KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/március
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Tiszta Amerika Magyar filmipar
• Kolozsi László: Magyar kopó Hazai bűnfilmek
• Schreiber András: Pótkávé Bűnügyi tévémagazinok
EDGAR ALLAN POE
• Géczi Zoltán: Míg e rejtélyt meglesem Edgar Allan Poe
• Janisch Attila: Az inga alatt A filmszerűtlen Poe
ALVILÁGI AMERIKA
• Roboz Gábor: A bánatos krónikás Dennis Lehane
EDGAR ALLAN POE
• Kovács Marcell: Többször használatos rémálmok Poe és Corman
KAMASZMOZI
• Varró Attila: A változás kora Farkasember-filmek
• Vajda Judit: Grimm és az idegenek Nem félek a farkastól
• Jankovics Márton: A korona súlya Kamaszkirálynők
• Forgács Nóra Kinga: Nem leányálom Andrea Arnold: Akvárium; Lone Scherfig: Egy lányról
OLIVEIRA 101
• Forgách András: Az öregkor diszkrét bája Manoel de Oliveira
ÉSZAK-KOREA
• Teszár Dávid: Remetediktatúra Dokumentumfilmek Észak-Koreáról
• Csoma Mózes: Pulgaszari Sin Szang Ok megpróbáltatásai
FESZTIVÁL
• Barkóczi Janka: Cigányút
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Filmsziget BBS 50
• Grunwalsky Ferenc: A Sáncban
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: Szigorúan nyilvános Rejtett kamerás műsorok
• Baski Sándor: Csak egy kattintás A filmelőzetesek története 3.
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Körkörös történelem Oda az igazság
• Bori Erzsébet: Vendégjáték Erdélyben Peter Strickland: Varga Katalin
• Gorácz Anikó: Háromszög franciaágyra Májusi zápor
MOZI
• Vincze Teréz: Éhség
• Schreiber András: Kilenc
• Baski Sándor: A sötétség határán
• Fekete Tamás: Mindenki megvan
• Varró Attila: Komfortos mennyország
• Kovács Marcell: Éli könyve
• Sepsi László: Légió
• Teszár Dávid: Milarepa
• Tüske Zsuzsanna: Testvérek
• Parádi Orsolya: Coco Chanel és Igor Sztravinszkij
• Vajda Judit: Fekete villám
• Alföldi Nóra: 9
DVD
• Ádám Péter: Truffaut-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: A vonat
• Alföldi Nóra: Náci zombik
• Tosoki Gyula: Idegenek Velencében

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Éjféli látomás

Szoboszlay Pál

Midnight Special – amerikai, 2016. Rendezte: Jeff Nichols. Szereplők: Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst. Forgalmazó: Warner Bros. 107 perc.

 

Kritikai elismerésük ellenére Jeff Nichols egyetlen filmje sem jutott el a magyar mozikba, most azonban elérhetővé válik az Éjféli látomás. A forgatókönyvíró–rendező eddigi filmjeinek alighanem legnagyobb erénye a kiváló karakterábrázolás, de Nichols bizonyított már a feszültségkeltés (Take Shelter), és az akciójelenetek terén is (főleg a Mud leszámolás-jelenetére gondolok). Az Éjféli látomás Jeff Nichols első stúdiófilmje, de sajnos nem ér fel a korábbi művekig.

A történet egy különleges képességekkel bíró fiúról szól, akit biológiai apja, Roy (Michael Shannon) barátja, Lucas (Joel Edgerton) segítségével kimenekít a fiút megváltóként tisztelő vallási szekta köreiből, és Roy feleségével (Kirsten Dunst) kiegészülve négyesben menekülnek az őket üldöző kormányügynökök, és a szekta emberei elől. A menekülés célja, hogy a fiút eljuttassák egy bizonyos helyre, viszont senki sem tudja, mi fog ott történni.

Minden adott tehát egy feszes, akciódús sci-fihez, de nagyjából egy óra alatt minden feszültség feloldódik, ami az expozícióban kialakult: megtudjuk, mi fog történni a fiúval, a szekta üldözési szálát elvarrják, és a nyomozást vezető Sevier (Adam Driver) segítségével részben a másik üldözési szál is elhal. Cserébe felerősödhetne a karakterdráma, de a szereplők végletesen egydimenziósak: a szülői szeretet mindent legyőző ereje, a baráti önfeláldozás, illetve a puszta halálfélelem vezérli őket, ami miatt az akciót megszakító, a szereplőket középpontba állító jelenetek is üresek maradnak. Így viszont nem marad más a film végére, csak a látvány, mely bár rendkívül igényes, mégsem nyújt olyan katartikus élményt, mint az alkotást ihlető Spielberg opusok zárásai. Az Éjféli látomás ígéretes kezdete miatt sajnálatos leginkább, hogy Nichols üres hollywoodi végre vezette ki filmjét.

Extrák: Kisfilmek, amikből a főszeplők háttértörténetét ismerhetjük meg.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12849