahrt és zoom
FRANCIA KÉPREGÉNYFILM
• Bayer Antal: Édes Adél Luc Besson: Adèle és a múmiák rejtélye
• Nagy Krisztián: A Goscinny-örökség Új francia képregényfilmek
• Barkóczi Janka: Iráni hímzések Marjane Satrapi: Asszonybeszéd
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Tarts Keletnek! Wiesbaden
KÖNYV
• Baski Sándor: Könnyed horrortánc Stephen King: Danse Macabre
SPORTMOZI
• Ardai Zoltán: Padlón mindannyian A bokszmúlt képei
KRITIKA
• Gorácz Anikó: Szelíd motorok Groó Diana: Vespa
• Kolozsi László: Üdvözlégy Baarìa
MOZI
• Schreiber András: Mamut
• Barkóczi Janka: Örökifjak
• Varga Zoltán: Mary and Max
• Forgács Nóra Kinga: Kövéren szép az élet
• Schubert Gusztáv: Turné
• Gyenge Zsolt: Mese a szerelemről
• Varró Attila: Babylon AD
• Sepsi László: Varázslótanonc
• Baski Sándor: Salt ügynök
• Parádi Orsolya: Bogyó és Babóca
DVD
• Pápai Zsolt: Újraszámlálás
• Varga Zoltán: Földrengések zongorahangolója
• Sepsi László: Dante: Pokol
• Alföldi Nóra: Lódító hódító

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kőkezű

Kovács Patrik

Hands of Stone – panamai–amerikai, 2016. Rendezte: Jonathan Jakubowicz. Szereplők: Edgar Ramírez, Ana de Armas, Robert DeNiro. Forgalmazó: ADS Service. 107 perc.

 

Hálátlan műfaj a sportdráma műfaja; éves rendszerességgel bukkannak fel újabb és újabb bokszfilmek, amelyek nem képesek, avagy a rendezői szándék deficites mivoltából adódóan nem is óhajtják meghaladni a zsáner közhelytárát. Életrajzi darabok esetében még tovább szűkül a dramaturgiai játéktér, hiszen a biográfiai tényeket legalább részben tiszteletben kell tartania a forgatókönyvírónak, ha meg akarnak felelni az évtizedes nézői elvárásoknak.

A Kőkezű a nagy panamai bunyós, Roberto Durán karrierjének gyöngyvászonra adaptált emlékműve. Eseményekben bővelkedő, diadalmas pályafutás az övé: 1972 és 2000 között négy különböző súlycsoportban szerzett világbajnoki övet, a szakértők minden idők legjobb könnyűsúlyú ringharcosának tartják, hazájában nemzeti hősként tekintenek rá, amerikai reputációját pedig jól példázza, hogy Miles Davis dalt komponált a tiszteletére – tekintélyt parancsoló teljesítmény ez egy írástudatlan panamai utcagyerektől, aki első címmeccséig még egy tisztességes vacsorát sem engedhetett meg magának.

A venezuelai Jonathan Jakubowicz ízig-vérig latin-amerikai történetet forgatott le, latin-amerikai látásmóddal, s miután szerzői filmről beszélünk (a forgatókönyv és a rendezés egyaránt az ő kezében volt), a hollywoodi finanszírozás mellett is gyakorolhatta a kreatív kontrollt. Ennek eredményeképpen a forgatás Panamában zajlott, a párbeszédek java spanyol nyelvű, a történelmi hűség igényét a markáns politikai felhangok mellett a dél-amerikai származású színészek hosszú sora is demonstrálja. A főszerepre érthetetlenül ritkán szerződtetett, ám mellékszereplőként mindig emlékezetes Edgar Ramírez (Carlos) izzó tekintetű, fizikailag is alaposan felkészített karaktere hitelesen mutatja meg mindazon ellentmondásokat, amelyek meghatározták a híres bokszoló személyiségét: feldolgozhatatlan frusztrációk és csillapíthatatlan ambíció, egy született gentleman nagyvonalúsága és a kültelki suttyókölyök vad impulzivitása alkot robbanásveszélyes lélektani elegyet. Ramírez karizmája uralja a mozit, komolyabb játékteret csak a lehetetlenül bájos és szuperszexi Ana de Armas (Blade Runner 2049), illetve a veterán Rubén Blades (A jogász) kap mellette. Az amerikai színészek szekundánsok csupán, Robert DeNiro az idős mesteredző szerepében hozza a színészlegendától várható szintet, ám vele szemben Usher Raymond oly ragyogóan, oly életteli módon formálja meg Durán szorítóbeli nemezisét, Sugar Ray Leonardot, hogy csupán miatta is megérné rászánni 110 percet Jakubowicz első amerikai rendezésére. Amely mind szándékában, mind kivitelezésében több mint tisztességes munka, magabiztos alkotói teljesítmény; képes kinőni a műfaji keretek közül, és erényeinek köszönhetően kiemelkedik a didaktikus bokszfilmek hosszú folyamából.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13625