KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/november
ANGER APOKALIPSZISE
• Kecskés Péter: Haragos Apokalipszis Kenneth Anger
PÓKERMOZI
• Schreiber András: A nagy beetetés Tévépóker
AMERIKAI ÁLMOK
• Jankovics Márton: Kertvárosi titkok Született feleségek
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Pintér Judit: Tullio Kezich (1928–2009)
• Schreiber András: Bujtor István (1942-2009)
AMERIKAI ÁLMOK
• Vörös Adél: Álommunkák A kertvárosi Amerika
• Barotányi Zoltán: Henyék, lúzerek, Szuburbia Amerika hátsóudvara
PÓKERMOZI
• Deák Dániel: Flush back Pókerfilmek
AZ ISMERETLEN BERGMAN
• Pápai Zsolt: Nők, lelki tájban Robert Altman Bergman-trilógiája
• Gelencsér Gábor: Ördög és pokol Korai Bergmanok
• Tüske Zsuzsanna: Stockholmi randevú Ingmar Bergman: Ez itt nem történhet meg
FORMAN
• Zalán Vince: Sem hazugság, sem utópia Miloš Forman cseh tetralógiája – 3. rész
FRANCIA ÚJHULLÁM
• Dargay Marcell: Lőj a zongoristákra! Az újhullám zenéje
• Jancsó Miklós: Ó, a Nouvelle Vague!
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Szerencsés ember a felvevőgéppel Beszélgetés Pados Gyulával
FESZTIVÁL
• Wostry Ferenc: Holdonjárók Cinefest 2009
KRITIKA
• Báron György: Történelem félárnyékban Mészáros Márta: Utolsó jelentés Annáról
• Reményi József Tamás: Érintő Mátyássy Áron: Utolsó idők
KÖNYV
• Baski Sándor: Pánik helyett Stachó László – Molnár Bálint: A médiaerőszak
MOZI
• Nevelős Zoltán: The Brothers Bloom – Szélhámos fivérek
• Schreiber András: Egy kurtizán szerelmei
• Parádi Orsolya: Páros mellékhatás
• Forgács Nóra Kinga: Welcome
• Sepsi László: Gamer – Játék a végsőkig
• Vajda Judit: Rémségek cirkusza
• Tüske Zsuzsanna: Julie & Julia – Két nő egy recept
• Varró Attila: Vakító fehérség
• Kovács Marcell: Sorority Row
• Baski Sándor: Ördög bújt beléd
E-MOZI
• Alföldi Nóra: A grófnő
MOZI
• Szabó Noémi: A Holdhercegnő
DVD
• Géczi Zoltán: Chang Cheh mesterhármasa
• Pápai Zsolt: Kis-nagy világ
• Gelencsér Gábor: Próba után
• Varga Zoltán: Leszbikus vámpírok gyilkosai

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Superfly

Kovács Patrik

Superfly – amerikai, 2018. Rendezte: Director X. Szereplők: Trevor Jackson, Jason Mitchell, Michael Kenneth Williams. Forgalmazó: Bontonfilm. 116 perc.

 

Kliprendezőként Director X. már számos kreditet szerzett, ám most a nagyjátékfilmes porondon is megvetette a lábát: első mozija, a Superfly egy 1972-es, azonos című blaxploitation modern újragondolása. Veretes gengszterhistóriát láthatunk, melynek főhőse, a nagymenő drogdíler (Trevor Jackson) eltökéli, hogy kényszernyugdíjazza magát, előtte azonban – jövőjét bebiztosítandó – elvállal néhány rizikós üzletet, csakhogy ezzel számos riválisa haragját kivívja. A Superfly a megtérés küszöbén álló, önmérsékletre képes gengszter ethoszát dicsőíti, az ezt szolgáló narratív- és stíluseszközei azonban kétes értékűek. A sebhelyesarcú, a Carlito útja, a Betépve és az Amerikai gengszter motívumaival zsonglőrködő történet már rég lerágott csont, a forgatókönyvet jegyző Alex Tse ráadásul néhány, a deus ex machina határát súroló – épp ezért meglehetősen hiteltelen – fordulat révén még happy end-del is „megkoronázza” e sekélyes tanmesét. Tse a párbeszédekkel is bakot lő: a dílersors fonákságáról számot adó dialógusok nem is Coelho, hanem szinte már a trash kilencvenes évekbeli pápája, Donald G. Jackson ízlésficamát juttatják eszünkbe.

Igazán kár, hogy Director X. nem szánt elég időt az alapanyag precíz megmunkálására, már csak azért is, mert a képi világ elsőrangú, némely jelenet pedig – nem meglepő módon – a játékfilmes klipesztétika csúcsra járatása, ám a rendező szerencsére sikeresen tartja féken szélsőséges stíluskésztetéseit: az egyébként pazarul megkomponált akciójelenetekkel is furfangosan takarékoskodik. Aki tehát zilált formanyelvű, stílusvezérelt mozit vár, kellemesen fog csalódni. A Superfly problémái azonban így is számosak: nemcsak műfaján belül súlytalan, de a feketék szubkultúrájának árnyalt bemutatását célzó jelenkori trendnek (a Fruitvale megállótól a Csuklyásokig) sem lesz éllovasa.

Extrák: Director X. kedvenc jelenetei, werkfilmek, egy videóklip (No Shame).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13989