KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/június
KRÓNIKA
• (X) : Filmkarc
• Kézdi-Kovács Zsolt: Madaras József (1937–2007)

• Schubert Gusztáv: Ha Philip K. Dick
• N. N.: Dick-adaptációk
• Kömlődi Ferenc: Android-fantáziák Philip K. Dick és az új robotika
MAGYAR MŰHELY
• Frivaldszky Bernadett: Tárgyiasult gondolatok Beszélgetés Banovich Tamással
• Kolozsi László: A hallható film Beszélgetés a hangról
• Balázs Gábor: Ópium – hangkritika A véső hangja
• Kolozsi László: Római harsonák Rózsa Miklós
• Csala Károly: A sodrástól távol Gaál István fotográfiái
TITANIC
• Baski Sándor: Vészjelzések a fedélzetről Titanic disztópiák
• Bori Erzsébet: Láthatatlan emberek Titanic
• Teszár Dávid: Ázsiai rakomány

• Ardai Zoltán: Nyári oktatás Kultmozi: Baleset
FESZTIVÁL
• Nánay Bence: Zidane, az antihős Mar del Plata
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Történelem: tarka és trendi Magyar plazma
KÖNYV
• Palotai János: A rajzoló rendező Eizenstein Erósza
KRITIKA
• Vincze Teréz: Irodalom a dobozban János és Viola; A veinhageni rózsabokrok
• Vízer Balázs: Forradalmi groteszk Liberté 56
• Gelencsér Gábor: Szerkesztői üzenet Tavasz, nyár, ősz
• Győrffy Iván: Asztali beszélgetések A hét főbűn (Bűnök ezek?)
• Takács Ferenc: Az istenek szomjaznak Felkavar a szél
• Wostry Ferenc: Mozik a 42. utcában Grindhouse
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Fekete könyv
• Nevelős Zoltán: Melquiades Estrada három temetése
• Kolozsi László: Kubrick menet
• Pápai Zsolt: Zodiákus
• Vajda Judit: Transylvania
• Vízer Balázs: 23-as szám
• Herpai Gergely: Pókember 3.
• Klacsán Csaba: Megérzés
DVD
• Pápai Zsolt: A fantomlakó
• Pápai Zsolt: Jóasszony
• Tosoki Gyula: Néma gyilkos
• Alföldi Nóra: Hét vérfoltos orchidea

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Két filmhét

Koltai Ágnes

 

A Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum mexikói és finn filmhetet rendezett a Filmmúzeumban. Május 8–13-a között a gazdag hagyományokkal rendelkező mexikói filmművészet mutatkozott be. A programban Roberto Gavaldon Macario (1960), Ismael Rodriguez A fontos ember (1961), Serovando Gonzales Fekete szél (1964–65), Carlos Velo Pedro Páramo (1966), Alfonso Aran Calconzin, a revizor (1974), Jesus Salvador Trevino Vérgyökerek (1976) és Felipe Cazals Canoa (1975) című filmje szerepelt. A Calconzin, a revizor nem ismeretlen a magyar mozibarátok előtt; a tíz évvel ezelőtt rendezett mexikói filmhét legsikeresebb bemutatója volt, a többi alkotás hazánkban most látható először.

Filmtörténeti értékű műveket láthattunk: a mexikói „új film” korszakának (1960–1976) néhány kiemelkedő rendezőegyénisége mutatkozott be. Roberto Gavaldon és Ismael Rodriguez a mexikói film „nagy öregje”. Gavaldon fő művének első rendezését, az 1944-es A rögöt tartják, bár Európába A bújócska című filmjével tört be. A spanyol származású, Mexikóba emigrált Carlos Velo Luis Buñuel asszisztense a Nazarin (1959) forgatásánál, Benito Alazraki 1953-as Gyökerek című filmjének forgatókönyvírója, első önálló munkája a modern mexikói film egyik első jelentős alkotása, a Bika volt. A filmhéten szereplő Pedro Páramo Juan Rulfo azonos című, magyarul is megjelent regényének adaptációja. A Macario, A fontos ember és a Pedro Páramo operatőre Gabriel Figueroa, aki Emilio Fernandez rendezővel ( vagy egy tucat filmet forgattak együtt) mar a negyvenes években nemzetközi tekintélyt szerzett a mexikói filmművészetnek.

 

*

 

A május 28-a és június 2-a között rendezett finn filmhéten az elmúlt egy-két év terméséből kaphattunk ízelítőt. A programban Lauri Törhönen Égő angyal (1984), Aki Kaurismäki Bűn és bűnhődés (1983), Olli Soinio Kitörés (1982), Mika Kaurismäki Az értéktelen (1982), Veikko Kerttula A nagy szőke (1983) és Päivi Hartell– Liisa Helminen A király, akinek nem volt szíve című filmje szerepelt.

A Filmmúzeum 1973-ban és 1980-ban is rendezett finn filmhetet. Mindkét alkalommal a finn film középgenerációja, Jorn Dönner, Erik Blomberg, Mikko Niskanen, Risto Jarva mutatkozott be. Idén a fiatal rendezőkkel ismerkedhettünk meg. Lauri Törhönen néhány rövidfilm és televíziós produkciója után rendezőasszisztensként dolgozott (például Warren Beatty Vörösökjében). Az Égő angyal első játékfilmje. Az 1957-es születésű Aki Kaurismäki rendező-forgatókönyvíró-színész, Dosztojevszkij regényét ültette át a mai Finnországba. Mika Kaurismäki (a Bűn és bűnhődés rendezőjének testvére) 1981-ben végzett a müncheni filmfőiskolán. Filmje, Az értéktelen az új német film, különösen Werner Herzog és Wim Wenders hatását tükrözi. A király, akinek nem volt szíve Mika Waltari azonos című regénye nyomán készült, a film forgatókönyvének írói között találjuk Daniel Katz, a magyarul is megjelent Amikor nagyapám átsíelt Finnországba és a Mikko Papiross csodálkozik című regények szerzőjének nevét. (A filmet a MOKÉP megvásárolta, előreláthatólag a jövő évben tűzi műsorra.)


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1984/07 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6368