KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/december
GAÁL ISTVÁN
• Báron György: A képíró Gaál István
• Pörös Géza: Gazdag pillanatok Beszélgetés Gaál Istvánnal
FILMFESTÉSZET
• Lajta Gábor: Barokk mozi Jarman és Caravaggio
• Pataki Gábor: Dionüszosz farmeröltönyben Csernus és Caravaggio
ANTONIONI
• Bikácsy Gergely: Fennsík és folyóvölgy Antonioni szemhatára
BOSSZÚFILMEK
• Hungler Tímea: Fúria képében Bosszús csajok
• N. N.: Női bosszúfilmek
• Géczi Zoltán: A gyűlölet szépprózája Park Chan-wook: A bosszú ura; A bosszú asszonya
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Babel.com Velence
• Klacsán Csaba: A minőség rovására Pécs: Moveast
TELEVÍZÓ
• Hammer Ferenc: Online társadalom Digitális rendszerváltás
• Hirsch Tibor: Voltunk mi együtt is Magyar plazma
KRITIKA
• Kolozsi László: Dis városában Lányok
• Muhi Klára: Fut velünk egy rossz szekér Off Hollywood
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Persepolis
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: A semmi peremén Boldog új élet
LÁTTUK MÉG
• Kolozsi László: Az ismeretlen
• Vajda Judit: XXY
• Vízer Balázs: Királyság
• Pápai Zsolt: Elizabeth: Az aranykor
• Klág Dávid: Az ügynökség
• Herpai Gergely: A falka
• Tüske Zsuzsanna: A bárányok harapnak
DVD
• Csillag Márton: Pixar-rövidfilmek
• Pápai Zsolt: Üres város
• Csillag Márton: A gyilkos; A csalás
• Tosoki Gyula: Kerek rockerek
GAÁL ISTVÁN
• Kósa Ferenc: A hallgatás csöndje Búcsú Gaál Istvántól

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A kokainkölyök

Géczi Zoltán

White Boy Rick– amerikai, 2018. Rendezte: Yann Demange. Szereplők: Matthew McConaughey, Piper Laurie, Jennifer Jason Leigh. Forgalmazó: Sony. 107 perc.

 

Kevés kriminológiai statisztika létezik az Egyesült Államokban, amelyet ne Detroit vezetett volna a dögletes hanyatlás által uralt 1980-as években. A sajtó nem fukarkodott a kifejező jelzőkkel: gyilkosok és gyújtogatók fővárosának, a crack-járvány epicentrumának, Amerika legveszélyesebb településének nevezte – évente hatszáznál is több emberölést követtek el, az Ördög éjszakáján rendezett gyújtogatási hullám során pedig menetrendszerűen 700-800 ház égett porig. Címszereplőnk, Rick Wershe Jr. a fentiek közül a kábítószerbizniszben rendelkezett jelentős érdekeltségekkel; az apa és fia által futtatott családi vállalkozás eredetileg illegális lőfegyverekkel és házilag barkácsolt hangtompítókkal üzletelt, de az FBI ügynökeinek nyomására a mindössze 14 éves srác a profilváltás mellett döntött, hogy beépített informátorként támogassa a szövetségiek munkáját. Az együttműködés mindkét fél számára kielégítő eredményt hozott, de a kritikus pillanatokban az iroda rendre cserbenhagyta a fiút, akit kis híján megöltek, majd a bűnüldözésben nyújtott segítsége elismeréseképpen életfogytig tartó börtönbüntetésre ítéltek – amiből 30 évet kényszerült leülni, mint Michigan állam legfiatalabb, nem erőszakos bűncselekményért elítélt bűnözője.

Vászonra kívánkozó, súlyos történet, bőven van benne nyersanyag, Yann Demange, a Franciaországból áttelepült rendező pedig érzi az ilyesféle amerikai bűndrámát, amint azt a Top Boy (2011) című sorozattal is bizonyította. Munkáját ezúttal egy Oscar-díjas (Matthew McConaughey) és három Oscar-jelölt színész (Piper LaurieBruce DernJennifer Jason Leigh) mellett régi alkotótársa, Tat Radcliffe operatőr támogatta, így Demange, akár egy bölcs karmester, tapintatosan vonulhatott háttérbe, hagyva érvényesülni a nagyszerű színészgárdát és a remek kameramant, aki kiváltképpen az éjszakai külső felvételeknél brillírozott. A nagy blockbusterek mellett független drámákat (Mielőtt meghaltam, Mud) is örvendetes hajlandósággal vállaló McConaughey ez alkalommal is lenyűgöző, az ifjú Richie Merritt pedig élete első főszerepében többé-kevésbé képes lépést tartani vele, ami legalábbis tiszteletet ébresztő szakmai teljesítmény. A filmből azonban sajnálatra méltóan hiányzik az igazi dramaturgiai erő, illetve a dolgok mélyére hatolás szándéka; a rendező Rick alakjára fókuszál, de a karakter nélkülözi a karizmát és a dimenziókat, a történet bűnügyi és társadalmi vetületei mindvégig kibontatlanul maradnak, ahogy a Ronald Reagan által meghirdetett „War On Drugs” politikai doktrína széleskörű pusztító hatása sem kerül bemutatásra. Nagy kár, hogy nem sikerült eldönteni, hogy krimi vagy melodráma forog éppen, és az egyébiránt biztos kezű direktor ez irányú tanácstalansága miatt elvész a mozi identitása – így legfőképpen a színészek miatt érdemes felvenni a megtekintendő filmek listájára.

Extrák: Kimaradt jelenetek, werk és két kisfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/05 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14103