KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bori Erzsébet: Ember Judit (1935–2007)
TARR
• Kovács András Bálint: Körbezárva A londoni férfi
• Várkonyi Benedek: Szép a rút, és rút a szép Beszélgetés A londoni férfiről
RADVÁNYI 100
• Muhi Klára: Összeszedni a szétdobált világot Radványi Géza
• N. N.: Radványi Géza (1907–1986) filmjei
• Muhi Klára: A kételkedés tudománya Bacsó Péter Radványi Gézáról
GAÁL ISTVÁN
• Bikácsy Gergely: A hajnali utas Gaál István városai
• Jancsó Miklós: A Prédikátor könyve
• Gaál István: A birnami erdő Macbeth – Az utolsó kézirat
AMERIKA-PARANOIA
• Barotányi Zoltán: Kumulatív gránátok Hollywood háborúba megy
• Géczi Zoltán: A Keselyű három éve Bourne-trilógia
• Klág Dávid: Kínoz a haza Tortúra a moziban
NEO-NOIR
• Varró Attila: Vezér-gondolat Amerikai gengszter
• Sepsi László: Sötét tornyok Szerepjáték és film noir
ROMÁN ÚJ HULLÁM
• Bori Erzsébet: Eldobott nemzedék 4 hónap, 3 hét és 2 nap
• Dániel Ferenc: A Conducator árnya Román új hullám
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Demokrácia-leckék Verzió
MÉDIA
• Deák Dániel: A világháló Lumière-jei YouTube-sokk
HATÁRSÁV
• Palotai János: A vágy lakhelyei Dalí és a film
MOZIPEST
• Kelecsényi László: A lázadás mozija Art-kino
KÖNYV
• Bajtai András: A halászó ember Hogyan fogjunk nagy halat?
KRITIKA
• Csillag Márton: Kis lépés Egonnak… Egon és Dönci
• Stőhr Lóránt: Könnyű pára Medúzák
• Nevelős Zoltán: Szigorúan ellenőrzött közterek Red Road
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Kasszandra álma
• Kolozsi László: Szappanopera
• Kovács Gellért: Vágy és vezeklés
• Pápai Zsolt: Kalifornia királya
• Tüske Zsuzsanna: Mesterdetektív
• Vajda Judit: Mindennapi kenyerünk
• Schreiber András: Hideg nyomon
• Klág Dávid: Beowulf – Legendák lovagja
• Vízer Balázs: Golyózápor
DVD
• Ardai Zoltán: Ne nyúlj a fehér nőhöz! A hétköznapi őrület meséi
• Csillag Márton: Shortbus
• Alföldi Nóra: Rosszbarátok
• Pápai Zsolt: A dzsesszénekes

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vivian Maier nyomában

Pichler Gréta

Finding Vivian Maier – amerikai, 2013. Rendezte és írta: Charlie Siskel és John Maloof. Kép: John Maloof. Zene: John Ralph. Szereplők: Vivian Maier, John Maloof, Mary Ellen Mark. Gyártó: Ravine Pictures. Forgalmazó: CinefilCo Kft. Feliratos. 83 perc.

 

Kicsoda Vivian Maier? Neurotikus chicagói dada? Emancipált művész? Francia kém? John Maloof életrajzi dokumentumfilmje a huszadik század egyik legnagyobb utcai fotósának nyomába ered, aki egész életét végigfényképezte, ám soha senkinek nem mutatta meg egyetlen képét sem. Véletlenül megtalált hagyatékából azonban fény derült szenzációs tehetségére: poszthumusz kiállításaira kilométeres sorokban állnak az érdeklődők, és Cartier-Bresson, Kertész, Brassai nevével emlegetik együtt. Érzékeny képei groteszk utcai jeleneteket jelenítenek meg, fény-árnyék játékot, geometrikus kompozíciókat, de legfőképpen portrékat, köztük számos önarcképet. Az ötvenes-hatvanas években ellőtt százezernyi negatív nagy része gyereksétáltatás közben készült a nyakában lógó Rolleiflex kamerával.

A film másfelől a nyomozás krimi izgalmával vetekedő története, és a sikeré. Egy 29 éves fiatalember kutatni kezd néhány fotó láttán a kamerás Mary Poppins után. Egy Flickr-oldalra feltöltött néhány kép elképesztő népszerűsége nyomán dönt úgy, hogy komolyan veszi a 360 dollárért vett doboznyi negatívot és az alkotót is. Elutazik Maier életének számos helyszínére és kamera elé citál mindenkit, aki csak ismerte. A beszélő fejes képsorokat fotómontázsok és a Maier által készített szupernyolcas filmtekercsek váltják. Maloof állhatatossága meghozta a gyümölcsét: ma már milliomos. A film magával ragadó, kellően komplex, és még azt a kérdést is felveti: kinek a joga meghatározni, mi a művészet?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/06 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11893