KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Éjféli látomás

Szoboszlay Pál

Midnight Special – amerikai, 2016. Rendezte: Jeff Nichols. Szereplők: Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst. Forgalmazó: Warner Bros. 107 perc.

 

Kritikai elismerésük ellenére Jeff Nichols egyetlen filmje sem jutott el a magyar mozikba, most azonban elérhetővé válik az Éjféli látomás. A forgatókönyvíró–rendező eddigi filmjeinek alighanem legnagyobb erénye a kiváló karakterábrázolás, de Nichols bizonyított már a feszültségkeltés (Take Shelter), és az akciójelenetek terén is (főleg a Mud leszámolás-jelenetére gondolok). Az Éjféli látomás Jeff Nichols első stúdiófilmje, de sajnos nem ér fel a korábbi művekig.

A történet egy különleges képességekkel bíró fiúról szól, akit biológiai apja, Roy (Michael Shannon) barátja, Lucas (Joel Edgerton) segítségével kimenekít a fiút megváltóként tisztelő vallási szekta köreiből, és Roy feleségével (Kirsten Dunst) kiegészülve négyesben menekülnek az őket üldöző kormányügynökök, és a szekta emberei elől. A menekülés célja, hogy a fiút eljuttassák egy bizonyos helyre, viszont senki sem tudja, mi fog ott történni.

Minden adott tehát egy feszes, akciódús sci-fihez, de nagyjából egy óra alatt minden feszültség feloldódik, ami az expozícióban kialakult: megtudjuk, mi fog történni a fiúval, a szekta üldözési szálát elvarrják, és a nyomozást vezető Sevier (Adam Driver) segítségével részben a másik üldözési szál is elhal. Cserébe felerősödhetne a karakterdráma, de a szereplők végletesen egydimenziósak: a szülői szeretet mindent legyőző ereje, a baráti önfeláldozás, illetve a puszta halálfélelem vezérli őket, ami miatt az akciót megszakító, a szereplőket középpontba állító jelenetek is üresek maradnak. Így viszont nem marad más a film végére, csak a látvány, mely bár rendkívül igényes, mégsem nyújt olyan katartikus élményt, mint az alkotást ihlető Spielberg opusok zárásai. Az Éjféli látomás ígéretes kezdete miatt sajnálatos leginkább, hogy Nichols üres hollywoodi végre vezette ki filmjét.

Extrák: Kisfilmek, amikből a főszeplők háttértörténetét ismerhetjük meg.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12849